مقاله"دستاوردهای انقلاب اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم و رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای"

استان قزوین قزوین
مقاله استاد رمضانی در باره بیانیه گام دوم

مقاله"دستاوردهای انقلاب اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم و رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای"

برکات انقلاب اسلامی برای آحاد جامعه و همه ملل آزاد جهان آشکار بوده است،از این رو تبیین دستاوردهای انقلاب اهمیت و بلکه ضرورت می یابد .

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، قزوین  مقاله درباره "دستاوردهای انقلاب اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم و رسالت دانشگاه فنی و حرفه که توسط مدرس دانشگاه خانم سمیه رمضانی تدوین شده به شرح ذیل ارائه می گردد. 

 

چکیده:

انقلاب اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن فرازو نشیب های بسیار به مرحله ای از تکامل رسیده است که امروزه در معادلات جهانی به عنوان یک قطب تعیین کننده ایفای نقش می کند و به رغم همه محدودیت ها،تحریم ها و فشارهای خارجی توانست محکم و استوار برجای بماند وخدمات ارزشمندی به ملت ایران ارائه دهد. برکات انقلاب اسلامی برای آحاد جامعه و همه ملل آزاد جهان آشکار بوده است،از این رو تبیین دستاوردهای انقلاب اهمیت و بلکه ضرورت می یابد ،در این بیانیه به لحاظ آنکه توجه زیادی به جوانگرایی شده است نشان می دهد که جوانان اخلاق مدار نقش مهمی در پیشرفت و توسعه نظام اسلامی دارند درنتیجه رسالت دانشگاهها برای تحقق گام دوم بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی که رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت نیروی خلاق و کارآفرین می باشد و تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند زیرساخت های فیزیکی است ، این زیر ساخت می تواند بدست فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای شکل بگیرد. هدف این مقاله که با روش کتابخانه ای و از نوع تحلیلی ارائه می گردد،  بررسی دستاوردهای انقلاب در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای است ،رهاورد مختصر این که: برخلاف تبلیغات دشمنان نظام اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، با وجود موانع و امکانات محدود، دستاوردهای چشم گیر و شگرفی را در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و امنیتی دست آورده و جایگاه رفیعی را در منطقه و جهان کسب کرده است ، دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای  نیزیک دانشگاه هدفمند و مأموریت مدار است که احساس تکلیف بیشتری نسبت به جامعه دارد ورسالتی چون تربیت تکنیسین، نیروهای متخصص و مهارتی در جامعه را داراست که این نیروها باید پنجه‌های کارآمدی را در کشور شکل بدهند و موجب رشد اقتصادی جامعه شوند.

 

واژه های کلیدی: دستاورد، بیانیه گام دوم، انقلاب، دانشگاه فنی و حرفه ای

 

مقدمه: 

ضرورت انتشار بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایران آن هم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که ملت نحت یکی از سنگین ترین محاصره های اقتصادی تاریخ جهان معاصر هستند از بارزترین نشانه های وجه مردمی انقلاب اسلامی و رابطه ایمانی امام و امت است، نظام جمهوری اسلامی ایران پس از استقرار و طی حیات 40 ساله خود علی رغم محدودیت‌ها،تحریم‌هاو....توانست خدمات ارزشمندي بر جای گذارد. خدمات و دستاوردهایی كه نسبت به دوران قبل از انقلاب غیر قابل مقایسه و بي نظير است.

از طرفی دیگر نیاز اساسی و اولویت اصلی برای کشور است که از ظرفیت جوانان انقلابی و دغدغه مند به نحو هر چه بهتر و شایسته تر در سطوح مدیریتی و اجرایی کشور بهره گرفته شود،چون این جوان است که دارای ذهنی فعال و پویا و سرشار از نوآوری و خلاقیت است که در همه حوزه ها می تواند راهگشا باشد.درنتیجه  نقش دانشگاهها در حوزه اجرایی و کاربردی گام دوم انقلاب، ایجاد و فراهم کردن بسترهای علم آموزی است که تبدیل به محصول و خدمت رسانی و حل مشکلات شود.دانشگاهها باید این بیانیه را  به گفتمان مسلط،جریان ساز و عمومی در جامعه تبدیل و در تبیین و تحلیل این بیانیه نقش مهمی را ایفا کنند.با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاهی هدفمند و مأموریت مدار تبدیل شده است این آمادگی را هم دارد که به عنوان موتور پیشران انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب باشد.  

 

چرا بیانیه گام دوم انقلاب مهم است؟

1. ]این بیانیه مهم است به‌دلیل صادرکننده و امضای زیر آن! صادرکننده‌ی این بیانیه شخصیتی است با ویژگی‌های حقیقی ممتاز و جایگاه حقوقی رفیع. بیانیه‌ی حدوداً شش هزار کلمه‌ای چنین شخصیتی که تک‌تک واژگانش با عنایت انتخاب شده‌اند حتما مهم و نیازمند تعمق و شایسته‌ی تدبر در آن است.

2. این بیانیه مهم است به‌دلیل مقطع صدور آن یعنی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه‌ی پنجم و چهل سال دوم انقلاب فراموش نکنیم که سردمداران شیطان بزرگ در خفا و علنا وعده‌ی پایان انقلاب تا قبل از این ایام را داده بودند.

3. این بیانیه همچنین مهم است به‌دلیل مخاطب اصلی آن یعنی جوانان؛ جمعیتی انبوه، تحصیل‌کرده، پُرانرژی و آینده‌ساز؛ حدود ۳۵ میلیون نفر (اگر فقط جوانان ایرانی را مخاطب این بیانیه بدانیم) که هر کدامشان می‌توانند موتور محرکه و پیشران حرکت و اقدامی مهم و سازنده برای کشور باشند.


 4. و این بیانیه همچنین مهم است به‌دلیل محتوا و مضامین راهبردی آن که سخن اصلی همین‌جاست! در این بیانیه که می‌توان آن را منشور انقلاب اسلامی در نقطه‌ی عطف چهل‌سالگی ارزیابی کرد، محورها، فرازها و نکته‌های پُرمغز موج می‌زند و با تعمق و ژرف‌اندیشی در آن، این حقیقت روشن‌تر می‌شود.[[2]

 

وظایف مورد انتظار رهبری از جوانان در گام دوم انقلاب:

]آنچه از کلیات بیانیه «گام دوم انقلاب» مشخص است، بخش اعظم بار دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بر دوش جوانان است و آن‌ها هستند که باید شانه زیر بار مسئولیت در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین، اخلاق و معنویت و عدالت داده و انقلاب را به آرمان‌های خود نزدیک کنند. از همین رو درک و فهم آنچه که در این بیانیه از جوانان خواسته شده و سپس تأمل بر آن‌ها و تلاش برای طراحی راهبرد، رویکرد و تکنیک برای تک تک وظایف بسیار مهم است. 

براساس بیانیه منتشر شده، وظایفی را که رهبر انقلاب بر عهده جوانان گذاشته‌اند، می‌توان به صورت زیر بر شمارد؛ البته قطعاً این موارد فقط بر عهده جوانان نیست و همه‌ی کنش‌گران انقلاب اسلامی در همه‌ی سطوح بایستی برای تحقق آن‌ها تلاش کنند، اما مطابق آنچه که رهبری فرمودند چشم امید برای تحقق این موارد خصوصاً به جوانان است:

1. راندن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران (نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد)
۲. جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ به مثابه‌ی الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی
۳. نزدیک کردن انقلاب به آرمان بزرگ تمدن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)

4. بهره‌برداری از دستاورد‌های ۴۰ساله و شناسایی ظرفیت‌های مغفول و استفاده نشده‌ی طبیعی و انسانی (اعم از مادی و معنوی)

5. ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور
6. شکستن محاصره‌ی تبلیغاتی دشمن
7. جهاد علمی با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به گام اول انقلاب
8. تلاش برای بسط اخلاق و معنویت در کشور با فعالیت در نهاد‌های اجتماعی
9. پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
10. فهم و تبیین این منطق که راه حل همه‌ی مشکلات کشور در داخل کشور است
11. جهادی همه جانبه و هوشمندانه برای مقابله با ترویج سبک زندگی غربی در ایران[[3]

 

دستاوردهای انقلاب اسلامی:

بیش از سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گران مایه ی این شجره ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود این انقلاب عظیم، دستآوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن، از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است.

 


1) ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران

اوّلاً:]ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد.[[4]

«قرآن امنیت را یکی از اهداف استقرار حاکمیت الله و استخلاف صالحان و طرح امامت می شمارد.«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند،وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین قرار دهد،همانگونه که کسانی که پیش از شما بودند جانشین قرار داد و آن دینی که برایشان پسندیده است به سویشان مستقرکند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند تا مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند.» (نور55/24)

امیرالمومنین علی(ع) تامین امنیت در جامعه را از انگیزه های قیام صالحین و اهداف عالیه امامت می داند و در عهد نامه مالک اشتر،ضمن تاکید بر انعقاد صلح برای تامین امنیت،پیشگیری از عوامل تهدید کننده امنیت را توجیه می کند.]آسایش رزمندگان و آرامش فکری تو و امنیت کشور در صلح تامین می گردد[.[5]

]یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی حفظ و مراقبت از منافع ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌‌های بیگانگان در بیرون مرزها و ایجاد ثبات و امنیت در داخل کشور است که در این‌جا به برخی از ابعاد آن پرداخته می‌شود.

۱ـ امنیت ملی

امنیت ملی معانی و کاربردهای متعددی دارد و از امنیت نظامی تا امنیت سیاسی، اقتصادی، قضایی، اجتماعی، اخلاقی، زیستی و غیر آن را شامل می‌شود.

الف) امنیت سیاسی

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی به لحاظ سیاسی که ثبات نسبی نظام اسلامی را عینیت بخشیده، مردمی بودن آن است. ثبات نظام از آن جهت است که یکی از علل اصلی وقوع انقلاب اسلامی آن بود که رژیم پهلوی رژیم بیریشه و متکی به کودتا بود، حال آن‌که نظام جمهوری اسلامی رژیمی ریشه‌دار و مردمی است. بر همین اساس، باید گفت گفتمان اسلام سیاسی هرچند دارای مخالفانی است، این گفتمان، جمهوری اسلامی را تا اعماق جامعه نفوذ داده و پایگاه مردمی آن را تثبیت کرده است.

ب) امنیت اجتماعی

امنیت اجتماعی ناظر به اطمینان از حفظ ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و عناصر هویت‌بخش گروه‌های اجتماعی مانند دین، زبان و فرهنگ است.  نیاز به امنیت اجتماعی پس از نیازهای زیستی و فیزیولوژیک، از مهم‌ترین نیازهای انسانی است؛ چنان‌که قرآن نجات از گرسنگی را با نجات از ناامنی در کنار هم قرار داده است: «الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ؛  خدایی که (قریش را) به هنگام گرسنگى طعامشان داد و از بیم در امانشان داشت».(قریش/106/4)

ـ امنیت منطقه‌ای

برخورداری از قدرت بازدارندگی در برابر تعدی بیگانگان و داشتن دست برتر برای حمایت از منافع ملی، برترین امتیاز برای یک کشور تلقی می‌شود و جمهوری اسلامی از معدود کشورهایی است که در منطقۀ خاورمیانه تاکنون به شایستگی از آن بهره‌مند بوده است. این امر حاکی از اقتدار ملی و بین‌المللی و برخورداری از امنیت داخلی و منطقه‌ای ایران است.

