شهید حسن باقری جهاد در راه خدا را انتخاب نمود. وبا استعداد و نبوغی که از خود نشان داد در زمره فرماندهان سپاه قرار گرفت.

استان قزوین قزوین
سه شنبه های شهدایی

شهید حسن باقری جهاد در راه خدا را انتخاب نمود. وبا استعداد و نبوغی که از خود نشان داد در زمره فرماندهان سپاه قرار گرفت.

آخرین مسئولیت وی در سپاه، جانشینی فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. در نهایت وی در چهارم بهمن ماه سال ۱۳۶۱ به هنگام عملیات شناسایی در محور عملیاتی والفجر با برخورد خمپاره به سنگر دیده بانی به دیدار حق شتافت.

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی  بسیج قزوین نشست  از  سلسله مباحث سیره و سبک زندگی شهدا  که به همت معاونت بانوان بسیج اساتید استان قزوین و همکاری اندیشکده سبک زندگی ایرانی اسلامی و دانشگاه بین المللی  امام خمینی ره برگزار می گردد این هفته

نابغه جنگ و مغز متفکر اطلاعات نظامی ایران شهید غلامحسین افشردی، مشهور به حسن باقری،است . که ارائه آن توسط اعظم نجارها صورت گرفت

 

شهید حسن باقری در تاریخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۴ هجری شمسی و مصادف با روز ولادت امام حسین علیه السلام و در شهر تهران دیده به دنیا گشود. وی در هنگام تولد اندامی لاغر و نحیف داشت و خانواده اش او را غلامحسین نامیدند تا خداوند به احترام امام حسین علیه السلام تا خداوند او را سالم نگاه دارد.

 

در دوران کودکی اش مبتلا بی امراض خطرناکی مانند دیفتری و سیاه سرفه شد و به لطف خداوند سلامتی اش را بازیافت. وی در دو سالگی همراه خانواده توفیق زیارت امام حسین علیه السلام را یافت.

 

او از کودکی به خواندن نماز و فرائض دینی علاقه بسیاری از خود نشان میداد. همچنین بسیار منظم و خوش اخلاق بود. به همین دلیل زمانی که با دوستان هم سن و سال خود صحبت میکرد، احساس میکردند با فردی بزرگتر از خود در حال گفتگو هستند.

همسرشان در باره  مراسم خواستگاری چنین تعریف کرد .  اول ایشان حرف زدند گفتند : «اسم من حسن باقری نیست.من غلامحسین افشردی هستم. به خاطراین که از نیروی اطلاعاتی جنگ هستم مرا به نام حسن باقری می شناسند.» این اولین صداقتی بود که ازایشان دیدم و روی من خیلی اثر گذاشت. در صدای پخته اش روراستی موج می زد.من هم ازعلاقه ام به کاردرستاد جنگ گفتم. گفتم دراین شرایط وتا زمانی که جنگ هست باید کارکنم. نمی خواهم چیزی مانع حضورم در کارجنگ باشد . اعتقاد زیادی هم به این ندارم که حضورزن فقط درخانه خلاصه شود. واقع امر این بود که ایشان بالاتر از این هایی که من گفتم می دید . به من گفت: « شما حتی نباید خودتان را محدود به این جنگ بکنید . انقلاب موقعیتی پیش آورده است که زن باید جایگاه خودش را پیدا کند. باید به کارهای بزرگ تری فکر کنید.»احساس من این بود که ایشان این حرف ها را از روی اعتقاد می گفت.من در میان این حرف ها دوباره امواج آن صداقت را دیدم.من این یادداشت ها را بعد از شهادت ایشان دیدم. این دفترچه کاملاً شخصی و خصوصی است که تا به حال آن را به کسی نداده ام. ایشان در یادداشت ها شان به قدری ظریف آن دو جلسه را تجزیه و تحلیل کرده بودند که من بار دیگر به تدبیر و پختگی ایشان ایمان آوردم. ایشان در یادداشت هایش به این نکته هم اشاره کرده بودند که با وضو به این جلسه ها آمده و همه ی کا رها را به خدا واگذار کرده است. حتی شخصیت مرا هم بر اساس حرف هایم تحلیل کرده بود. و این تحلیل چقدر دقیق بود ایشان مسائل کلی تری هم مطرح کردند و روی مسائل اخلاقی خیلی تکیه داشت. حرف های ما با اشاره صا حب خانه که حالا وقت افطار است تمام شد.جلسه دومی هم بر پا شد.ــ بله! یک هفته بعد و در همان خانه،باز همان حرف های اصلی بود که در این جلسه کمی ریزتر درباره اش حرف زدیم.تا جایی که به خاطر دارم ایشان اهل نوشتن بود من این یادداشت ها را بعد از شهادت ایشان دیدم. این دفترچه کاملاً شخصی و خصوصی است که تا به حال آن را به کسی نداده ام. ایشان در یادداشت ها شان به قدری ظریف آن دو جلسه را تجزیه و تحلیل کرده بودند که من بار دیگر به تدبیر و پختگی ایشان ایمان آوردم. ایشان در یادداشت هایش به این نکته هم اشاره کرده بودند که با وضو به این جلسه ها آمده و همه ی کا رها را به خدا واگذار کرده است. حتی شخصیت مرا هم بر اساس حرف هایم تحلیل کرده بود. و این تحلیل چقدر دقیق بود.

فعالیت شهید حسن باقری در دوران جنگ و نحوه شهادت

هنگامی که دشمن بعثی از عراق حریم وطن را شکسته و بدنبال دست درازی به خاک و جان و مال این سرزمین بودند، حسن جبهه فرهنگی و سیاسی را رها کرده و جهاد در راه خدا را انتخاب نمود. وی با استعداد و نبوغی که از خود نشان داد در زمره فرماندهان سپاه قرار گرفت.

 

در دی ماه سال ۱۳۵۹ مسئولیت یکی از معاونت های ستاد عملیاتی جنوب بر عهده وی بود. او در دوران جنگ و بخصوص در عملیات های امام مهدی علیه السلام، فتح، الله اکبر و دهلاویه نقش بسزایی ایفا نمود. علاوه بر این در عملیات ثامن الائمه هدایت محورهای دارخوین و جاده ماهشهر را به عهده داشت.

 

فرماندهی لشکر نصر در عملیات طریق القدس سپاه و فرماندهی قرارگاه مشترک عملیاتی به هنگام آزادسازی خرمشهر را عهده دار بود. علاوه بر این در تصرف دو شهر کلیدی شلمچه و خرمشهر نیز سخت ترین و سنگین ترین وظایف را به دوش میکشید.

 

آخرین مسئولیت وی در سپاه، جانشینی فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. در نهایت وی در چهارم بهمن ماه سال ۱۳۶۱ به هنگام عملیات شناسایی در محور عملیاتی والفجر با برخورد خمپاره به سنگر دیده بانی به دیدار حق شتافت.

 

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.