رسالت پیامبر (ص) مربوط به همه جهان در همه زمان ها و مکان ها بوده واین به معنای ادبیات مقاومت است.

استان قزوین قزوین
جلسه شورای سیاست‌گذاری چهارمین رویداد بین‌المللی و اولین همایش ملی مقاومت و جهان آینده

رسالت پیامبر (ص) مربوط به همه جهان در همه زمان ها و مکان ها بوده واین به معنای ادبیات مقاومت است.

جلسه شورای سیاست‌گذاری چهارمین رویداد بین‌المللی و اولین همایش ملی مقاومت و جهان آینده با حضور دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین برگزار شد.

 

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی  بسیج قزوین ، جلسه شورای سیاست‌گذاری چهارمین رویداد بین‌المللی و اولین همایش ملی مقاومت و جهان آینده با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین ، سردار رستمعلی رفیعی آتانی فرمانده سپاه صاحب الامر(عج)، دکتر سید علی قاسم‌زاده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و جمعی از اساتید بسیجی و مسئولان برگزار شد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی اظهار کرد: ریشه‌ها و مبانی مقاومت اسلامی باید برای مردم تبیین شود، اگر بخواهیم عرصه مقاومت اسلامی را تصویر کنیم و نیرو برای آن عرصه تربیت کنیم، باید از این مرحله آغاز کرد

وی ادامه داد: خداوند در آیه 158 سوره اعراف می‌فرماید «قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا»، یعنی (بگو: اي مردم! من فرستاده خدا به سوي همه شما هستم)، شما کدام آدم را می‌توانید در دنیا پیدا کنید که از این آیه مستثنی باشد؟ پس هر کدام از این آدم‌ها اگر این پیام را نشنیدند ما مقصر آن هستیم، این به معنای کار مقاومتی و فرهنگ مقاومت است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در آیه 6 سوره صف آمده «وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ»، یعنی (و هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت اى فرزندان اسرائيل من فرستاده خدا به سوى شما هستم)، در این آیه حضرت عیسی (ع) می‌فرماید ای بنی‌اسرائیل من فرستاده خدا برای شما هستم، این آیه کلمه «جمیعاً» ندارد، یعنی شامل همه بنی‌اسرائیل نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بنابراین در آیه 158 سوره اعراف «یا ایها الناس» گفته شده و در آیه 6 سوره صف «یا بنی‌اسرائیل» آمده است، همچنین در آیه 158 سوره اعراف کلمه «جمیعاً» قید شده اما در آیه 6 سوره صف این کلمه دیده نمی‌شود، یعنی رسالت پیامبر (ص) مربوط به همه جهان در همه زمان ها و مکان ها بوده است، این‌ها به معنای ادبیات مقاومت است.

 

وی خاطرنشان کرد: در آیه 75 سوره نساء خداوند می‌فرماید «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا»، یعنی (شما را چه شده که در راه خدا و رهایی مردان و زنان و کودکان مستضعفی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته‌اند نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می‌گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده).

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در این آیه حرف از مؤمن و مسلمان نمی‌زند، بلکه به هر آدمی می‌گوید چرا در راه خدا با ستمکاران نمی‌جنگید؟ یعنی یک نوع توبیخ در این آیه هست، این‌ها ادبیات مقاومت است، این‌ها یک تکلیف واجب بر عهده همه ماست.

 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: آیه 82 سوره مائده نیز برای ما تکلیف مقاومتی ایجاد می‌کند، خداوند در این آیه می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ»، یعنی (یقیناً سرسخت‌ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت. و البته نزدیک‌ترینشان را در دوستی با مؤمنان، کسانی می‌یابی که گفتند: ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است که گروهی از آنان کشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس‌اند، و آنان در پیروی از حق تکبّر نمی‌کنند).

وی یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید بدترین دشمنان مسلمانان یهودیان هستند، بهترین دوستان مسلمانان هم آن‌هایی هستند که به مسیحی بودن خود افتخار می‌کنند، چون این‌ها اهل زهد و عبادت‌اند و مستکبر نیستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: از این آیه مشخص می‌شود خداوند از ما می‌خواهد قطب‌مان مشخص باشد، دو قطبی‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا یا سنی و شیعه یا گویش‌های مختلف مردود هستند، تنها دو قطبی مورد تأیید دو قطبی بین مستکبران و مستضعفان است و یهودیان هم جزو قطب مستکبرانند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در آیه 5 سوره قصص می‌فرماید «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»، یعنی (و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست‏ شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان مردم گردانيم و ايشان را وارث زمين كنيم)، در این آیه مشخص می‌شود خداوند طرفدار مستضعفین است.

وی تصریح کرد: خداوند در این آیه از کلمه «اُرید» استفاده نکرده، بلکه فرموده «نُرِيدُ»، یعنی باید همه را به میدان بکشانید و اراده کنید، در این صورت اراده خدای متعال هم پشتیبان شما خواهد شد، خداوند می‌فرماید من با مستضعفان هستم و اراده آن‌ها را حمایت می‌کنم تا آرمان‌های من محقق شود.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در آیه 32 سوره توبه می‌فرماید «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»، یعنی (مى‏‌خواهند نور خدا را با سخنان خويش خاموش كنند ولى خداوند نمى‏‌گذارد تا نور خود را كامل كند هر چند كافران را خوش نيايد)، این آیه هم تقابل دو قطب را نشان می‌هد و وضعیت جهان را به ما می‌فهماند، خداوند در این آیه می‌فرماید کافران اراده کرده‌اند نور خدا خاموش شود، دین دیده نشود و نگذارند صدای دین به گوش کسی برسد اما اراده خدا این است که نور خود را کامل کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در ادبیات مقاومت اسلامی، امام (ره) به جای شعار دادن و کلی‌گویی کردن راجع به آینده جهان و سرنوشت مسلمانان و مستضعفان، طرح اندیشه ولایت دینی را مطرح کردند، ولایت فقیه ثمره ولایت دینی است.

