برگزاری همایش «مقاومت و جهان آینده»

استان قزوین قزوین
در دومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌ گردد

برگزاری همایش «مقاومت و جهان آینده»

دبیر اجرایی همایش مقاومت و جهان آینده اظهار کرد : اهدافی که برای این همایش ترسیم شده در سه سطح قابل بحث است.

تبین فرهنگ مقاومت یا گفتمان مقاومت است. با تاکید بر جایگاه مقاومت در ساخت تمدن نوین اسلامی ،  آنچه که در سطح نخست مورد توجه خواهد بود . تمرکزبر مسئله مبانی قرآنی  ، مبانی اعتقادی گفتمان مقاومت وتوجه به نقشی که گفتمان مقاومت می‌تواند در ساخت تمدن نوین اسلامی داشته باشد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین  به مناسبت  گرامیداشت دومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و برگزاری همایش مقاومت و جهان آینده مصاحبه  با حسین محمدی دبیر اجرایی همایش مقاومت و جهان آینده صورت گرفت .در این گفتگو آمده است :

دانشگاه  بین‌المللی امام خمینی رحمة الله علیه بر مبنای مأموریت های بین المللی خود، مبنی بر گسترش و تحقق فرهنگ اسلامی در جهان اسلام  ، نشر فرهنگ و معارف اسلامی در سطح بین‌الملل و همچنین شناساندن شخصیت‌های جهان اسلام برای تعمیق فرهنگ اسلام و به جهت پاسداشت مقام شامخ شهدای جبهه مقاومت ،به ویژه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در نظر دارد با همکاری و مساعدت نهادها  ، تشکل‌های دانشگاهی  ، نهاد رهبری دانشگاه و برخی از ارگان های استانی ،دومین همایش بین المللی مقاومت و جهان آینده را در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار می کند . 

دبیر اجرایی همایش مقاومت و جهان آینده اظهار کرد : اهدافی که برای این همایش ترسیم شده در سه سطح قابل بحث است.

سطح نخست تبین فرهنگ مقاومت یا گفتمان مقاومت است. با تاکید بر جایگاه مقاومت در ساخت تمدن نوین اسلامی ،  آنچه که در سطح نخست مورد توجه خواهد بود . تمرکزبر مسئله مبانی قرآنی  ، مبانی اعتقادی گفتمان مقاومت وتوجه به نقشی که گفتمان مقاومت می‌تواند در ساخت تمدن نوین اسلامی داشته باشد.

 وی بیان داشت : در سطح دوم توجه خواهد شد به وضعیت تحقق یافته گفتمان مقاومت یعنی آنچه که به عنوان یک مسئله ای عینی  و موجود از وضعیت تحقق یافته گفتمان مقاومت می تواند  مورد ملاحظه و توجه قرار بگیرد و این مسئله جبهه مقاومت است ، جبهه مقاومت و جریان های مقاومتی که امروز در منطقه و در سرتاسر نظام بین الملل شکل گرفته ماحصل ان مبانی و گفتمان مقاومت است لذا در سطح در سطح دوم ما تلاش خواهیم کرد مسئله جبهه مقاومت را از نقطه نظر تحلیل مقاومت و از  نظر وضعیت شناسی جبهه مقاومت در عرصه بین الملل و تحلیل آینده پژوهانه نسبت به آن و همچنین جریان  شناسی فکری سیاسی و فرهنگی جبهه مقاومت مورد توجه و البته چالش ها و ظرفیت های فراروی جبهه مقاومت را با همان رویکرد آینده پژوهان مورد توجه قراربدهیم .

محمدی افزود : سطح سوم که بهانه اصلی توجه به مسئله مقاومت هست تبیین مکتب حاج قاسم سلیمانی به عنوان سردار مقاومت است در این بخش ما تلاش خواهیم کرد جایگاه حاج قاسم سلیمانی را در شکل‌گیری جبهه مقاومت مورد تاکید قرار داده  و  تاثیر مکتب سلیمانی را در تداوم و توسعه جبهه مقاومت مورد مطالعه و بحث قرار بدهیم .  به لحاظ محتوایی شاکله اصلی محتوای همایش این سه سطح است .