الف) اهتمام به امنیت دریای خزر

موضوع امنیت دریای خزر یکی از مسائل بسیار مهم و از نگرانی‌های کشورهای ساحلی این دریا طی بیست سال اخیر بوده است. از این رو، توافق در بخش امنیت منطقه‌ای از سوی کشوهای ساحلی دریای خزر در جریان «مذاکرات قزاقستان» که در مردادماه 1397 به دست آمد، دستاورد بسیار بزرگی بود که به موجب آن ایجاد پایگاه نظامی از سوی بیگانگان در سواحل دریای خزر ممنوع شد. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که از دیرباز امریکا و حتی ناتو با توطئۀ‌ فراوان در صدد ایجاد پایگاه نظامی و استقرار ناوچه‌ها، بالگردها و هواپیماهای خود در سواحل این دریا بوده‌اند.

ب) دفاع از کشورهای منطقه

مقاومت اسلامی محدود به رویارویی با دشمن صهیونیستی نیست، بلکه مقابله با همۀ تهدیدهایی که از سوی استکبار جهانی متوجه کشورهای اسلامی است، در برنامه‌های مقاومت اسلامی قرار دارد. از جملۀ این تهدید‌ها، شکل‌گیری پدیدۀ داعش بود که خود از توطئه‌های استکبار برای تهدید کیان امت اسلامی بود و اگر نقش‌آفرینی‌ها و دلاورمردی‌های مقاومت اسلامی نبود، سرنوشت امت اسلامی به گونۀ دیگری رقم می‌خورد. از این رو، حمایت‌های جمهوری اسلامی در دفاع از مردم سوریه و عراق در برابر داعش علاوه بر این‌که کشورهای مسلمان را از خطر تجزیه و نابودی نجات داد، باعث شد از زبانه کشیدن آتش خشم دشمنان به سرحدات نظام اسلامی نیز پیشگیری شود.

3ـ امنیت بین ‌المللی

تأثیرگذاری بر معادلات بین‌المللی، به چالش کشیدن سیاست‌های منطقه‌ای استکبار جهانی، حمایت از کشورهای اسلامی در برابر متجاوزان و تلاش در منزوی ساختن گروه‌های تکفیری داعش، پیشرفت‌های چشمگیر در عرصۀ قدرت نظامی و دفاع موشکی، برخورداری از ذخایر قابل توجه نفت و گاز و دسترسی به فناوری مربوط به استخراج و پالایش آن‌ها از امتیازات منحصربه ‌فرد ایران در شرایط کنونی است که توجه قدرت‌های بزرگ را به خود معطوف ساخته است.

به همین دلیل، تصمیم‌گیری برای موضوع فعالیت هسته‌ای در قالب مذاکرات برجام با حضور و مشارکت فعال کشورهای بزرگ اروپایی و ایالات متحده به عنوان 1+5 سال‌ها به طول انجامید و زمانی که آمریکا به دلیل توهم ضرر، از این پیمان خارج شد، گروه 1+4 متشکل از کشورهای اروپایی آمادگی خود را برای تداوم همکاری‌ها در قالب برجام اعلام کرده‌اند و مذاکرات آن‌ها نیز در حال انجام است و طبق آخرین اظهارات مقامات اروپایی، اتحادیۀ اروپا در جریان بستۀ حمایتی خود به دنبال مکانیزمی است که انتقال پول به ایران تسهیل شود.  بدیهی است که این امر نشان از اهمیت کشور ایران برای قدرت‌های جهانی دارد. نکتۀ جالب توجه آن‌که نگاه رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیۀ اروپا به برجام نه یک نگاه اقتصادی، بلکه نگاه صددرصد امنیتی است. او در این باره می‌گوید: «برجام یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی بین‌المللی است. اتحادیۀ اروپا از خروج رئیس‌جمهور آمریکا متأسف است. برجام برای امنیت منطقه، اروپا و تمام جهان ضروری بود». از این رو، برای ایران اسلامی ضرورت دارد تا با تمسک به آیۀ شریفۀ «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»  به تلاش ود برای تأمین و تجهیز قدرت نظامی مورد نیاز ادامه دهید و برای حفظ و صیانت امنیت جهانی ایفای نقش کنید.[[6]


2) موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی

]ثانیاً موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده‌ی آن روزبه‌روز فراگیرتر میشود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل‌ونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده‌ی دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه‌ی سوخت هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، فنّاوری نانو، زیست‌فنّاوری و غیره با رتبه‌های نخستین در کلّ جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و ده‌ها نمونه‌ی دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایرانِ پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت[[7]

 

برخي دستاوردهاي اقتصادي 4 دهه انقلاب اسلامي

  • ]زيرساخت
  • 6 برابر شدن راه‌هاي کشور، افزايش راه‌هاي اصلي و فرعي کشور از 36 هزار کيلومتر به بيش از 210 هزار کيلومتر در سال 1394
  • 2 برابر شدن ميزان راه‌آهن کشور، افزايش ميزان راه‌آهن کشور از 6 / 4 هزار کيلومتر به نزديک 10هزارکيلومتر
  • 20 برابر شدن ظرفيت بنادر کشور، ارتقاء ظرفيت بنادر از 10ميليون تن به بيش از 200ميليون تن در سال 1394
  • 30 برابر شدن سدهاي مخزني کشور، تعداد سدهاي مخزني کشور از 13سد به حدود400 سد بزرگ در سال1395
  • 14 برابر شدن توليد برق کشور، افزايش توليد برق کشور از20 به 280 ميليارد کيلووات ساعت در سال 1394 و برق‌دار شدن 99درصد روستاها (100درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار و 3 /  99 درصد روستاهاي زير 20 خانوار)

- علم و فناوري

  • 24 برابر شدن تعداد دانشجويان، افزايش تعداد دانشجويان از 176هزار نفر در سال 1357 به 3/ 4 ميليون در سال تحصيلي 1395
  • 13 برابر شدن تعداد دانشجويان به ازاي هر 100هزار نفر، از 248نفر به 5486 نفر افزايش يافته
  • 16/5 برابر شدن سهم ايران از توليد مقالات ISI؛ سهم ايران از توليد مقالات خارجي ISI؛ از 1/ 0درصد ( 669 مقاله) در سال 1357 به 65 / 1درصد (23هزار مقاله) در سال1394
  • ساخت هواپیما و بالگرد سبک و نیمه سنگین(شخصی و عمومی)
  • پرتاب ماهواره، ساخت کشتی و تولید انواع قایق که برای اولین بار در تاریخ کشور رخ داده است.

- پيشرفت هاي صنعت نظامي و دفاعي

پس از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش روزافزون تحریم ­های مختلف از سوی دشمنان انقلاب اسلامی؛ متخصصان دلسوز و جوان اين کشور را واداشت تا کمر همت در بی نیازی کشور از قدرت­ های جهانی ببندند و در این راه دستاوردهای گوناگونی را در حوزه ­های مختلف از جمله صنعت دفاعي و نظامي کشور رقم بزنند. پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع سلاح­ها و تجهیزات نظامی بقدری شگفت انگیز بوده که موسسه " گلوبال فایرپاور " در آماری که اخیرا منتشر کرد؛ اعلام کرده که ارتش ایران در رتبه 23 جهان قرار گرفته است و این در حالی می‌باشد که این آمار پیشرفت ایران را در زمینه نظامی ثابت می‌کند..

  • ساخت انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی از جمله: ساخت انواع هواپیما و جت های جنگنده مافوق صوت رادارگریز (مانند؛ صاعقه و آذرخش)، آموزشی (مانند؛ پرستو، درنا، سیمرغ، شفق، تندر)
  • خودکفایی در تولید و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن
  • ساخت انواع بالگرد(مانند، بالگردهای شاهد، شباویز ۲۰۷۵ و۲۰۶۱ و بالگرد ضد تانک ۲۰۹۱) و تعمیر انواع هواپیما و بالگرد با کسب رتبه پنجم جهانی بخشی از دستاوردهای صنعت هوایی است.
  • پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع موشکهای بالستیک، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشک های دریایی (مانند: موشک ماهواره بر سفیر، شهاب، سجیل، موشک کروز) بقدری شگفت انگیز بوده، ایران را در ردیف معدود کشورهای دارنده تکنولوژی ساخت موشک های فوق دقیق سطح به سطح قرار داده است.
  • ساخت انواع رادار با بُرد بیش از یک هزار کیلومتر و پرتاب چندین ماهواره با سرنشین و بدون سرنشین به فضا از جمله مواردی هستند که کسب رتبه هفتم جهان در سامانه کامل پرتاب ماهواره و رتبه دوازدهم جهان در طراحی و ساخت ماهواره را برای یازدهمین عضو باشگاه فضایی جهان یعنی ایران به ارمغان آورده است.
  • پيشرفت هاي بخش کشاورزي  
  • امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی و استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، در داخل تامین می شود و در مرز خودکفايي قرار داريم.
  • در زمینه گندم با سرمایه گذاری های مناسب انجام شده، میزان تولید آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۵ برابر شده است.
  • تولید برنج دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور (پس از گندم ) رشدی بالغ بر ۶۰تا ۷۰ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن کاسته شده است.
  • در طول سال های پس از انقلاب با وجود دو برابر شدن جمعیت ایران و افزایش مصرف سرانه، با خودکفایی کشور در بخش دام و تأمین مواد غذایی واردات اقلامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و شیر هم تقریبا قطع شده است.
  • در حال حاضر مرکبات، انار، کیوی، انبه، خرمالو، محصولاتی همانند پسته، زعفران، کشمش و میوه هایی همچون هلو، شلیل، زردآلو و سیب و انواع سبزیجات از ایران به کشورهای مختلف صادر می شود.
  • ایران نخستین تولیدکننده محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انار در جهان است .
  • در زمینه جنگل و مرتع، سطح جنگل کاری و احیای جنگلها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۲ برابر شده است.
  • نرخ باسوادی روستائیان هم از حدود ۳۰ درصد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بالاتر از ۷۵ درصد در سال 1395 افزایش داشته و براساس گزارش موسسات بین المللی، دسترسی روستائیان کشور به مراقبت های اولیه بهداشتی پس از پیروزی انقلاب به بالای ۹۰ درصد افزایش یافته است.
  • قبل از انقلاب، مرز تولیدات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود، اکنون از مرز ۱۰۰ میلیون تن گذشته است و علاوه بر تأمین مواد غذایی کشور، دیگر وابستگی به خارج نداریم.[[8]

 

3) به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی

         ] ثالثاًمشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّتهای نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ی خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت میکنند.[[9]

- مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

]انتخابات از جمله ضابطه‌های تمایز نظام‌های مردم‌سالار از دیگر نظام‌ها و از شاخص‌های مهم ارزیابی و کیفیت عملکرد نظام‌ها است. از این رو انتخابات از جهات مختلف همواره مورد توجه، سیاستگذاران، قانونگذاران، مجریان قانون و شهروندان بوده است. در برگزاری انتخابات عناصر و عوامل متعددی نقش آفرینی می‌کنند که نقش و اهمیت هر عنصر و عامل تابع مقتضیات و ماهیت نظام انتخابات است[ [10]این مولفه‌ها و عناصر در رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی ایران متمایز است.

