وعده صادق مقدمه صبحی صادق است

استان قزوین قزوین
یاد داشت استاد بسیجی جمشید قاسمی

وعده صادق مقدمه صبحی صادق است





همان گونه که در جنگ نیز مظلومانه‌تر از انقلاب جنگیدیم و بدون کمک حتی یک کشور خارجی متجاوزان را شکست دادیم، به یاری خدا باقیمانده راه پر نشیب و فراز رابا اتکای به خدا، تنها خواهیم پیمود و به وظیفه خویش عمل خواهیم کرد،


 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین ، استاد بسیجی جمشید قاسمی یاد داشتی تحت عنوان "وعده صادق مقدمه صبحی صادق "   تدوین  نموده است . 

در متن این یاد داشت آمده است : 

بسمه تعالی

وعده صادق مقدمه صبحی صادق

اندیشمندان و صاحب نظران برای جنگ ها دلایل مختلفی قائلند اما فلاسفه وجود شر و مفاسد را، لازمه وجودی طبیعت دانسته وتازمانی که شر هست جنگ نیز وجود دارد و اجتناب ازآن گریزناپذیر است وحق و باطل همیشه درتقابل با یکدیگر بوده و هستند.

جنگ واژه ای خوفناک بوده و به رغم اینکه در طول تاریخ جنگ های مختلفی روی داده ولی انسان ها در پرهیز از آن تلاش هایی هر چند ناموفق داشته اند قرآن کریم آزمندی، ستم پیشگی و ناسپاسی انسان و جهل و سرکشی اورا عامل جنگ می داند. از نظر دین مبین اسلام اختلافات دینی توجیه کننده جنگ نبوده و نیست و اسلام ادیان مختلف را دعوت به زندگی مسالمت آمیز درکنار هم می کند چنانکه در سوره آل عمران آیه 64 می فرماید: ای اهل کتاب بیایید برآن سخن حق که میان ما وشما یکسان است استواری بورزیم.

سیره عملی پیامبر گرامی اسلام نیز در تمامی درگیری ها با مشرکان، کفار، یهودیان بر ترک مخاصمه وتجاوز و ستم استوار بود و فلسفه جهاد در اسلام برقراری عدالت است و در نبردهای پیامبر گرامی، عنصر سیاسی در کنار عنصر دینی بوده و هیچگونه هدف کشورگشایی و مقاصد دنیوی نبوده است و در تمامی نبردها موضع پیامبر گرامی تدافعی و دفع ستم و تجاوز بوده است. با این بینش ونگاه در فرهنگ اسلامی جنگ و دفاع، مقدس شمرده شده و شرکت در آن ارزش دانسته می شود و کشته شدگان این جبهه شهید محسوب می شوند و در محضر خدای تبارک و تعالی روزی می خورند و به جدال و قتال وکارزار با دشمن تا نفی فتنه و فساد تاکید می گردد. و چه زیبا فرمودند امام خمینی( ره): من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام می‌کنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیای آنان خواهیم ایستاد و تا نابودی تمام آنان از پای نخواهیم نشست، یا همه آزاد می‌شویم و یا به آزادی بزرگتری که شهادت است می‌رسیم و همان گونه که در تنهایی و غربت و بدون کمک و رضایت احدی از کشورها و سازمانها و تشکیلات جهانی، انقلاب را به پیروزی رساندیم، و همان گونه که در جنگ نیز مظلومانه‌تر از انقلاب جنگیدیم و بدون کمک حتی یک کشور خارجی متجاوزان را شکست دادیم، به یاری خدا باقیمانده راه پر نشیب و فراز رابا اتکای به خدا، تنها خواهیم پیمود و به وظیفه خویش عمل خواهیم کرد، یا دست یکدیگر را در شادی پیروزی جهان اسلام در کل گیتی می‌فشاریم و یا همه به حیات ابدی و شهادت روی می‌آوریم(صحیفه جلد20 ص325).

در عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳برابر با ۱ آوریل ۲۰۲۴ میلادی ساختمان ضمیمه کنسولگری ایران در مجاورت سفارت‌خانه ایران در دمشق، هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت و تخریب شد. در پی این حمله هوایی ۱۴ تن کشته شدند هدف اصلی این حمله سرتیپ محمدرضا زاهدی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه، بود ساعتی بعد سپاه پاسداران کشته‌شدن هفت تن از مستشاران نظامی ایران در سوریه را اعلام کرد که محمدرضا زاهدی، محمد هادی حاجی رحیمی، علی صالحی روزبهانی، علی آقابابایی، حسین امان الهی، محسن صداقت، سید مهدی جلادتی از جمله آن ها بودند.

به دنبال این واقعه تلخ، شخصیتها و کشورهای مختلف موضعگیری کردند، دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، به خبرنگاران گفت: «بنا بر اطلاعات ما این نه یک کنسولگری بوده نه یک سفارت.» او افزود که «ساختمان مورد بحث یک ساختمان نظامی نیروهای قدس بوده که در پوشش یک سازه غیرنظامی در دمشق استتار شده بوده.  همچنین یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که اسرائیل در تلاش است برای همه کسانی که در سراسر خاورمیانه علیه ما اقدام می‌کنند روشن کند که بهای اقدام علیه اسرائیل بهای سنگینی خواهد بود.

 استفان دوجاریک از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت «حملات از بیرون به هر کشور ناقض اقتدار ملی است، ما این حملات را محکوم کرده‌ایم و به این محکومیت ادامه می‌دهیم.

چین این حمله را محکوم کرد و وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: امنیت نهادهای دیپلماتیک نمی‌تواند نقض شود و باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشت.