وی یادآور شد: خداوند در آیه 257 سوره بقره می‌فرماید «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»، یعنی (خداوند سرور كسانى است كه ايمان آورده‏‌اند آنان را از تاريكي‌ها به سوى روشنايى به در مى‌‏برد ولی كسانى كه كفر ورزيده‏‌اند سرورانشان [همان عصيانگران] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكي‌ها به در مى‌‏برند آنان اهل آتشند كه خود در آن جاودانند).

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: این آیه محور کار امام (ره) بود، در این آیه هم تقابل حق و باطل دیده می‌شود و نشان می‌دهد بساط دین بر محور ولایت استوار است، آنقدر موضوع ولایت مهم است که طبق روایات اگر همه شب‌های سال نماز بخوانیم، همه روزهای سال را روزه بگیریم، همه مالمان را در راه خدا انفاق کنیم، همه ساله حج برویم اما ندانیم ولیّ ما کیست، ذره‌ای ثواب نزد خدا نداریم و از اهل ایمان هم به حساب نمی‌آییم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: چرا شیخ ابراهیم زکزاکی توانست اینقدر تأثیرگذار باشد و آفریقا امروز با اراده او بچرخد؟ چرا انقدر دل‌ها وابسته به حاج قاسم سلیمانی هستند و همه جا افتخار می‌کنیم نام ایشان را ببریم؟ برای اینکه خداوند در آیه 96 سوره مریم فرمود «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»، یعنی (كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند به زودى خداى رحمان براى آنان محبتى در دل‌ها قرار مى‏‌دهد).

وی ادامه داد: بنابراین کسی که ایمان حقیقی و عمل صالح داشته باشد در دل‌ها جا باز می‌کند و تأثیرگذار می‌شود، اگر ایمان حقیقی و عمل صالح داشته باشیم خدا کاری می‌کند همه عالم به ما علاقمند شوند، این‌ها ادبیات، سرمایه‌ها و پشتوانه‌های محکم مقاومت هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در این میان رسالت اصلی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز همین معناست، چطور می‌شود یک دانشگاه بین‌المللی باشد؟ این فرصت بزرگی است که خدا در اختیار شما قرار داده است، البته اگر با ادبیات مقاومت به آن نگریسته شود، بنابراین هر چه می‌توانیم هم‌افزایانه در این مسیر به میدان بیاییم.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم نیروی مقاومتی پیدا کنید یا در عرصه مقاومت فعالیت کنید، ببینید آیا طرف مقابلتان به خدا وصل است و انگیزه الهی دارد؟ خداوند این معنا را در آیه 101 سوره آل‌عمران مطرح کرده که فرموده «وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»، یعنی (و چگونه كفر مى‌‏ورزيد با اينكه آيات خدا بر شما خوانده مى‌شود و پيامبر او ميان شماست و هر كس به خدا تمسك جويد قطعاً به راه راست هدايت ‏شده است).

وی تأکید کرد: اگر به‌صورت انفرادی و بدون لوازم کار به میدان بیاییم مورد پسند نیست و هیچ کاری نمی‌شود کرد، خداوند در آیه 102 سوره آل‌عمران می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»، یعنی (اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از خدا آن گونه كه حق پرواكردن از اوست پروا كنيد و زينهار جز مسلمان نميريد).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در این آیه سه معیار مهم را می‌گوید و می‌فرماید این افراد که به‌صورت انفردی در میدان هستند، اولاً باید ایمان جدی داشته باشند، دوماً باید متقی و دانای توانا باشند، سوماً اینکه این‌ها باید تسلیم پیشگاه خدای متعال باشند، آدمی که تسلیم است نمی‌آید رقابت‌های ناسالم و رفتارهای نامناسب دینی از خود بروز دهد، بنابراین این سه عنصر ایمان، تقوا و تسلیم در این مطرح شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: خدای متعال در آیه 103 سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا»، یعنی (و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد)، در این آیه خداوند می‌فرماید هم‌افزایانه کار کنید تا قدرتمند شوید

وی اظهار کرد: در آیه 104 سوره آل‌عمران نیز آمده «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، یعنی (و بايد از ميان شما گروهى مردم را به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند)، در این آیه خداوند می‌فرماید شما باید امت باشید و امام داشته باشید.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خداوند در آیه 67 سوره توبه می‌فرماید «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، یعنی (مردان و زنان دو چهره همانند يكديگرند به كار ناپسند وامى‌دارند و از كار پسنديده باز مى‌دارند و دست‌هاى خود را از انفاق فرو مى‌‏بندند خدا را فراموش كردند پس خدا هم فراموششان كرد در حقيقت اين منافقانند كه فاسقند).

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید تمام کار منافقین این است که امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند، همان کاری که نوکران آمریکا و اسرائیل اکنون انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 71 سوره توبه می‌فرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»، یعنی (و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند و نماز را بر پا مى‌كنند و زكات مى‏‌دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‌‏برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است)

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید مؤمنین امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، ما باید این جامعه ولایی و نظام امامتی را به‌عنوان ادبیات مقاومت اسلامی جا بیندازیم، هر کدام از این موارد تشکیل‌دهنده یک سامانه عظیم و یک منظومه جذاب از ادبیات مقاومت هستند که جا دارد آن‌ها را برای دانشجویان، اساتید و مردم جا بیندازیم.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.