]از سال 1342 ساخت قدرت سیاسی یکجانبه و عمودی و هر نوع مشارکت حاصل از این نوع ساخت قدرت فرمایشی و منفعالنه بود. شاه به عنوان شخص اول مملکت و عنصر اصلی در ساختار اجتماعی و سیاسی در تاریخ نظام سیاسی قرار داشت و نقش تعیین کننده‌ای در تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کرد. شاه هسته اصلی منظومه قدرت را تشیکل می‌داد و هر حرکت خلاف اراده و حکومت خود را سرکوب می‌کرد. برخوردار بودن از عالی‌ترین قدرت، وی را از هرگونه مسئولیت پذیری و پاسخگویی در مقابل مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی باز می‌داشت. در چنین فضایی، نیروهای اجتماعی قادر به مشارکت فعالانه در انتخابات و سایر عرصه‌های سیاسی نبودند و طبعاً نظارت عمومی گروه ها از طریق مشارکت مدنی و حضور در انتخابات نیز بی معنا بود. در واقع فقدان مشارکت باعث می‌شد دولت پهلوی مستقل از جامعه بماند[[11]

]به‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که از سوی هیات حاکمه مبنی بر آزادی انتخابات در این دوره صورت می‌گرفت، در عمل باز هم اعضای موثر دربار در چگونگی انجام انتخابات و برگزیدن نمایندگان دخالت می‌کردند. به همین دلیل، به‌ رغم تلاش‌های گسترده برای شرکت بیشتر مردم در انتخابات، جمعیت چندانی در آن حضور نمی‌یافتند و درصد مشارکت مردمی در زمان رژیم پهلوی اندک بود[[12]

]با پيروزي انقلاب اسلامي، اوضاع دگرگون شد. حكومت اسلامي با تبيين اعتقاد به جمهوري بودن نظام، زمينه مشاركت مردم را فراهم ساخت و مردم نيز با ديدن آزادي عمل در ميدان مشاركت واقعي و حقيقي و باورمندي به تكليف شرعي، فعالانه وارد صحنه انتخابات شدند. تاكنون انتخابات فراوانی با وجود مشكلات گوناگون و توطئه‌هاي پيدا و پنهان دشمنان داخلي و خارجي با شورآفريني فراوان مردم برگزار شده است. مردم در تمام انتخابات با اراده آزاد خويش شركت كرده و آزادانه رأي دلخواه خود را به صندوق‌هاي رأي انداخته‌اند. اين دستاورد شكوهمند، مايه سرافرازي و افتخار مردم ايران و نظام اسلامي در جهان به ويژه در برابر مدعيان دموكراسي و جمهوري است[[13]

]روند انتخاب نمایندگان نیز در دوره پهلوی چندان مناسب نبوده و یک سیر منطقی و آزادانه طی نمی‌کرده است. تخلف در انتخابات دوران پهلوی نیز چندین بار اتفاق افتاد.

اما از منظر حقوق سیاسی جمهوری اسلامی ایرن و اصول قانون اساسی، قوه مقننه یکی از قوای حاکم و از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است که هیچ‌گاه نباید با فترت و توقف مواجه شود. در این جهت، انتخابات باید به دور از هرگونه تنش و در فضایی امن و آرام برگزار شود تا صحت آن تضمین گشته، به تبع آن، حاکمیت مردم تحقق یابد؛ ولی جنگ و اشغال نظامی از جمله اوضاع و احوالی است که بحران ناشی از آن، یقیناً محیط و فضای کشور، به ویژه مناطق جنگی یا اشغال‌شده نظامی را برای برگزاری انتخابات از لحاظ روانی، امنیتی و اجرایی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.[[14]

به همین دلیل بوده است که توده های مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در انتخابات مکرر و پی درپی شرکت کرده‌اند و حتی در شرایط بحرانی و بمباران شهرها هیچ یک از انتخاب‌های لازم برای تداوم فعالیت‌های سیاسی نظام جمهوری اسلامی متوقف نشده است.

- حضور فعال و آزادانه بانوان در عرصه سیاست و فعالیت های مدنی

زنان در انقلاب اسلامی با حفظ اصول و موازین اسلامی از هیچ‌گونه فداکاری در راه به‌ثمررساندن انقلاب خودداری نکردند. آنها پابه‌پای مردان در تظاهرات میلیونی تاسوعا و عاشورا و... شرکت کردند، شهید دادند و محرومیت‌ها را تحمل نمودند.

حضور فعالانه زنان در انقلاب اسلامی با رعایت حجاب و مستلزمات شرعی جهاد، بیانگر توجهات زیر از سوی آنان است: کسب هویت دینی، مقابله با نقشه‌های ابرقدرت‌های استعمارگر و رژیم پهلوی و علاقه به کسب آزادی در چارچوب پوشش اسلامی. درواقع برای زنان حضور در صحنه‌های مبارزه از حرکت در چارچوب ایدئولوژی اسلامی، حفظ موازین شرعی و رعایت حجاب تفکیک‌پذیر نبود. زن ایرانی با ظهور انقلاب اسلامی تحول یافت و تحول آفرید؛ هر روز به سوی رشد و کمال تازه‌ای راه یافت. زنان مسلمان و متعهد کشورمان برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در صحنه‌های سیاسی- اجتماعی، بسیار فعال و سازنده قدم برداشتند و حرکت‌های اجتماعی عظیمی با مشارکت آنان شکل گرفت.

طي سال هاي پس از پیروزی انقلاب اسلامي و بر پايه اصول قانون اساسي، زنان با شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، هم به انتخاب نمايندگان مرد و زن پرداخته‌اند و هم خود به عنوان نماينده انتخاب شده‌اند. همين اتفاق در ديگر مراكز قانون گذاري همچون دولت، مؤسسات و سازمان‌هاي دولتي مرتبط به زنان و غير، روي داده است كه اولا، با مجوزهاي قانون اساسي تشكيل شده و يا بر اساس آن، مجاز به قانون‌گذاري‌اند، و ثانياً، زنان بخشي از اعضاي آنان را تشكيل مي‌دهند. بنابراين، وضعيت زنان، در عرصه تصميم‌گيري‌ها بهبود يافته و به تبع آن، وضع عمومي زنان پس از انقلاب رشد داشته است

حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی پس از انقلاب رشد فزاینده‌ای داشته است و زنان به تدریج توانستند توانایی‌های خود را در بخش‌های مختلف ثابت کنند و از همان دوره اول تشکیل مجلس شورای اسلامی در آن حضور داشتند. در اولین دوره مجلس شورای اسلامی 4 زن به مجلس راه یافتند، دوره دوم و سوم هم 4 نماینده زن حضور داشتند که این تعداد در مجلس چهارم به 9، مجلس پنجم به 14 و مجلس ششم به 13 نماینده زن رسید. مجلس هفتم 13 زن، مجلس هشتم 8 زن، مجلس نهم 9 زن و مجلس دهم که رکورد حضور زنان در آن شکسته شد با حضور 17 زن تشکیل شدند. علاوه بر مجلس، زنان توانستند به پست‌های بالای مدیریتی، مقام وزارت، سفیر و... دست یابند که نشان از رشد سیاسی بانوان در جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

4) ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم

         ]رابعاً: بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء دادتحلیل سیاسی و فهم مسائل بین‌المللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسئله‌ی فلسطین و ظلم تاریخی به ملّت آن، مسئله‌ی جنگ‌افروزی‌ها و رذالتها و دخالتهای قدرتهای قلدر در امور ملّتها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ی محدود و عزلت‌‌گزیده‌ای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ این‌گونه، روشنفکری میان عموم مردم در همه‌ی کشور و همه‌ی ساحتهای زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت.[[15]

افزایش بینش سیاسی مردم، یکی دیگر از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی است. یکی از اهداف سیاسی رژیم پهلوی، دور نگاه داشتن مردم ایران از مسائل و واقعیتهای جامعه بود و از این طریق می کوشیدند تا بینش سیاسی مردم تعمیق نیابد و در بیخبری بهسر برند. پس از انقلاب اسلامی، افزایش آگاهیها و تقویت بینش سیاسی مردم، با استفاده از ابزارهای گوناگون مانند مطبوعات و رسانه های گروهی، به عنوان اصلی مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کانون توجه واقع شد.

 

5) سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور


          ] خامساً: کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتخت‌نشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها بویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اوّلیّه‌ی زیرساختی و خدمت‌رسانی بودند. جمهوری اسلامی در شمار موفّق‌ترین حاکمیّتهای جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه‌جای کشور، و از مناطق مرفّه‌نشین شهرها به مناطق پایین‌دست آن بوده است. آمار بزرگ راه‌سازی و خانه‌سازی و ایجاد مراکز صنعتی و اصلاح امور کشاورزی و رساندن برق و آب و مراکز درمانی و واحدهای دانشگاهی و سد و نیروگاه و امثال آن به دورترین مناطق کشور، حقیقتاً افتخارآفرین است؛ بی‌شک این همه، نه در تبلیغات نارسای مسئولان انعکاس یافته‌ و نه زبان بدخواهان خارجی و داخلی به آن اعتراف کرده است؛ ولی هست و حسنه‌ای برای مدیران جهادی و بااخلاص نزد خدا و خلق است. البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از اینها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوانها است که در ادامه بدان خواهم پرداخت.[[16]

]زمانی در یک جامعه شاهد تحقق مفهوم عدالت در بین آحاد جامعه باشیم، مسلما آن جامعه در اینده پیشرفت خواهد کرد.

 

الف) عدالت در نظام اسلامی


۱) جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در جهان است که فلسفه وجودی آن تحقق عدالت است.
۲) تنها کشور جهان هستیم که: عدالت در اندیشه حکومت داری و همچنین در عمل شخص رهبری کاملاً پیاده شده است.
۳) تنها کشورجهان هستیم که شرط رهبری اش عدالت است.
۴) عدالت در نظام اسلامی است نه سیاست، نه تاکتیک، نه حتی استراتژی، بلکه یک اصل غیرقابل تغییر است؛ در واقع عدالت اصلی حاکم بر همه تاکتیک ها، استراتژی ها، سیاست‌ها و برنامه هاست.


ب) عدالت در قانون اساسی


۱) محتوا و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضامن عدالت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.
۲) قانون اساسی ایران بعنوان مهم‌ترین قانون کشور و میثاق ملی در اصول ۵، ۵۷ و ۱۰۹ صراحتا" به موضوع عدالت پرداخته است.
۳) یازده اصل از اصول قانون اساسی صراحتا اعمال عدالت در خصوص حقوق فردی را تضمین کرده است. (اصول ۲۲، ۲۸، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹ و ۴۳)
۴) روح حاکم بر تمامی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عدالت است؛ و این در مقایسه با قوانین رایج دنیا بی بدیل است.


ج) عدالت سیاسی


۱) ایستادگی ولایت فقیه بر حفظ آراء مردم و حق الناس نامیدن آن، تجلی عدالت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است.

2) فعالیت آزادانه نزدیک به پانصد حزب و گروه سیاسی در فضای آرام در کشوری که پیش از انقلاب با نظام تک حزبی فرمایشی اداره می‌شد، هنر انقلاب اسلامی در عرصه عدالت سیاسی است.

3) حضور حداکثری مردم در بالاترین نصاب مشارکت مردم در انتخابات‌ها نشانگر مهر تایید عمومی بر عدالت سیاسی جمهوری اسلامی است.


د) عدالت اقتصادی


۱) پیش بینی بخش تعاونی در ساختار اقتصادی کشور که منجر به تشکیل بیش از یکصد هزار تعاونی تولیدی، توزیعی و خدماتی گردیده اقدام بزرگی در راستای تحقق عدالت اقتصادی است.

۲) اصلی‌ترین شاخص سنجش عدالت اقتصادی در جهان مفهومی به نام ضریب جینی است؛ که این ضریب هر میزان کاهش یابد، نشان دهنده کاهش فاصله طبقاتی و افزایش عدالت است. ضریب جینی در ایران از بالای پنجاه هزارم در سال ۵۷ به کمتر از سی و نه هزارم در سال ۹۶ رسیده است.

۳) شاخص توسعه انسانی، نشان دهنده تحقق عدالت در عرصه‌های سلامت، امنیت، خدمات آموزشی، دسترسی‌های خدمات رفاهی، سرانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی و ... است؛ ایران هم اکنون از لحاظ این شاخص، رتبه دوم جهان بعد از کشور چین را دارد.

