مهم ترین ماموریت بسیج در دانشگاه ها، حفظ وحدت و یکپارچگی است

استان قزوین قزوین
دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد قزوین

مهم ترین ماموریت بسیج در دانشگاه ها، حفظ وحدت و یکپارچگی است

یک سال از عمر جمهوری اسلامی نوپا نگذشته بود که به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و قطع دست استکبار جهانی و منافع آن‌ها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های متعددی علیه ایران روز به روز گسترش می یافت. در چنین شرایطی امام خمینی (ره) در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کردند.

 

به گزارش دفتر ارتباطات و رسانه استادی بسیج استان قزوین ، به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج وبه نقل از سایت دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد قزوین به مناسبت هفته بسیج گفت :  یک سال از عمر جمهوری اسلامی نوپا نگذشته بود که به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و قطع دست استکبار جهانی و منافع آن‌ها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های متعددی علیه ایران روز به روز گسترش می یافت. در چنین شرایطی امام خمینی (ره) در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کردند

بر همین اساس پنجم آذر به نام روز بسیج مستضعفین نام گذاری شد.

آن روزها شاید کمتر کسی به این فکر می کرد که فلسفه وجودی این شجره طیبه چیست، اما با آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم غرب و شرق در قالب ارتش بعث به کشورمان، واژه و مفهوم بسیج بر همگان روشن تر شد.

امروز اما در شرایطی که پنجمین دهه از عمر جمهوری اسلامی را می گذرانیم، بسیج در همه اقشار و گروه ها گسترده شده و در هر عرصه ای که نیاز باشد حضوری پرشور دارد، هفته بسیج امسال بهانه ای شد تا با دکتر اصغر کشت کار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد قزوین در این خصوص به گفتگو بنشینیم.

چرا هفته بسیج مهم است؟

بسم الله الرحمن الرحیم.در ابتدا جا دارد فرا رسیدن هفته بسیج را خدمت همه مردم شهید پرور استان، بسیجیان گرانقدر و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین تبریک عرض کرده و گرامی بدارم.

اهمیت بسیج به این دلیل مهم است که راه اندازی این شجره طیبه از ابتکارات امام خمینی (ره) می باشد و پس از ۴۲ سال هم چنان ابعاد این تصمیم تاریخی امام راحل قابل بررسی است.

گمان غلطی است که بسیج را حاصل جنگ بدانیم، چراکه بسیج در دورانی ایجاد شد که کشور نیازمند تحرک و رشد به سوی تعالی و پیشرفت بود، حال با وجود جنگ تحمیلی، بسیج برای حراست از میهن اسلامی شکل نظامی در آن دوران به خود گرفت ولی ماهیت اصلی بسیج یک سازمان مرم نهاد در خدمت به مردم و برآمده از بطن مردم برای کمک به دولت های مردمی و برای رشد کشور در همه عرصه هاست که یکی از این موارد هم خدمت در عرصه نظامی است.

چرا تشکیل بسیج یک تصمیم مهم بود؟

تشکیل بسیج در سال ۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) نشان از هوشیاری و درایت بی نظیر حضرت امام خمینی (ره) داشت چرا که بسیج در همان سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و سال های بعد از حمله، اساسی‌ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه‌های دشمنان به حساب می‌ آمد که به برکت این دوراندیشی و هدایت، انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه ماندگاری بسیج در سال های دفاع مقدس شد.

اوج نقش آفرینی بسیج در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی را به چه مواردی می توان گره زد؟

اگر امروز توفیق این را داشته ایم که کشور اسلامی مان و ملت سلحشور آن را از گزند نابکاران و نا اهلان تاریخ حفظ کنیم به یمن حضور گسترده بسیج و تفکر بسیجی بوده است چنان که رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام (قدس سره) فرمودند: "رحمت و برکات خداوند بر بسیج مستضعفان که بحق پشتوانه انقلاب است، باشد".

اوج نقش آفرینی بسیج در دو عرصه ولایت پذیری و جان فشانی و از خود گذشتگی برای مردم است که در طول ۴۳ سال گذشته مشهود بوده است.

کارکرد بسیج در این دوران چیست؟

بی تردید تفکر ایجاد بسیج، تنها به ابداع یک تشکل یا یک سازمان ختم نمی شود بلکه امام خمینی (ره) قصد ایجاد یک تفکر را در جامعه داشتند که ظرفیت های لازم برای رشد و ارتقای علمی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی کشور را در همه عرصه ها منسجم کند به همین دلیل امروز که کشورمان در جنگ اقتصادی با دشمن است نیاز داریم تا هم این تفکر بسیجی را در جمع مدیران و مسئولان جاری و ساری کنیم و هم از ظرفیت های بسیج در اشکال و اقشار مختلف استادان، دانشجویان، دانش آموزان، مراکز علمی و ... به شکل تخصصی بهره گیری کنیم.

این نقش آفرینی بسیج در حوزه های تخصصی به چه معناست؟

 بسیج امتداد مردمی دستگاه ها و ادارات جهت انسجام بخشی است و قرار نیست نقش و جایگاه هیچ دستگاهی را بازی کند به این معنا که بسیج به عنوان یک تسهیل گر و نه تصدی گر در همه شئون کشور می تواند نقش آفرینی کند، به همین دلیل هر دستگاه و سازمانی که بسیجی تر باشد و این ظرفیت ها را بشناسد، از این تفکر استقبال می کند.

نقش بسیج در دانشگاه ها چیست؟

بی تردید اقشار دانشجویان، استادان، کارمندان و ... که از جمله اقشار مرتبط با دانشگاه هستند جایگاه و رتبه ارزشمندی در محیط علمی کشور دارند و لازم است تا برای مهم ترین ماموریت بسیج در دانشگاه که همان حفظ وحدت و یکپارچگی است، همگی تلاش نمایند.

سخن پایانی شما چیست؟

بسیج به این دلیل، یک شجره طیبه محسوب می شود که مولود انقلاب اسلامی بوده و از ابداعات امام خمینی (ره) است و نام آن با ایثار و از خودگذشتگی و نام هزاران شهید این سرزمین از جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده است. امروز بسیج مهم ترین نهادی است که می تواند در راستای منویات مقام معظم رهبری به حفظ انسجام، وحدت و یکپارچگی کشور در جنگ اقتصادی با دشمن کمک کرده و یاری کند تا روزهای بهتری را برای مردم کشورمان رقم زده شود، ان شاء الله.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.