باید فضای گفتمان اسلامی و سبک زندگی اسلامی خوب را بسط و گسترش داد

استان قزوین قزوین
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع ”بررسی تبعات اجتماعی ارائه الگوی زن“ در دانشگاه بین المللی امام خمینی ( ره )

باید فضای گفتمان اسلامی و سبک زندگی اسلامی خوب را بسط و گسترش داد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، کرسی آزاد اندیشی با موضوع ”بررسی تبعات اجتماعی ارائه الگوی زن“  را با حضور خانم دکتر حمیده طائب، دکترای مطالعات زنان و خانواده و فعال فرهنگی برگزار کرد. دکتر طائب در ابتدای سخنان خود با اشاره به بحث فشار نقش و تعارض نقش و هم چنین انتظاراتی که […]

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، کرسی آزاد اندیشی با موضوع ”بررسی تبعات اجتماعی ارائه الگوی زن“  را با حضور خانم دکتر حمیده طائب، دکترای مطالعات زنان و خانواده و فعال فرهنگی برگزار گردید .

دکتر طائب در ابتدای سخنان خود با اشاره به بحث فشار نقش و تعارض نقش و هم چنین انتظاراتی که با جایگاه بانوان تعارض دارد بیان داشت:  بحث این گفتمان‌ها مادی و غیر توحیدی است که در آنها یک سری توجهات خاص را به جامعه القا می‌کنند و این الگوها در جوامع غربی نشان از این دارد که دغدغه‌های غیرتوحیدی در اشتغال و سبک زندگی زنان غربی موجود است و از این الگوها به عنوان تعارض نقش و فشار نقش یاد می‌شود. اما ما، در ادبیات و مفاهیم اسلامی معنای متفاوتی را از این مباحث ارائه می‌دهیم.

وی در ادامه بیانات خود به بررسی حضور اجتماعی بانوان و نحوه ارائه الگوهای موفق پرداخته و همچنین شرایط و ویژگی‌های آن را تحت عنوان گفتمان توحیدی مطرح کرد.

دکتر حمیده طائب در ادامه مباحث افزود: ما در طی این سال‌ها ، با گفتمان‌های متفاوت و متعددی مواجهه شده‌ایم. از این جهت هم در شناخت حقوق و تکالیف زن و مرد دچار تناقضاتی شده‌ایم و در پمپاژ فیلم و رسانه‌های غربی ما یک سری سبک زندگی در جامعه ارائه می‌کنیم که باعث می‌شود فضای فقهی و حقوقی متفاوتی به مرور رواج پیدا کند. ما هیچ‌گاه روح حاکم به دین و فضای گفتمانی اسلامی و سبک زندگی اسلامی خوب را بسط و گسترش ندادیم و بخش عمده این کاستی‌ها به مراکز علمی و دانشگاه‌ها باز می‌گردد. ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا کسی به ما الگو معرفی کند یا از جایی بیاید و الگوی ما بشود. در ارائه راهکار برای این قضیه تأکید کردند که ما باید روی خلفیات و معنویات خود کار کنیم. اگر خودشناسی ما کافی نباشد در الگوگیری نیز به انحراف کشیده خواهیم شد. پس باید بدانیم چه کسانی هستند که الگوهای ما معرفی می‌شوند . یک سری کلیشه‌های ذهنی در بحث ارائه الگو برای زنان داریم که به شکل ناخودآگاه رواج پیدا کرده‌اند. اگر ما بتوانیم با قرآن انس بگیریم، می‌توانیم قدرت کلیشه‌ها و الگوهای نامناسب را در هم بشکنیم و به مرور روابطی ایجاد کنیم که یک خانم بتواند در کنار کار منزل، به فعالیت‌های خارج از منزل نیز بپردازد اینگونه می‌توان تعادل بین ارائه الگوهای جامعه را برقرار ساخت.

وی هم چنین افزود: ما سعی نکرده‌ایم که فکرها را پرورش بدهیم یا افراد اهل فکر را در مسیر رشد قرار دهیم از این حیث باید تلاش کنیم حداقل خودمان حتی در سطح خانواده خود یک الگو باشیم و انتظار نداشته باشیم که الگوهای بیرونی بیایند و در جامعه منتاسب با هر شخص معرفی شوند. اینطور هم نیست که ما هیچ الگویی نداشته باشیم بلکه حضرت زهرا(س)، حضرت معصومه(س)، حضرت زینب(س) و… الگوهای درخشانی هستند اما برای تأثیرپذیری بیشتر از این‌ها، نیازمند پرورش عقلانی و فکری هستیم که بسیار مهم‌تر می‌باشد.

دکتر حمیده طائب در انتها نیز تصریح کرد که در بحث الگوها باید عاقلانه و با ایمان پیش برویم و توجه کافی داشته باشیم که الگوهای خوب جامعه به غلط جا نیفتند و از آنجایی که انقلاب ما، یک انقلاب مردمی است حتی باید اصول‌مان را هم از قرآن کریم دریافت کنیم. وقتی عقلانیت و معنویت در کنار هم بیایند ما نیز باید به سمتی برویم که اصول‌شناس خوبی هم بشویم و اولویت‌ها را با بهترین انتخاب تعیین کنیم زیرا در غیر این صورت از الگوهای خوب در بدترین شکل ممکن بکارگیری می‌کنیم و هر آنچه در این راه بدست آوردیم را از دست خواهیم داد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.