 

و) عدالت خواهی بین المللی


۱) حمایت ازملت‌های مظلوم و ستمدیده دنیا ایران را به رهبری و پرچمداری عدالت خواهان جهان تبدیل کرده است.

۲) گفتمان سازی عدالت خواهانه انقلاب اسلامی در جهان، دست زورگویان بین المللی را از بسیاری از منابع ملت‌های ستمدیده، کوتاه کرده است.

۳) به برکت اعتماد به نفس برخاسته از انقلاب اسلامی، ملت ایران با پیشرفت‌های شگرف علمی و فناورانه نظام تبعیض آمیز دسترسی به علم و فناوری پیشرفته را بر هم زد.

۴) ملت ایران با تقدیم نزدیک به سیصد هزار شهید و صد‌ها هزار جانباز در راه تحقق عدالت جهانی، آمادگی خود را برای ظهور عدالت گستر جهان اثبات کرده است.[[17]

 

6) افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه

 ]سادساً: «عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. این پدیده‌ی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود. هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. پدران و مادران و همسران با احساس وظیفه‌ی دینی از عزیزان خود که به جبهه‌های گوناگون جهاد می‌شتافتند دل کندند و سپس، آنگاه که با پیکر خون‌آلود یا جسم آسیب‌دیده‌ی آنان روبه‌رو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند. مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه‌جا بویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روزبه‌روز بیشتر و باکیفیّت‌تر شده است. و اینها همه در دورانی اتّفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پُرحجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویّت را در بخشهای عمده‌ی عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است.[[18]

 ]با توجه به این که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مذهبی بود، آثار و برکات انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه و تفکر، مرهون درخشندگی ارزش‌های معنوی و اخلاقی است. در این میان، نقش معنویت گرایی امام (ره)، در احیای معنویت و دین اندیشی و ایجاد تحوّلات معنوی و تغییر معادلات جهانی بسیار تعیین کننده بود. از جمله دستاوردهای اخلاقی و معنوی انقلاب اسلامی، گسترش فرهنگ قرآن و نماز و دعا در بین آحاد ملت بود؛ به گونه ای که، قرآن از انزوا درآمد و فرهنگ نماز و نمازخوانی و برگزاری گسترده نمازهای جمعه و جماعت توسعه و تقویت یافت. ایجاد تحوّل معنوی و خود باوری در جامعه به ویژه جوانان، و نیز گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از دیگر برکات انقلاب اسلامی است.

ـ احیای معنویت و دین‌اندیشی

دستاوردهای انقلاب در زمینه‌های گوناگونی قابل پژوهش است؛ اما با توجه به ماهیت دینی انقلاب اسلامی، آثار تربیتی و فکری آن بیش از همه اهمیت پیدا می‌کند؛ و در دو سطح «ملّی» و «جهانی» چاره‌ای باقی نگذاشت.

دکتر فوسبری  می‌گوید: «آیت‌الله خمینی با استفاده از ریشه‌های فرهنگی اسلامی، موجب حرکت تاریخی ملت خویش گشت. وی توانست با یک انقلاب مذهبی ـ سیاسی، حرکت عظیمی در کشورهای اسلامی به وجود آورد... و با بازگشایی این راه، وجدان معنوی غرب را شدیداً به لرزه درآورد؛ از این رو، یکی از مهم‌ترین آثار انقلاب اسلامی، احیای اندیشه و هویت دینی در جهان است».

ـ گسترش فرهنگ قرآنی

قرآن، کلام الهی است که حضور آن در زمان پهلوی تنها به قرائت در مجالس ختم، بر سر قبور اموات، سفرۀ عروسی، اسباب‌کشی به خانۀ نو و رد شدن از زیر آن برای رفتن به مسافرت، محدود شده بود و در امور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقشی نداشت و سیاست رژیم پهلوی نسبت به آن خصمانه بود.

 اما به برکت انقلاب اسلامی، تحولات چشم‌گیری در توجه به قرآن پدید آمد، به گونه‌ای که قرآن از انزوا درآمد و در عرصه‌های گوناگون زندگی مردم حضور پیدا کرد. بدین ترتیب، مردم دریافتند قرآن، کتابی تشریفاتی و مخصوص تلاوت بر سر قبر و سفرۀ عقد نیست، بلکه کتابی دارای دستورالعمل کامل برای زندگی بشر است. نمونۀ عملی، اجتماعی و سیاسی آن در قالب حکومت اسلامی نمایان شد. وقتی جایگاه والای قرآن در بین مردم شناخته شد، توجه به فراگیری قرآن و عمل به مفاد آن در سطح مراکز آموزشی و مجامع عمومی، افزایش چشم‌گیری یافت. 

از سوی دیگر، انقلاب سبب شد که فعالیت‌های قرآنی در قالب حفظ، قرائت، تلاوت، مسابقه‌های کشوری و بین‌المللی، تدوین تفسیر و تربیت مفسران نمود پیدا کند؛ از این رو، امروزه صدها مرکز قرآنی و دانشگاه به این امر اختصاص یافته است. هم اکنون به گفته معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، هم اکنون حدود 2 میلیون حافظ قرآن از "یک تا ۳۰ جزء" در کشور داریم.  همچنین شهرت قاریان و حافظان ایرانی حتی فراتر از خاورمیانه رفته و در سطح جهان مطرح شده است.

ـ پیوند امام و امت

رابطۀ میان رهبری و توده‌های مردم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بدین بیان که هر چه رهبری در میان مردم از محبوبیت بیش‌تری برخوردار باشد، یک منبع مهم قدرت تلقی می‌شود.  متأسفانه پیش از انقلاب این پیوند وجود نداشت؛ زیرا «رژیم‌های سابق مردم را از خودشان جدا می‌دانستند. آن‌ها در یک طرف بودند، مردم هم در یک طرف دیگر بودند». 

ـ تقویت فرهنگ شهادت و ایثار

یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است. این فرهنگ سبب شد که مردم عزت‌مندانه زندگی کرده و انقلاب اسلامی بالنده و پویا ظهور نماید و خط سرخ شهادت ادامه یابد. امام خمینی (ره) فرمود: «خط سرخ شهادت، خط آل محمد و على است؛ و این افتخار از خاندان نبوت و ولایت به ذریۀ طیبۀ آن بزرگواران و به پیروان خط آنان به ارث رسیده است».  شهید مشعل فروزانی است که خود می‌سوزد تا دیگران بمانند، همان‌گونه که شهید مطهری فرمود: «مَثَل شهید، مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده است، بنشینند و آسایش داشته باشند و کار خویش را انجام دهند. آری شهدا شمع محفل بشریتند. سوختند و محفل بشریت را روشن کردند».  به همین دلیل، «تربت پاک شهیدان است که تا قیامت‏ مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاى آزادگان خواهد بود. خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافلۀ نور جان و سر باختند! خوشا به حال آن‌هایى که این گوهرها را در دامن خود پروراندند».

ملت فهیم ایران نیز در پرتو شهادت، منادیان آزادی و آزادگی در جهان شد و همان‌گونه که امام (ره) فرمود: «این ملت بزرگ ایران است که با قامتى استوار بر بام بلند شهادت و ایثار ایستاده است». [[19]

 
 7) ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان 

]سابعاً: «نماد پُرابّهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان‌خوار و جنایت‌کار، روزبه‌روز برجسته‌تر شد. در تمام این چهل سال، تسلیم‌ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته‌ی آن در مقابل دولتهای متکبّر و مستکبر، خصوصیّت شناخته‌شده‌ی ایران و ایرانی بویژه جوانان این مرز و بوم به‌شمار میرفته است. قدرتهای انحصارگر جهان که همواره حیات خود را در دست‌اندازی به استقلال دیگر کشورها و پایمال کردن منافع حیاتی آنها برای مقاصد شوم خود دانسته‌اند، در برابر ایران اسلامی و انقلابی، اعتراف به ناتوانی کردند. ملّت ایران در فضای حیات‌بخش انقلاب توانست نخست دست‌نشانده‌ی آمریکا و عنصر خائن به ملّت را از کشور برانَد و پس از ‌آن هم تا امروز از سلطه‌ی دوباره‌ی قلدران جهانی بر کشور با قدرت و شدّت جلوگیری کند.[[20]

]انقلاب اسلامی ایران که در استمرار حرکت انبیاء است تاکنون در چهار مرحله در رویارویی مستقیم با جبهه باطل به مبارزه برخاسته است و در هر مرحله سرافرازی و پیروزی معنا داری در برابر آنان به نام ثبت کرده است:

مرحله اول: ازسال (۵۷) که جرقه انقلاب و سرنگونی رژیم دست نشانده دولت غربی زده شد، مستکبرین، به ویژه آمریکا تلاش کرد مانع از سقوط نظام پهلوی شود ولی ملت قهرمان با راهپیمایی و گذشت از مال و تقدیم در برابر ارتش تا دندان مسلح رژیم پهلوی ایستادگی کرد و سرانجام در (۲۲) بهمن سال ( ۵۷)در برابر مستکبران پیروز شد و آنان را درمقابل اراده و تصمیم خود تسلیم کرد تا نظام اسلامی را به رسمیت بشناسند.


مرحله دوم:  هنوز از عمری ازحکومت نوپای حکومت مردمی و اسلامی نگذشته بود، حکومت دست نشانده در عراق را به قصد تصرف کردن خاک ایران و تسلیم کردن حکومت اسلامی در برابر خواست خود وادار به جنگ هشت ساله کردند ولی ملت و امت اسلامی با تقدیم کردن ۲۲۰ هزار شهید ۵۵ هزار جانبازو ۴۴ هزار آزاده  در برابر مستکبرین جهان ایستاد  و پیرزوی در جنگ را نیز به نام خود ثبت کرد.


مرحله سوم: دشمن که در تمام مراحل خود را در برابر ملت ایران شکست خورده می دید به بهانه انرژی هسته ای تصمیم به تحریم همه جانبه دارویی، غذایی، نفتی، و تسلیحاتی کشور مظلوم و ملت تنهای ایران گرفت ولی ملت ایران به دلیل داشتن رهبر فرزانه و کارگزان با هوش با دور زدن تحریم و مقاومت و شکیبایی کردن در برابر مشکلات اقتصادی در این مرحله نیز پیروز و سربلند بیرون آمد و بزرگتری پروژه های اقتصادی و عمرانی و تسلیحاتی و فضایی  را در این شرایط به بسامان رساند.