 روسیه در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه صادر شد به واقعه واکنش نشان داد و آن را غیرقابل قبول توصیف کرد و به شدت این حمله را محکوم کرد. همچنین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد تا در مورد این حمله تحقیق کند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم، این اقدامات تهاجمی اسرائیل مطلقاً غیرقابل قبول است و باید متوقف شود، ما از اسرائیل می‌خواهیم از اقدامات نظامی تحریک‌آمیز در سوریه و سایر کشورهای همسایه دست بردارد.

سایر کشور‌ها از جمله امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، قطر، عمان، عربستان سعودی، مصر، عراق، اردن و کویت با صدور بیانیه‌هایی این حمله را محکوم کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ عملیات «وعده صادق» را با رمز یا رسول الله(ص)، با ۳۳۱ پهپاد و موشک کروز و بالستیک به اجرا گذاشتند و عملیات پهپادی و موشکی تلافی جویانه‌ای علیه اسرائیل انجام دادند. این عملیات در واکنش به جنایت رژیم صهونیستی و به شهادت رساندن ۷ نفر از مستشاران نظامی ایران در سوریه که درکنسولگری ایران در دمشق حضور داشتند، انجام شد.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور در اطلاعیه ای که یکشنبه شب 26 فروردین منتشر شده، آورده است:‌ علت حمله گسترده موشکی و پهپادی سپاه به سرزمین‌های اشغالی عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز و بر پایه ماده ۲ منشور ملل متحد بود. در این اطلاعیه تصریح شده است:‌ نیروهای مسلح ایران عملیات وعده صادق را بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد انجام داده و ایران برای تامین منافع ملی و امنیت ملی خود حداقل اقدام تنبیهی لازم را علیه رژیم متجاوز صهیونیستی انجام داده است و افزوده است: ایران حداقل اقدام تنبیهی لازم را علیه رژیم اشغالگر انجام داده و صرفا پایگاه هوایی، اطلاعاتی و نظامی این رژیم را هدف قرار داده و از حمله به تاسیسات اقتصادی و زیرساختی اجتناب کرده است و فعلا اقدام نظامی دیگری در دستور کار ندارد.در اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تاکید شده است: چنانچه رژیم صهیونیستی بخواهد به اقدامات شرارت بار خود علیه ایران با هر ابزار روش و در هر سطحی ادامه دهد پاسخ حداقل ۱۰ برابر از همان نوع دریافت خواهد کرد.

در همین راستا و از همان دقایق اولیه عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق بود. موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد. بااین‌حال، اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل‌توجهی شدیدتر خواهد بود. این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که آمریکا باید از آن دور بماند.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شنبه شب به وقت محلی در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و نیز خانم «ونسا فریزر» سفیر و نماینده دائم مالت که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل) را برعهده دارد، تاکید کرد: اقدام نظامی در اجرای حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به صراحت آمده، و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در ۱ آوریل ۲۰۲۴، که در تناقض کامل با ماده ۲ بند ۴ منشور بود، اتخاذ شده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به ویژه حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مجموعه ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را به انجام رساندند.

وزارت خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر پایبندی خود نسبت به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، بر عزم خویش برای دفاع قاطع از حاکمیت، تمامیت سرزمینی و منافع ملی خود در برابر هرگونه استفاده غیرقانونی از زور و تجاوز تأکید می‌کند. توسّل جمهوری اسلامی ایران به اقدامات دفاعی در اِعمال حق دفاع مشروع، نشان دهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در زمانی است که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کُشی توسط رژیم آپارتاید اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تجاوزات نظامی مکرر این رژیم علیه دولت‌های همسایه و آتش افروزی در منطقه و فراتر از آن ادامه دارد.

وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدامات متجاوزانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، تردیدی به خود راه نخواهد داد.

برخی اهداف و آثاری که پاسخ ایران به تجاوزصهیونیست ها در پی داشته است:

۱ .این اقدام منجر به افزایش قدرت بازدارندگی ایران و محور مقاومت در سطح منطقه خواهد شد.

۲ .از هرگونه تعدی دوباره این رژیم به منافع ایران در منطقه به این شکل یعنی حمله به کنسولگری ممانعت خواهد کرد.

۳ .سطح کنشگری ایران در منطقه را افزایش داده و در مقابل سطح کنشگری اسرائیل را کاهش خواهد داد.

۴ .منجر به برهم خوردن توازن قوای موجود در وضعیت میدانی غزه و معادلات سیاسی منطقه و تضعیف روحیه نظامیان و مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل خواهد شد.

۵ .از وقوع جنگ علیه سایر اضلاع محور مقاومت و ایران در آینده جلوگیری خواهد کرد و ماشین ترور اسرائیل را متوقف و حتی دارای ضربات جبران‌ناپذیر خواهد کرد.

۶ .اقتدار ایران در سطح منطقه به عنوان بازیگری مهم و تاثیرگذار در پاسخ به هر نوع تجاوز و تعدی را نشان می‌دهد که هر موجودیت یا بازیگری به هر نحوی بخواهد که علیه ایران اقدام کند با ضربات جبران‌ناپذیر مواجه می‌شود.

۷ .یک نوع دوگانگی و تشدید اختلافها را بین آمریکا و اسرائیل و حتی در میان صهیونیستها ایجاد خواهد کرد که با حمله به کنسولگری ایران مسبب چنین اقداماتی شده است.

. . . 

مثل اینست که شب نمناک است

دیگران را هم غم هست به دل

غم من لیک غمی غمناک است

هردم این بانگ بر آرم از دل

وای این شب چقدر تاریک است

اندکی صبر سحر نزدیک است

                      (سهراب سپهری)

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.