نشست تخصصی آینده آب در ایران : چالش ها و فرصت ها

استان قزوین قزوین
داتشکده آینده پژوهشی دانشگاه بین المللی امام خمینی ( ره ) برگزار کرد

نشست تخصصی آینده آب در ایران : چالش ها و فرصت ها

مهمترین چالش ها و تهدیدهای موجود از جمله حکمرانی نامناسب آب، مدیریت متمرکز آب، اختلاف نظر بین بخش‌های مختلف، غلبه‌ی نگاه سازه‌محور و فیزیکی، عدم وجود نگاه یکپارچه، فرسودگی سیستم توزیع آب، عدم انطباق کشت با ظرفیت منابع آبی موجود و عدم توجه به ارتقا آگاهی، به عنوان مهمترین چالش‌ها مطرح شد

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین ؛ با هماهنگی و پشتیبانی پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ه)، نشست تخصصی تحت عنوان  “آینده آب در ایران؛ فرصت ها و چالش ها” با سخنرانی مهندس عباس کشاورز ( معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب) و دکتر بیژن نظری ( عضو هیئت علمی  دانشگاه بین‌المللی امام خمینی) و با مشارکت بیش از ۱۰۰ نفر از پژوهشگران، اساتید و دانشجویان روز شنبه ۲۵ دی ماه و به طور مجازی برگزار گردید.

در آغاز نشست، دکتر حاکم قاسمی رئیس پژوهشکده آینده پژوهی ضمن اشاره مختصری به اقدامات و فعالیت های پژوهشکده آینده پژوهشی، برگزاری نشست‌هایی که از یک سو به حوزه های آینده پژوهی و آینده نگاری مرتبط هستند و از سوی دیگر نیازها و دغدغه‌های جدی و روز جامعه محسوب می شوند، را به عنوان برنامه‌های اولویت‌دار پژوهشکده مورد تأکید قرار داد.

در ادامه این نشست مهندس عباس کشاورز، معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، سخنرانی خود را با محوریت “ابعاد بحران آب در کشور و راهکارهای مدیریت آن” ارائه نمود. مهندس کشاورز ضمن ارائه ترسیمی از وضعیت منابع آبی و میزان مصرف آن در بخش‌های مختلف در کشور، مهمترین چالش ها و تهدیدهای موجود در این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این خصوص مسائلی از جمله حکمرانی نامناسب آب، مدیریت متمرکز آب، اختلاف نظر بین بخش‌های مختلف، غلبه‌ی نگاه سازه‌محور و فیزیکی، عدم وجود نگاه یکپارچه، فرسودگی سیستم توزیع آب، عدم انطباق کشت با ظرفیت منابع آبی موجود و عدم توجه به ارتقا آگاهی، به عنوان مهمترین چالش‌ها مطرح شد. مهندس کشاورز در ادامه بر راهکارهای  بازتخصیص آب به منظور پایداری سرزمین و اصلاح حکمرانی آب در لایه های محتوایی، سازمانی  و ارتباطات  تأکید کرد. پیشنهاد مشخص آقای مهندس کشاورز، پذیرش واقعیت کم آبی در کشور و آمادگی برای کاهش مصرف آب در کشور بود.

در بخش دوم نشست، دکتر بیژن نظری، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، ضمن ارائه تصویری از تبعات کم‌آبی، تأثیر تغییرات اقلیمی و مداخلات انسانی را در شکل‌گیری بحران‌های آبی مورد بحث قرار داد. دکتر نظری با اشاره به برخی از تجارب موفق و ناموفق موجود در بخش آب کشور، بر ضرورت استفاده از دانش بومی در مدیریت آب تأکید نمود. دکتر نظری در بخش پایانی سخنان خود ضمن برشمردن فناوری‌های پیشرو در آینده در بخش آب  از جمله  آبیاری هوشمند و دقیق، تصفیه پساب، شیرین‌سازی آبهای شور، اینترنت اشیا، سنجش از راه دور و مدیریت رواناب‌ها و سیلاب‌های فصلی بر ضرورت توجه به حکمرانی آب، حل مسایل کیفیت آب، حسابداری آب، مدیریت آبهای زیر زمینی، اتخاذ تفکر سیستماتیک و رویکردهای مشارکتی و تغییر نگرش از نگاه کالایی به نگاه اکوسیستمی در موضوع آب تأکید داشت.

بخش پایانی نشست نیز به پرسش و پاسخ پیرامون مباحث و چالش های مرتبط با آب و مدیریت منابع آبی و نحوه اجرایی کردن راهکارهای مورد اشاره برای تحقق آینده مطلوب در بخش آب،  اختصاص یافت.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.