مرحله چهارم: استکبار جهانی برای اینکه بتواند آخرین شانس خود را در تقابل با نظام اسلامی امتحان کند جنگ نیابتی را توسط گروه بسیار خطرناکی بنام داعش در عراق و سوریه به راه انداخت تا با این جریان تکفیری مزاحمت همیشگی در مرز نظام اسلامی ایجاد کند، و ایران اسلامی با داشتن هشت سال تجربه جنگ و سردارانی با ضریب هوش بسیار بالا به عنوان مستشاران جنگی به کمک برادران دینی خود در عراق و سوریه شتافت و با طراحی و اجرا ی عملیات جنگی به وسیله نیروهای مردمی این دو کشور و تنگ کردن عرصه بر مزدوران استکبار جهانی و نابود کردن اساس گروه تکفیری، با دادن «۲۰۰» هزار شهید مدافع حرم آمریکا و همپیمانانش را به شکست وا داشت به گونه ای که امریکا بعد از خرج کردن هفت تریلون دلار امروز هواپیمای حامل رییس جمهوریش قدرت نشستن با چراغ روشن در پایگاه خود در عراق را ندارد، اما کشور عراق که در دکترین ارتش ایران در زمان پهلوی خطرناک ترین دشمن  محسوب می شد امروز مرزش با ایران امن ترین و کشورش شریک قدرت ایران در مقابله با مستکبرین است .[[21]

 

دانشگاه فنی و حرفه ای و رسالت آن:

توسعه آموزش های فنی حرفه ای در کشور های توسعه یافته و یا در حال توسعه، وابسته به زیر ساخت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فناوری آن کشور است و شرایط اقتصادی و اجتماعی هر کشور باید تعیین کننده الگوی آموزش های فنی و حرفه ای آن کشور باشد. دانشگاه فنی و حرفه ای بایدزمینه های خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی و توسعه مهارت هایی که منجر به اشتغال می شود را فراهم آورد. بنابراین ابعاد دانشگاه فنی حرفه ای با رویکرد جدید مطرح گردیده است.. عمده مأموریت این دانشگاه معطوف به اجرای دوره هایی است که بخش خصوصی به آنها نمی پردازد و نقش زیر بنایی برای صنعت، خدمات و کشاورزی کشور خواهد داشت. همچنین دارای اهداف والا و اساسی به این شرح می باشد:

  1. افزایش شایستگی های حرفه ای نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم شغلی
  2. افزایش کارایی خارجی و اثر بخشی آموزش های فنی و حرفه ای و کاهش نرخ ضایعات
  3. ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالا بردن نرخ بهره وری نیروی انسانی
  4. پاسخگویی به نیازهای صنایع در حوزه های مهارتی و فناوری در سطح آموزش عالی
  5. گسترش آموزش های کارآفرینی به منظور افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری
  6. افزایش شایستگی های مدیریتی و پشتیبانی برای اداره و راه اندازی محیط های کسب و کار
  7. ایجاد جاذبه های لازم برای افزایش سهم دانشجویان رشته های فنی و حرفه ای
  8. ارتقای فرهنگ کار و تلاش در کشور از طریق ارایه آموزش های فنی و حرفه ای با کیفیت
  9. ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی اموزش های فنی و حرفه ای
  10. بالا بردن نرخ پوشش تحصیلی واقعی در دوره های کاردانی و دوره متوسطه فنی و حرفه ای
  11. بومی سازی و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای حسب آمایش سرزمین

 

 

 

فنی و حرفه ای و اهمیت ضرورت آن

              ]آموزشهای فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کاردر کشورهای مختلف جهان ایفا می کنند. این آموزشها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصاداین کشورها می باشند، بلکه ازطریق بستر سازی خود اشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می نمایند.[[22]بحث آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش تا حدی دارای اهمیت است که در این رابطه رهبر معظم انقلاب همواره تاکید فرموده اند و به مناسبتهای مختلف لزوم توجه ویژه به این بخش را به مسئولین یاداوری کرده اند.

]تامل در فرآیند و وضعیت رشد و گسترش دوره های آموزش فنی و حرفه ای در ایران،خصوصا بعد از انقلاب اسلامی ایران ،حاکی از اهمیت و ضرورت آن برای نظام اقتصادی و اجتماعی ایران است. که می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

ضرورت دستیابی به استقلال و خودکفایی در اقتصاد کشور،به عنوان یکی از شعارها و اهداف انقلاب اسلامی ایران،مستلزم تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و مهارتی بود. آموزش های فنی و حرفه ای با افزایش توان کاری افراد باعث کاهش فاصله ی طبقاتی و قشرهای اجتماعی می شود.آموزش های فنی و حرفه ای موجب پیوند کار مهارتی یدی و فکری و گسترش توام آن ها می شود و مهم تر از همه، آموزش های فنی و حرفه ای و دیگر آموزش های مهارتی با افزایش سطح مهارت و دانش افراد ،موجب توسعه و اشتغال پایدار می شود.افزایش کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای موجب بالا رفتن کارایی و کارآفرینی نیروی انسانی برای کمک به رشد اقتصادی و اشتغال در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم می گردد.[[23]

 

تدوین و تصویب نخستین سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای

  • ]گسترش شایستگی حرفه ای از طریق توسعه دانش،مهارت و نگرش در سطوح تربیت کاردان و کارشناس فنی و حرفه ای
  • اصلاح هرم تحصیلی و شغلی نیروی کار و ارتقا توانمند سازی سرمایه های انسانی
  • کاهش فاصله شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی
  • تربیت نیروی انسانی متناسب با فرصت های جدید شغلی و فنی و حرفه ای
  • ارتقای جایگاه آموزشهای رسمی فنی و حرفه ای در نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور
  • افزایش قابلیت های مهارتی نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم شغلی
  • ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالا بردن نرخ بهره وری نیروی انسانی
  • پاسخ گویی به نیازهای صنایع در حوزه های مهارتی و تکنولوژیکی در سطح آموزش[[24]

 

 

دانشگاه فنی و حرفه ای و بیانیه گام دوم

                  بیانیه گام دوم دارای آموزه ای جامع و کامل است. نکته آن است که به ‌صورت شفاف آرمان بزرگی را برای انقلاب اسلامی با عنوان ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان می ‌کند. به‌ عبارتی هدف غایی انقلاب اسلامی ایران را ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان می ‌کند.یانیه گام دوم در دو بحث مورد توجه قرار گرفته است؛ بحث اول جمع بندی افتخار آمیز گذشته است. رهبری در این بخش با توجه به دشمنی‌هایی که صورت می‌گیرد و برخی جریان‌ها تلاش می‌کنند، عملکرد نظام را در چهل سال گذشته سیاه و غیر درخشان جلوه دهند، به بیان دستاوردها در کنار اشاره به ضعف‌ها پرداخته اند و نشان داده اند حرکت نظام، حرکت موفقی بوده است.در بخش دوم بیانیه، رهبری نگاه به آینده دارند و با برشمردن ظرفیت‌های نظام و کشور سخن از امید دارند و بیان می‌کنند که این امیدواری مبتنی بر توهم و از روی ندیدن واقعیت‌ها نیست، بلکه حتی با دیدن ضعف‌ها، توانمندی‌های به قدری برجسته است که باید به گام دوم انقلاب امیدوار بود. نخبگان علوم انسانی و دانشگاهیان باید برای مفاهیم این بیانیه ادبیات تولید کنند و در کنار این مسئله برای بخش‌های مختلف مثل نگاه به گذشته و آینده دست به تولیدات علمی بزنند تا بیانیه بتواند خود را در حوزه‌های مختلف غالب کند و به عنوان یک نقشه راه در نظر گرفته شود.آن گونه که مشهود است اساسی‌ترین نقش در تحقق گام دوم انقلاب را جوانان برعهده خواهند داشت که این نشان دهنده نقش و مسئولیت خطیر دانشگاه‌ها در پرورش دانایان توانمند است. در حال حاضر متاسفانه فارغ التحصیلانی که وارد جامعه می‌شوند توانمندی علمی و مهارتی لازم را ندارند و لازم است در دانشگاه‌ها اهتمام جدی صورت گیرد تا خروجی‌ها مطلوب‌تر شوند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب می فرماید:لازمه ی افزایش کیفیت تولیدات داخلی و بالا بردن بهره وری ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای و ایجاد زمینه برای ابتکارات است.درواقع یکی از ماموریت های مراکز علمی و دانشگاهی کشور،تولید علم و حرکت به سمت آخرین تکنولوژی پیشرفتهای پژوهشی دنیاست که وجود دانشگاهی به نام فنی و حرفه ای با توجه به رسالتی که دارد بدون شک می تواند به عنوان متولی یا عنصر اصلی تربیت دانشجوی مهارتی در قالب متخصصان و تکنسین های علمی نقشی بسزایی ایفا کند، زیرا دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی ماموریت گراست و می تواند در هر آنچه که امروز کشور در بحث توسعه و رشد اقتصادی نیاز دارد ورود پیدا کند،با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مسئله اقتصاد ،دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند در حوزه اقتصاد بویژه در بحث رونق تولید به عنوان یک دانشگاه هدفمند به ایفای نقش بپردازد و با توجه به کارگاهها و نوع مهارتهایی که آموزش می دهد می تواند مهارت آموزی را به یک موضوع عام تبدیل کند.این دانشگاه دارای ظرفیت ایجاد نهضت مهارت افزایی و ایجاد شغل در کشور است .]دانشگاه فنی و حرفه ای نقطه امید و جهش در نظام اسلامی و جامعه ما خصوصا در این مقطع خاص است که دشمنان دین و انقلاب در جریان استکبار جهانی ،نظام اقتصاد مارا هدف قرار داده است.[[25]

 

نتیجه گیری:

 

رهبرمعظم انقلاب در آستانه ورود کشور به چهل سال دوم، راهبرد استمرار حرکت روبه جلو را با لحاظ کردن تمامی شرایط موجود در جهان  ترسیم کرده اند. بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک سند بالادستی، مسیری را ترسیم می کند که با طی آن، ایران اسلامی نه تنها از موانع و مشکلات پیش رو عبور خواهد کرد بلکه به قله های عزت و سربلندی نیز خواهد رسید. دستاوردها و پیشرفت های ایران در چهل سال گذشته حاصل ایستادگی در برابر فشارها و شکوفاشدن توانایی های علمی ملت ایران است و نشان می دهد هیچ عاملی نمی تواند مانع از دستیابی ایران به قله های بلند علم وپیشرفت شود این موفقیت ها نشانه این است انقلاب مسیر درستی را پیموده است.

اکنون نیز گام دوم انقلاب در حالی برداشته شده که حرکت پر شتاب ایران در مسیر توسعه و پیشرفت از اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی است . در این راستا استراتژی که رهبرانقلاب در گام دوم  تبیین کرده اند  مبتنی بر علم آموزی وپژوهش است ؛ چرا که  امروز علم  و دانش از منابع قدرت و عزت است.

فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی نیروی کار کشور در سطح میانی و بالای مهارت، از تشخص بین المللی در حوزه فنی و حرفه ای عام برخوردارند. آموزشهای فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش به سزایی در اشتغال دارد. این آموزشها هم مهارتهای خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارتهای عمومی بازار کار را فراهم می سازد و همچنین برای شاغلینی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارایی می شوند امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می کند. لذا به این نوع آموزشها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری بالاخص بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی می باشد، نگریسته می شود. در واقع خصیصه این آموزشها، نوعی پرورش «کارآفرینی» است، به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی، قادر خواهند بود که فرصتهای شغلی مناسبی را به دست آورند و یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد نمایند. یکی از اهداف آموزشی کارآفرینی در آموزشهای فنی و حرفه ای، بهبود توانایی های فردی و تخصصی مهارت آموزان است. آموزش فنی و حرفه ای می تواند از طریق دانش افزایی، باعث افزایش فرصت های بازار شده و سطح تقاضای کارآفرینی را ارتقاء بخشد. دانشگاه فنی و حرفه ای با کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی و تربیت نیروی انسانی متناسب با فرصتهای جدید شغلی و فنی و حرفه ای ،ارتقای جایگاه آموزشهای رسمی فنی و حرفه ای در نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور،افزایش قابلیت های مهارتی نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم شغلی،ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالا بردن نرخ بهره وری نیروی انسانی ،پاسخگویی به نیازهای صنایع در حوزه های مهارتی و تکنولوژیکی در سطح آموزش عالی،گسترش آموزش های کارآفرینی به منظور افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری،گسترش آموزش های کارآفرینی، به منظور توسعۀ اشتغال مولد،توانمندسازی اجتماعی دانشجویان به منظور راه اندازی محیط های اشتغال و کارآفرینی،بهبود و توسعه پیوندهای دانشگاه، بنگاه های اقتصادی و بازار در چارچوب رویکردهای نظام های محلی و ملی نوآوری،آموزش منابع انسانی کار و تولید برای تحقق اولویت های اقتصادی کشور بویژه در منابع انرژی، آب، حمل و نقل، فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، فلزات و فولاد نقش به سزایی در پیشرفت ورشد اقتصادی دارد.

