در عمليات كربلاي 4 تمامي نيروهاي نظام جمهوري اسلامي اعم از سپاه و ارتش و بسيج گردهم آمدند كه عمليات سرنوشت ساز انجام دهند.

استان قزوین قزوین
اردوی راهیان نور جنوب

در عمليات كربلاي 4 تمامي نيروهاي نظام جمهوري اسلامي اعم از سپاه و ارتش و بسيج گردهم آمدند كه عمليات سرنوشت ساز انجام دهند.

حضور رزمندگان در اين منطقه با كمترين امكانات در سنگر، از خودگذشتگي و ايثار شهدا و جانبازان را مي توان به خوبي تصور كرد كه چه اتفاقاتي در اين منطقه رخ داده است.

زارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین ، اردوی راهیان نور جنوب با حضور اساتید بسیجی استان قزوین ، روز دوشنبه 16 بهمن در ادامه بازدید ها از مناطق عملیاتی از منطقه ای به نام علقمه شهداي علقمه خرمشهر، محل اجراي عمليات كربلاي 4 با حضور غواصان دفاع مقدس بود در غرب جاده خرمشهر – آبادان به سمت رودخانه اروند وجود نيزارها، باتلاق ها و طبيعت بكر در اين منطقه، جنگيدن و دفاع رزمندگان در شرايط آب و هواي گرم و طاقت فرسا و يا در زمستان هاي سرد و شب هاي پر از استرس را در ذهن تداعي مي كند.

حضور رزمندگان در اين منطقه با كمترين امكانات در سنگر، از خودگذشتگي و ايثار شهدا و جانبازان را مي توان به خوبي تصور كرد كه چه اتفاقاتي در اين منطقه رخ داده است.

حسین منصوری یکی از رزمندگان دفاع مقدس که در عملیات کربلای 4 حضور داشت   در باره عملیات کربلای 4 بیان کرد :عمليات كربلاي 4، سوم ديماه سال 1365 با رمز 'يا محمد رسول الله (ص)' راس ساعت 10 شب آغاز شد و در اين عمليات رزمندگان غواص از شهرهاي مختلف شمال، جنوب، شرق و غرب كشور شركت داشتند.در عمليات كربلاي 4 تمامي نيروهاي نظام جمهوري اسلامي اعم از سپاه و ارتش و بسيج گردهم آمدند كه عمليات سرنوشت ساز انجام دهند.به دليل سرعت زياد آب طناب هايي پيش بيني شده بود كه هركدام از نيروها يك گره از طناب را مي گرفت تا ستون از يكديگر جدا نشود سپس همگي با هم پا مي زدند و در يك ستون به دنبال هم پيش مي رفتند، تا به مرحله رسيدن به موانع سيم خاردارهاي خورشيدي، حلقوي، فرشي، نيزارها و باتلاق هاي عراق عمليات دشواري بود آب اروند به ظاهر آرام بود اما در دل بسيار خروشان و سرد بود و حالت گردايي داشت، ولي رزمندگان غواص كه آموزش هاي لازم را در نقاط مختلف ديده بودند و همه در خرمشهر مستقرشدند و هر روز تمرين مي كردند.

یكي از ويژگي هاي اين عمليات شناسايي سخت آن بود و غواصان بايد زمان بندي بسيار دقيقي داشته باشند، زير آب اروندرود به دليل جزر و مد، مرتب تغيير جهت مي داد و به سختي حركت در آب را افزايش مي داد و از سوي ديگر غواصان به دليل حمل سلاح هاي سنگين نمي توانستند در عمق آب حركت كنند و بايد 20 تا 30 سانتيمتر زير آب بدون كپسول اكسيژن حركت مي كردند.

وي در ادامه گفت:. در حالت عادي بدون ترس از درگيري عبور از اين موانع غيرممكن بود چه برسد به اينكه دشمن در رو برو آتش شديد و احتمال زياد لو رفتن عمليات، هوشياري كامل دشمن و نامهرباني جغرافيا دشواري هاي زيادي را براي رزمندگان پيش آورد.

این عملیات با تمام سختی ها و جانفشانی های رزمندگان به شکست منجر شد که الحمدلله پس چندی در عملیات کربلای 5 جبران شکست شد .

گفتنی است :  نماز جماعت در همین مکان مقدس شهدایی با امامت جماعت حاج اقا احمدی اقامه شد و سپس یکی از راویان دفاع مقدس شمه ای از خاطرات علقمه را روایت کرد .

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.