وی افزود به همین جهت و به جهت پوشش دادن به اهداف همایش ، برنامه سه روزه ای تدارک دیده شده است  ،  چینش مهمان ها،  دعوت از مهمان ها و مشخص کردن موضوعات سخنرانی بر مبنای این سه سطح است .  در روز اول که دوازدهم دی ماه یک شنبه شب برگزار خواهد شد مراسم افتتاحیه به صورت نیمه حضوری ، و با توجه به وضعیت کرونایی تلاش می‌شود پروتکل های بهداشتی را  رعایت کنیم لذا مراسم افتتاحیه ما به صورت نیمه حضوری  خواهد بود برای مراسم افتتاح ، برنامه ویژه ای خدمت حضرت آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین خواهیم داشت ، که به مسئله گفتمان مقاومت خواهند پرداخت ، گفتمان قرآنی مقاومت را به صورت مجازی و زنده  حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبیین خواهد کرد،  مکتب حاج قاسم را بصورت کوتاه  از طریق ارتباط ویدئویی با مسئول دفتر جهاد اسلامی فلسطین خواهیم داشت  و در نهایت هم برنامه‌ای تحت عنوان تعارف ملل که یک میزگرد دانشجویی خواهد بود با حضور دانشجویان بین المللی از کشورهای مختلف سوریه  ، لبنان ، عراق و سایر کشورهای جبهه مقاومت که فرصتی است  برای  دانشجویان بین المللی مستقر در استان قزوین ،  تا پیرامون فرهنگ مقاومت ،  تاثیر مکتب حاج قاسم در کشورهای خودشان مطالب موضوعاتی را مطرح ‌کنند و در نهایت جمع‌بندی برنامه تعارف ملل را  در خدمت حجت الاسلام و المسلمین فولادی از مسئولین سابق نیروی قدس خواهیم بود و در بحث تبلیغات مسئول فرهنگی حلب در مراسم افتتاحیه ما خواهد بود .

 دوشنبه سیزدهم دی ماه ۱۴۰۰  اختصاص داده شده  به شش سخنرانی تخصصی در قالب دوره های دانش افزایی برای اساتید کل کشور که تاکنون بالغ بر ۵۰۰ نفر متقاضی شرکت در این دوره‌ها شده اند . و  این  فرصت و زمینه مناسبی است که ما بتوانیم مسئله گفتمان مقاومت جبهه مقاومت و مسئله مکتب حاج قاسم سلیمانی را به صورت علمی و کاملاً تخصصی و آکادمیک مورد بحث و بررسی قرار دهیم

 محمدی افزود : در این زمینه ما ضمن  مشخص کردن موضوعات محوری در راستای سه بسته محتوایی که عرض شد  از اساتید برجسته کشوری هم دعوت کردیم که به ایراد سخنرانی بپردازند که ما در نوبت صبح روز دوشنبه خدمت آقای دکتر موسی نجفی خواهیم بود ،رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و از اساتید مبرز در حوزه تمدن و تاریخ که ایشان قرار است مسئله گفتمان مقاومت و نقش آن در ساخت تمدن نوین اسلامی را مطرح کنند و مورد بحث قرار بدهند در ادامه خدمت آقای دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با موضوع گفتمان مقاومت و نقشی که می تواند در شکل گیری وحدت اسلامی ایفا کند .  در نوبت ظهر خدمت ۲ نفر دیگر از اساتید خواهیم بود ابتدا خدمت آقای دکتر حاکم قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی ( ره ) و از اساتید و رئیس پژوهشکده آینده پژوهی ، که روند پژوهی  با مطالعه موردی فلسطین و مقاومت در فلسطین را مورد بحث قرار خواهند داد در ادامه خدمت آقای دکتر حسین محمدی سیرت خواهیم بود از اساتید هیات علمی دانشگاه امام صادق و قرار است ایشان جریان‌شناسی مقاومت در ایران معاصر را به بحث بگذارند.

محمدی  خاطر نشان کرد : در نوبت‌های شب خدمت ۲ نفر دیگر از اساتید خواهند بود ابتدا خدمت آقای دکتر عباس برومند اعلم از اساتید دانشگاه تربیت مدرس خواهیم بود ایشان جریان‌شناسی جبهه مقاومت را مطرح خواهند کرد  و در نهایت هم به چالش ها و ظرفیت های فراروی جبهه مقاومت در خدمت آقای دکتر رحیم عیوضی از اساتید هیئت علمی دانشگاه شاهد هستیم .

 

وی در پایان با اشاره به پوشش برنامه‌های همایش در شبکه‌های ملی گفت:: برنامه پایانی ما اختصاص خواهد داشت به مراسم اختتامیه که روز سه شنبه ۱۴  برگزار خواهد شد این مراسم از ساعت هشت و نیم تا ۱۲ ظهر به صورت حضوری در سالن مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی  برگزار خواهد شد مهمانان ملی و بین المللی در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد و امیدواریم که حضور گسترده ای را شاهد باشیم که در راستای تعظیم شعائر الهی و در راه فرهنگ سازی و جریان سازی گفتمان مقاومت به طورخاص  موثر باشد .

سخنرانی دکتر سید علی قاسم زاده رئیس دانشگاه بین‌الملل امام خمینی، محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین، سردار رفیعی آتانی فرمانده سپاه صاحب‌الامر استان قزوین، ارتباط تصویری با حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، ارتباط ویدئویی با شیخ ماهر حمودی رئیس اتحادیه علمای مقاومت، حضور سفیر سوریه دکتر شفیق دیوب از جمله برنامه‌های ویژه ما در مراسم اختتامیه خواهد بود. /انتهای پیام

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.