 

 

منابع:

 

1. فضائلی مهدی،27/11/97،khamenei.ir  

2. محمد صادق عبدالهی،1/12/97 Javan.ir

3. حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97                                              

4. دشتی، نهج البلاغه، نامه ۵۳، بند ۱۳۳، ص ۴۲۴                                                                                                   

5. معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی،انقلاب چهل ساله،نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول زمستان97                                                                                                                                                

6. معاونت فرهنگی هیات رزمندگان اسلام،دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، زمستان 97                                                        

7. نوراله قیصری و دیگران، مدیریت انتخابات در ایران؛ کیفیت و ارزیابی اجرا، فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، دوره 4، شماره 13، پاییز 1394، ص9.                                                                                                                                       

8. جاسم نیکفر و حسن علی یاری، «آسیب شناسی انحطاط دولت اقتدارگراي بوروكراتیك محمدرضا پهلوي»، فصلنامه دولت پژوهی، سال سوم، شماره 21، زمستان 1396، ص204.

9. سارا ناطقیان فر و فاطمه امیری‌پری، مجالس عصر پهلوی، فصلنامه یاد ایام، شماره 57، خرداد1389                      

10. سيد حسين اسحاقي، ارمغان انقلاب (تلخيصي از نود و دو دستاورد انقلاب اسلامي ايران)، قم، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما،1386، فصل اول.                                                                                                                                     

11. سیدحسین ملکوتی هشجین و فرزاد جنگجوی خراطا، تحلیلی بر توقف انتخابات مجلس شورای اسلامی (موضوع اصل 68 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران)، فصلنامه حقوق اسلامی، دوره 11، شماره 41، تابستان 1393، ص131.                                                                                                                                                                  

12. سایت فرهنگ سدید،دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه عدالت،7/11/97                                                                      

13. معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی،انقلاب چهل ساله،نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول زمستان97                                                                                                                                               

14. حجت الاسلام قادری،21/12/97                                                                                                                                    

15. حامد فاضلی کبریا،مهناز و گاناز نورمحمدی، نقش دانشگاه فنی و حرفه ای در توسعه آموزش های مهارتی و اشتغال زایی،فصلنامه علمی-ترویجی کارافن شماره 43ص15

16. دکتر حسین سلمانی و همکاران،اقدامات و فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای بهینه سازی،گسترش و توسعه،ص5

17. علم الهدی،سید احمد،افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان فنی و حرفه ای کشور،مشهد مقدس

 

 

 

 

[1] مدرس و مدیرگروه حسابداری دانشگاه فنی و حرفه ای  بقیه الله دختران قزوین    S.RAMEZANI5921@gmail.com

[2] فضائلی مهدی،27/11/97،khamenei.ir

3 محمد صادق عبدالهی،1/12/97 Javan.ir

[4] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[5] دشتی، نهج البلاغه، نامه ۵۳، بند ۱۳۳، ص ۴۲۴

[6]معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی،انقلاب چهل ساله،نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول زمستان 97

7حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[8] معاونت فرهنگی هیات رزمندگان اسلام،دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران،زمستان 97

[9] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[10] نوراله قیصری و دیگران، مدیریت انتخابات در ایران؛ کیفیت و ارزیابی اجرا، فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، دوره 4، شماره 13، پاییز 1394، ص9.

[11] جاسم نیکفر و حسن علی یاری، «آسیب شناسی انحطاط دولت اقتدارگراي بوروكراتیك محمدرضا پهلوي»، فصلنامه دولت پژوهی، سال سوم، شماره 21، زمستان 1396، ص204.

[12] سارا ناطقیان فر و فاطمه امیری‌پری، مجالس عصر پهلوی، فصلنامه یاد ایام، شماره 57، خرداد1389

[13] سيد حسين اسحاقي، ارمغان انقلاب (تلخيصي از نود و دو دستاورد انقلاب اسلامي ايران)، قم، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما،1386، فصل اول.

[14] سیدحسین ملکوتی هشجین و فرزاد جنگجوی خراطا، تحلیلی بر توقف انتخابات مجلس شورای اسلامی (موضوع اصل 68 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران)، فصلنامه حقوق اسلامی، دوره 11، شماره 41، تابستان 1393، ص131.

 

[15] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[16] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[17] سایت فرهنگ سدید،دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه عدالت،7/11/97

[18] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[19] معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی،انقلاب چهل ساله،نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول زمستان97

[20] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[21] حجت الاسلام قادری،21/12/97

[22] خامنه ای،سیدعلی

[23] حامد فاضلی کبریا،مهناز و گاناز نورمحمدی، نقش دانشگاه فنی و حرفه ای در توسعه آموزش های مهارتی و اشتغال زایی،فصلنامه علمی-ترویجی کارافن شماره 43ص15

دکتر حسین سلمانی و همکاران،اقدامات و فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای بهینه سازی،گسترش و توسعه،ص5[24]

[25]  علم الهدی،سید احمد،افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان فنی و حرفه ای کشور،مشهد مقدس

بسم الله الرحمن الرحیم و هو المعین

مقاله"دستاوردهای انقلاب اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم و رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای"

سمیه رمضانی[1]      S.RAMEZANI5921@gmail.com

 

چکیده:

انقلاب اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن فرازو نشیب های بسیار به مرحله ای از تکامل رسیده است که امروزه در معادلات جهانی به عنوان یک قطب تعیین کننده ایفای نقش می کند و به رغم همه محدودیت ها،تحریم ها و فشارهای خارجی توانست محکم و استوار برجای بماند وخدمات ارزشمندی به ملت ایران ارائه دهد. برکات انقلاب اسلامی برای آحاد جامعه و همه ملل آزاد جهان آشکار بوده است،از این رو تبیین دستاوردهای انقلاب اهمیت و بلکه ضرورت می یابد ،در این بیانیه به لحاظ آنکه توجه زیادی به جوانگرایی شده است نشان می دهد که جوانان اخلاق مدار نقش مهمی در پیشرفت و توسعه نظام اسلامی دارند درنتیجه رسالت دانشگاهها برای تحقق گام دوم بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی که رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت نیروی خلاق و کارآفرین می باشد و تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند زیرساخت های فیزیکی است ، این زیر ساخت می تواند بدست فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای شکل بگیرد. هدف این مقاله که با روش کتابخانه ای و از نوع تحلیلی ارائه می گردد،  بررسی دستاوردهای انقلاب در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای است ،رهاورد مختصر این که: برخلاف تبلیغات دشمنان نظام اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، با وجود موانع و امکانات محدود، دستاوردهای چشم گیر و شگرفی را در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و امنیتی دست آورده و جایگاه رفیعی را در منطقه و جهان کسب کرده است ، دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای  نیزیک دانشگاه هدفمند و مأموریت مدار است که احساس تکلیف بیشتری نسبت به جامعه دارد ورسالتی چون تربیت تکنیسین، نیروهای متخصص و مهارتی در جامعه را داراست که این نیروها باید پنجه‌های کارآمدی را در کشور شکل بدهند و موجب رشد اقتصادی جامعه شوند.

 

واژه های کلیدی: دستاورد، بیانیه گام دوم، انقلاب، دانشگاه فنی و حرفه ای

 

 

 

 

 

مقدمه: 

ضرورت انتشار بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایران آن هم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که ملت نحت یکی از سنگین ترین محاصره های اقتصادی تاریخ جهان معاصر هستند از بارزترین نشانه های وجه مردمی انقلاب اسلامی و رابطه ایمانی امام و امت است، نظام جمهوری اسلامی ایران پس از استقرار و طی حیات 40 ساله خود علی رغم محدودیت‌ها،تحریم‌هاو....توانست خدمات ارزشمندي بر جای گذارد. خدمات و دستاوردهایی كه نسبت به دوران قبل از انقلاب غیر قابل مقایسه و بي نظير است.

از طرفی دیگر نیاز اساسی و اولویت اصلی برای کشور است که از ظرفیت جوانان انقلابی و دغدغه مند به نحو هر چه بهتر و شایسته تر در سطوح مدیریتی و اجرایی کشور بهره گرفته شود،چون این جوان است که دارای ذهنی فعال و پویا و سرشار از نوآوری و خلاقیت است که در همه حوزه ها می تواند راهگشا باشد.درنتیجه  نقش دانشگاهها در حوزه اجرایی و کاربردی گام دوم انقلاب، ایجاد و فراهم کردن بسترهای علم آموزی است که تبدیل به محصول و خدمت رسانی و حل مشکلات شود.دانشگاهها باید این بیانیه را  به گفتمان مسلط،جریان ساز و عمومی در جامعه تبدیل و در تبیین و تحلیل این بیانیه نقش مهمی را ایفا کنند.با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاهی هدفمند و مأموریت مدار تبدیل شده است این آمادگی را هم دارد که به عنوان موتور پیشران انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب باشد.  

 

چرا بیانیه گام دوم انقلاب مهم است؟

1. ]این بیانیه مهم است به‌دلیل صادرکننده و امضای زیر آن! صادرکننده‌ی این بیانیه شخصیتی است با ویژگی‌های حقیقی ممتاز و جایگاه حقوقی رفیع. بیانیه‌ی حدوداً شش هزار کلمه‌ای چنین شخصیتی که تک‌تک واژگانش با عنایت انتخاب شده‌اند حتما مهم و نیازمند تعمق و شایسته‌ی تدبر در آن است.

2. این بیانیه مهم است به‌دلیل مقطع صدور آن یعنی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه‌ی پنجم و چهل سال دوم انقلاب فراموش نکنیم که سردمداران شیطان بزرگ در خفا و علنا وعده‌ی پایان انقلاب تا قبل از این ایام را داده بودند.

3. این بیانیه همچنین مهم است به‌دلیل مخاطب اصلی آن یعنی جوانان؛ جمعیتی انبوه، تحصیل‌کرده، پُرانرژی و آینده‌ساز؛ حدود ۳۵ میلیون نفر (اگر فقط جوانان ایرانی را مخاطب این بیانیه بدانیم) که هر کدامشان می‌توانند موتور محرکه و پیشران حرکت و اقدامی مهم و سازنده برای کشور باشند.


 4. و این بیانیه همچنین مهم است به‌دلیل محتوا و مضامین راهبردی آن که سخن اصلی همین‌جاست! در این بیانیه که می‌توان آن را منشور انقلاب اسلامی در نقطه‌ی عطف چهل‌سالگی ارزیابی کرد، محورها، فرازها و نکته‌های پُرمغز موج می‌زند و با تعمق و ژرف‌اندیشی در آن، این حقیقت روشن‌تر می‌شود.[[2]

 

وظایف مورد انتظار رهبری از جوانان در گام دوم انقلاب:

]آنچه از کلیات بیانیه «گام دوم انقلاب» مشخص است، بخش اعظم بار دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بر دوش جوانان است و آن‌ها هستند که باید شانه زیر بار مسئولیت در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین، اخلاق و معنویت و عدالت داده و انقلاب را به آرمان‌های خود نزدیک کنند. از همین رو درک و فهم آنچه که در این بیانیه از جوانان خواسته شده و سپس تأمل بر آن‌ها و تلاش برای طراحی راهبرد، رویکرد و تکنیک برای تک تک وظایف بسیار مهم است. 

براساس بیانیه منتشر شده، وظایفی را که رهبر انقلاب بر عهده جوانان گذاشته‌اند، می‌توان به صورت زیر بر شمارد؛ البته قطعاً این موارد فقط بر عهده جوانان نیست و همه‌ی کنش‌گران انقلاب اسلامی در همه‌ی سطوح بایستی برای تحقق آن‌ها تلاش کنند، اما مطابق آنچه که رهبری فرمودند چشم امید برای تحقق این موارد خصوصاً به جوانان است:

1. راندن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران (نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد)
۲. جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ به مثابه‌ی الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی
۳. نزدیک کردن انقلاب به آرمان بزرگ تمدن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)

4. بهره‌برداری از دستاورد‌های ۴۰ساله و شناسایی ظرفیت‌های مغفول و استفاده نشده‌ی طبیعی و انسانی (اعم از مادی و معنوی)

5. ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور
6. شکستن محاصره‌ی تبلیغاتی دشمن
7. جهاد علمی با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به گام اول انقلاب
8. تلاش برای بسط اخلاق و معنویت در کشور با فعالیت در نهاد‌های اجتماعی
9. پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
10. فهم و تبیین این منطق که راه حل همه‌ی مشکلات کشور در داخل کشور است
11. جهادی همه جانبه و هوشمندانه برای مقابله با ترویج سبک زندگی غربی در ایران[[3]

 

دستاوردهای انقلاب اسلامی:

بیش از سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گران مایه ی این شجره ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود این انقلاب عظیم، دستآوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن، از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است.

 


1) ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران

اوّلاً:]ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد.[[4]

«قرآن امنیت را یکی از اهداف استقرار حاکمیت الله و استخلاف صالحان و طرح امامت می شمارد.«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند،وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین قرار دهد،همانگونه که کسانی که پیش از شما بودند جانشین قرار داد و آن دینی که برایشان پسندیده است به سویشان مستقرکند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند تا مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند.» (نور55/24)

امیرالمومنین علی(ع) تامین امنیت در جامعه را از انگیزه های قیام صالحین و اهداف عالیه امامت می داند و در عهد نامه مالک اشتر،ضمن تاکید بر انعقاد صلح برای تامین امنیت،پیشگیری از عوامل تهدید کننده امنیت را توجیه می کند.]آسایش رزمندگان و آرامش فکری تو و امنیت کشور در صلح تامین می گردد[.[5]

]یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی حفظ و مراقبت از منافع ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌‌های بیگانگان در بیرون مرزها و ایجاد ثبات و امنیت در داخل کشور است که در این‌جا به برخی از ابعاد آن پرداخته می‌شود.

۱ـ امنیت ملی

امنیت ملی معانی و کاربردهای متعددی دارد و از امنیت نظامی تا امنیت سیاسی، اقتصادی، قضایی، اجتماعی، اخلاقی، زیستی و غیر آن را شامل می‌شود.

الف) امنیت سیاسی

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی به لحاظ سیاسی که ثبات نسبی نظام اسلامی را عینیت بخشیده، مردمی بودن آن است. ثبات نظام از آن جهت است که یکی از علل اصلی وقوع انقلاب اسلامی آن بود که رژیم پهلوی رژیم بیریشه و متکی به کودتا بود، حال آن‌که نظام جمهوری اسلامی رژیمی ریشه‌دار و مردمی است. بر همین اساس، باید گفت گفتمان اسلام سیاسی هرچند دارای مخالفانی است، این گفتمان، جمهوری اسلامی را تا اعماق جامعه نفوذ داده و پایگاه مردمی آن را تثبیت کرده است.

ب) امنیت اجتماعی

امنیت اجتماعی ناظر به اطمینان از حفظ ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و عناصر هویت‌بخش گروه‌های اجتماعی مانند دین، زبان و فرهنگ است.  نیاز به امنیت اجتماعی پس از نیازهای زیستی و فیزیولوژیک، از مهم‌ترین نیازهای انسانی است؛ چنان‌که قرآن نجات از گرسنگی را با نجات از ناامنی در کنار هم قرار داده است: «الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ؛  خدایی که (قریش را) به هنگام گرسنگى طعامشان داد و از بیم در امانشان داشت».(قریش/106/4)

ـ امنیت منطقه‌ای

برخورداری از قدرت بازدارندگی در برابر تعدی بیگانگان و داشتن دست برتر برای حمایت از منافع ملی، برترین امتیاز برای یک کشور تلقی می‌شود و جمهوری اسلامی از معدود کشورهایی است که در منطقۀ خاورمیانه تاکنون به شایستگی از آن بهره‌مند بوده است. این امر حاکی از اقتدار ملی و بین‌المللی و برخورداری از امنیت داخلی و منطقه‌ای ایران است.

الف) اهتمام به امنیت دریای خزر

موضوع امنیت دریای خزر یکی از مسائل بسیار مهم و از نگرانی‌های کشورهای ساحلی این دریا طی بیست سال اخیر بوده است. از این رو، توافق در بخش امنیت منطقه‌ای از سوی کشوهای ساحلی دریای خزر در جریان «مذاکرات قزاقستان» که در مردادماه 1397 به دست آمد، دستاورد بسیار بزرگی بود که به موجب آن ایجاد پایگاه نظامی از سوی بیگانگان در سواحل دریای خزر ممنوع شد. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که از دیرباز امریکا و حتی ناتو با توطئۀ‌ فراوان در صدد ایجاد پایگاه نظامی و استقرار ناوچه‌ها، بالگردها و هواپیماهای خود در سواحل این دریا بوده‌اند.

ب) دفاع از کشورهای منطقه

مقاومت اسلامی محدود به رویارویی با دشمن صهیونیستی نیست، بلکه مقابله با همۀ تهدیدهایی که از سوی استکبار جهانی متوجه کشورهای اسلامی است، در برنامه‌های مقاومت اسلامی قرار دارد. از جملۀ این تهدید‌ها، شکل‌گیری پدیدۀ داعش بود که خود از توطئه‌های استکبار برای تهدید کیان امت اسلامی بود و اگر نقش‌آفرینی‌ها و دلاورمردی‌های مقاومت اسلامی نبود، سرنوشت امت اسلامی به گونۀ دیگری رقم می‌خورد. از این رو، حمایت‌های جمهوری اسلامی در دفاع از مردم سوریه و عراق در برابر داعش علاوه بر این‌که کشورهای مسلمان را از خطر تجزیه و نابودی نجات داد، باعث شد از زبانه کشیدن آتش خشم دشمنان به سرحدات نظام اسلامی نیز پیشگیری شود.

3ـ امنیت بین ‌المللی

تأثیرگذاری بر معادلات بین‌المللی، به چالش کشیدن سیاست‌های منطقه‌ای استکبار جهانی، حمایت از کشورهای اسلامی در برابر متجاوزان و تلاش در منزوی ساختن گروه‌های تکفیری داعش، پیشرفت‌های چشمگیر در عرصۀ قدرت نظامی و دفاع موشکی، برخورداری از ذخایر قابل توجه نفت و گاز و دسترسی به فناوری مربوط به استخراج و پالایش آن‌ها از امتیازات منحصربه ‌فرد ایران در شرایط کنونی است که توجه قدرت‌های بزرگ را به خود معطوف ساخته است.

به همین دلیل، تصمیم‌گیری برای موضوع فعالیت هسته‌ای در قالب مذاکرات برجام با حضور و مشارکت فعال کشورهای بزرگ اروپایی و ایالات متحده به عنوان 1+5 سال‌ها به طول انجامید و زمانی که آمریکا به دلیل توهم ضرر، از این پیمان خارج شد، گروه 1+4 متشکل از کشورهای اروپایی آمادگی خود را برای تداوم همکاری‌ها در قالب برجام اعلام کرده‌اند و مذاکرات آن‌ها نیز در حال انجام است و طبق آخرین اظهارات مقامات اروپایی، اتحادیۀ اروپا در جریان بستۀ حمایتی خود به دنبال مکانیزمی است که انتقال پول به ایران تسهیل شود.  بدیهی است که این امر نشان از اهمیت کشور ایران برای قدرت‌های جهانی دارد. نکتۀ جالب توجه آن‌که نگاه رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیۀ اروپا به برجام نه یک نگاه اقتصادی، بلکه نگاه صددرصد امنیتی است. او در این باره می‌گوید: «برجام یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی بین‌المللی است. اتحادیۀ اروپا از خروج رئیس‌جمهور آمریکا متأسف است. برجام برای امنیت منطقه، اروپا و تمام جهان ضروری بود». از این رو، برای ایران اسلامی ضرورت دارد تا با تمسک به آیۀ شریفۀ «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»  به تلاش ود برای تأمین و تجهیز قدرت نظامی مورد نیاز ادامه دهید و برای حفظ و صیانت امنیت جهانی ایفای نقش کنید.[[6]


2) موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی

]ثانیاً موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده‌ی آن روزبه‌روز فراگیرتر میشود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل‌ونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده‌ی دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه‌ی سوخت هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، فنّاوری نانو، زیست‌فنّاوری و غیره با رتبه‌های نخستین در کلّ جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و ده‌ها نمونه‌ی دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایرانِ پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت[[7]

 

برخي دستاوردهاي اقتصادي 4 دهه انقلاب اسلامي

  • ]زيرساخت
  • 6 برابر شدن راه‌هاي کشور، افزايش راه‌هاي اصلي و فرعي کشور از 36 هزار کيلومتر به بيش از 210 هزار کيلومتر در سال 1394
  • 2 برابر شدن ميزان راه‌آهن کشور، افزايش ميزان راه‌آهن کشور از 6 / 4 هزار کيلومتر به نزديک 10هزارکيلومتر
  • 20 برابر شدن ظرفيت بنادر کشور، ارتقاء ظرفيت بنادر از 10ميليون تن به بيش از 200ميليون تن در سال 1394
  • 30 برابر شدن سدهاي مخزني کشور، تعداد سدهاي مخزني کشور از 13سد به حدود400 سد بزرگ در سال1395
  • 14 برابر شدن توليد برق کشور، افزايش توليد برق کشور از20 به 280 ميليارد کيلووات ساعت در سال 1394 و برق‌دار شدن 99درصد روستاها (100درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار و 3 /  99 درصد روستاهاي زير 20 خانوار)

- علم و فناوري

  • 24 برابر شدن تعداد دانشجويان، افزايش تعداد دانشجويان از 176هزار نفر در سال 1357 به 3/ 4 ميليون در سال تحصيلي 1395
  • 13 برابر شدن تعداد دانشجويان به ازاي هر 100هزار نفر، از 248نفر به 5486 نفر افزايش يافته
  • 16/5 برابر شدن سهم ايران از توليد مقالات ISI؛ سهم ايران از توليد مقالات خارجي ISI؛ از 1/ 0درصد ( 669 مقاله) در سال 1357 به 65 / 1درصد (23هزار مقاله) در سال1394
  • ساخت هواپیما و بالگرد سبک و نیمه سنگین(شخصی و عمومی)
  • پرتاب ماهواره، ساخت کشتی و تولید انواع قایق که برای اولین بار در تاریخ کشور رخ داده است.

- پيشرفت هاي صنعت نظامي و دفاعي

پس از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش روزافزون تحریم ­های مختلف از سوی دشمنان انقلاب اسلامی؛ متخصصان دلسوز و جوان اين کشور را واداشت تا کمر همت در بی نیازی کشور از قدرت­ های جهانی ببندند و در این راه دستاوردهای گوناگونی را در حوزه ­های مختلف از جمله صنعت دفاعي و نظامي کشور رقم بزنند. پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع سلاح­ها و تجهیزات نظامی بقدری شگفت انگیز بوده که موسسه " گلوبال فایرپاور " در آماری که اخیرا منتشر کرد؛ اعلام کرده که ارتش ایران در رتبه 23 جهان قرار گرفته است و این در حالی می‌باشد که این آمار پیشرفت ایران را در زمینه نظامی ثابت می‌کند..

  • ساخت انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی از جمله: ساخت انواع هواپیما و جت های جنگنده مافوق صوت رادارگریز (مانند؛ صاعقه و آذرخش)، آموزشی (مانند؛ پرستو، درنا، سیمرغ، شفق، تندر)
  • خودکفایی در تولید و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن
  • ساخت انواع بالگرد(مانند، بالگردهای شاهد، شباویز ۲۰۷۵ و۲۰۶۱ و بالگرد ضد تانک ۲۰۹۱) و تعمیر انواع هواپیما و بالگرد با کسب رتبه پنجم جهانی بخشی از دستاوردهای صنعت هوایی است.
  • پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع موشکهای بالستیک، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشک های دریایی (مانند: موشک ماهواره بر سفیر، شهاب، سجیل، موشک کروز) بقدری شگفت انگیز بوده، ایران را در ردیف معدود کشورهای دارنده تکنولوژی ساخت موشک های فوق دقیق سطح به سطح قرار داده است.
  • ساخت انواع رادار با بُرد بیش از یک هزار کیلومتر و پرتاب چندین ماهواره با سرنشین و بدون سرنشین به فضا از جمله مواردی هستند که کسب رتبه هفتم جهان در سامانه کامل پرتاب ماهواره و رتبه دوازدهم جهان در طراحی و ساخت ماهواره را برای یازدهمین عضو باشگاه فضایی جهان یعنی ایران به ارمغان آورده است.
  • پيشرفت هاي بخش کشاورزي  
  • امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی و استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، در داخل تامین می شود و در مرز خودکفايي قرار داريم.
  • در زمینه گندم با سرمایه گذاری های مناسب انجام شده، میزان تولید آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۵ برابر شده است.
  • تولید برنج دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور (پس از گندم ) رشدی بالغ بر ۶۰تا ۷۰ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن کاسته شده است.
  • در طول سال های پس از انقلاب با وجود دو برابر شدن جمعیت ایران و افزایش مصرف سرانه، با خودکفایی کشور در بخش دام و تأمین مواد غذایی واردات اقلامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و شیر هم تقریبا قطع شده است.
  • در حال حاضر مرکبات، انار، کیوی، انبه، خرمالو، محصولاتی همانند پسته، زعفران، کشمش و میوه هایی همچون هلو، شلیل، زردآلو و سیب و انواع سبزیجات از ایران به کشورهای مختلف صادر می شود.
  • ایران نخستین تولیدکننده محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انار در جهان است .
  • در زمینه جنگل و مرتع، سطح جنگل کاری و احیای جنگلها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۲ برابر شده است.
  • نرخ باسوادی روستائیان هم از حدود ۳۰ درصد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بالاتر از ۷۵ درصد در سال 1395 افزایش داشته و براساس گزارش موسسات بین المللی، دسترسی روستائیان کشور به مراقبت های اولیه بهداشتی پس از پیروزی انقلاب به بالای ۹۰ درصد افزایش یافته است.
  • قبل از انقلاب، مرز تولیدات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود، اکنون از مرز ۱۰۰ میلیون تن گذشته است و علاوه بر تأمین مواد غذایی کشور، دیگر وابستگی به خارج نداریم.[[8]

 

3) به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی

         ] ثالثاًمشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّتهای نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ی خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت میکنند.[[9]

- مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

]انتخابات از جمله ضابطه‌های تمایز نظام‌های مردم‌سالار از دیگر نظام‌ها و از شاخص‌های مهم ارزیابی و کیفیت عملکرد نظام‌ها است. از این رو انتخابات از جهات مختلف همواره مورد توجه، سیاستگذاران، قانونگذاران، مجریان قانون و شهروندان بوده است. در برگزاری انتخابات عناصر و عوامل متعددی نقش آفرینی می‌کنند که نقش و اهمیت هر عنصر و عامل تابع مقتضیات و ماهیت نظام انتخابات است[ [10]این مولفه‌ها و عناصر در رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی ایران متمایز است.

]از سال 1342 ساخت قدرت سیاسی یکجانبه و عمودی و هر نوع مشارکت حاصل از این نوع ساخت قدرت فرمایشی و منفعالنه بود. شاه به عنوان شخص اول مملکت و عنصر اصلی در ساختار اجتماعی و سیاسی در تاریخ نظام سیاسی قرار داشت و نقش تعیین کننده‌ای در تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کرد. شاه هسته اصلی منظومه قدرت را تشیکل می‌داد و هر حرکت خلاف اراده و حکومت خود را سرکوب می‌کرد. برخوردار بودن از عالی‌ترین قدرت، وی را از هرگونه مسئولیت پذیری و پاسخگویی در مقابل مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی باز می‌داشت. در چنین فضایی، نیروهای اجتماعی قادر به مشارکت فعالانه در انتخابات و سایر عرصه‌های سیاسی نبودند و طبعاً نظارت عمومی گروه ها از طریق مشارکت مدنی و حضور در انتخابات نیز بی معنا بود. در واقع فقدان مشارکت باعث می‌شد دولت پهلوی مستقل از جامعه بماند[[11]

]به‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که از سوی هیات حاکمه مبنی بر آزادی انتخابات در این دوره صورت می‌گرفت، در عمل باز هم اعضای موثر دربار در چگونگی انجام انتخابات و برگزیدن نمایندگان دخالت می‌کردند. به همین دلیل، به‌ رغم تلاش‌های گسترده برای شرکت بیشتر مردم در انتخابات، جمعیت چندانی در آن حضور نمی‌یافتند و درصد مشارکت مردمی در زمان رژیم پهلوی اندک بود[[12]

]با پيروزي انقلاب اسلامي، اوضاع دگرگون شد. حكومت اسلامي با تبيين اعتقاد به جمهوري بودن نظام، زمينه مشاركت مردم را فراهم ساخت و مردم نيز با ديدن آزادي عمل در ميدان مشاركت واقعي و حقيقي و باورمندي به تكليف شرعي، فعالانه وارد صحنه انتخابات شدند. تاكنون انتخابات فراوانی با وجود مشكلات گوناگون و توطئه‌هاي پيدا و پنهان دشمنان داخلي و خارجي با شورآفريني فراوان مردم برگزار شده است. مردم در تمام انتخابات با اراده آزاد خويش شركت كرده و آزادانه رأي دلخواه خود را به صندوق‌هاي رأي انداخته‌اند. اين دستاورد شكوهمند، مايه سرافرازي و افتخار مردم ايران و نظام اسلامي در جهان به ويژه در برابر مدعيان دموكراسي و جمهوري است[[13]

]روند انتخاب نمایندگان نیز در دوره پهلوی چندان مناسب نبوده و یک سیر منطقی و آزادانه طی نمی‌کرده است. تخلف در انتخابات دوران پهلوی نیز چندین بار اتفاق افتاد.

اما از منظر حقوق سیاسی جمهوری اسلامی ایرن و اصول قانون اساسی، قوه مقننه یکی از قوای حاکم و از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است که هیچ‌گاه نباید با فترت و توقف مواجه شود. در این جهت، انتخابات باید به دور از هرگونه تنش و در فضایی امن و آرام برگزار شود تا صحت آن تضمین گشته، به تبع آن، حاکمیت مردم تحقق یابد؛ ولی جنگ و اشغال نظامی از جمله اوضاع و احوالی است که بحران ناشی از آن، یقیناً محیط و فضای کشور، به ویژه مناطق جنگی یا اشغال‌شده نظامی را برای برگزاری انتخابات از لحاظ روانی، امنیتی و اجرایی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.[[14]

به همین دلیل بوده است که توده های مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در انتخابات مکرر و پی درپی شرکت کرده‌اند و حتی در شرایط بحرانی و بمباران شهرها هیچ یک از انتخاب‌های لازم برای تداوم فعالیت‌های سیاسی نظام جمهوری اسلامی متوقف نشده است.

- حضور فعال و آزادانه بانوان در عرصه سیاست و فعالیت های مدنی

زنان در انقلاب اسلامی با حفظ اصول و موازین اسلامی از هیچ‌گونه فداکاری در راه به‌ثمررساندن انقلاب خودداری نکردند. آنها پابه‌پای مردان در تظاهرات میلیونی تاسوعا و عاشورا و... شرکت کردند، شهید دادند و محرومیت‌ها را تحمل نمودند.

حضور فعالانه زنان در انقلاب اسلامی با رعایت حجاب و مستلزمات شرعی جهاد، بیانگر توجهات زیر از سوی آنان است: کسب هویت دینی، مقابله با نقشه‌های ابرقدرت‌های استعمارگر و رژیم پهلوی و علاقه به کسب آزادی در چارچوب پوشش اسلامی. درواقع برای زنان حضور در صحنه‌های مبارزه از حرکت در چارچوب ایدئولوژی اسلامی، حفظ موازین شرعی و رعایت حجاب تفکیک‌پذیر نبود. زن ایرانی با ظهور انقلاب اسلامی تحول یافت و تحول آفرید؛ هر روز به سوی رشد و کمال تازه‌ای راه یافت. زنان مسلمان و متعهد کشورمان برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در صحنه‌های سیاسی- اجتماعی، بسیار فعال و سازنده قدم برداشتند و حرکت‌های اجتماعی عظیمی با مشارکت آنان شکل گرفت.

طي سال هاي پس از پیروزی انقلاب اسلامي و بر پايه اصول قانون اساسي، زنان با شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، هم به انتخاب نمايندگان مرد و زن پرداخته‌اند و هم خود به عنوان نماينده انتخاب شده‌اند. همين اتفاق در ديگر مراكز قانون گذاري همچون دولت، مؤسسات و سازمان‌هاي دولتي مرتبط به زنان و غير، روي داده است كه اولا، با مجوزهاي قانون اساسي تشكيل شده و يا بر اساس آن، مجاز به قانون‌گذاري‌اند، و ثانياً، زنان بخشي از اعضاي آنان را تشكيل مي‌دهند. بنابراين، وضعيت زنان، در عرصه تصميم‌گيري‌ها بهبود يافته و به تبع آن، وضع عمومي زنان پس از انقلاب رشد داشته است

حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی پس از انقلاب رشد فزاینده‌ای داشته است و زنان به تدریج توانستند توانایی‌های خود را در بخش‌های مختلف ثابت کنند و از همان دوره اول تشکیل مجلس شورای اسلامی در آن حضور داشتند. در اولین دوره مجلس شورای اسلامی 4 زن به مجلس راه یافتند، دوره دوم و سوم هم 4 نماینده زن حضور داشتند که این تعداد در مجلس چهارم به 9، مجلس پنجم به 14 و مجلس ششم به 13 نماینده زن رسید. مجلس هفتم 13 زن، مجلس هشتم 8 زن، مجلس نهم 9 زن و مجلس دهم که رکورد حضور زنان در آن شکسته شد با حضور 17 زن تشکیل شدند. علاوه بر مجلس، زنان توانستند به پست‌های بالای مدیریتی، مقام وزارت، سفیر و... دست یابند که نشان از رشد سیاسی بانوان در جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

4) ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم

         ]رابعاً: بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء دادتحلیل سیاسی و فهم مسائل بین‌المللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسئله‌ی فلسطین و ظلم تاریخی به ملّت آن، مسئله‌ی جنگ‌افروزی‌ها و رذالتها و دخالتهای قدرتهای قلدر در امور ملّتها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ی محدود و عزلت‌‌گزیده‌ای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ این‌گونه، روشنفکری میان عموم مردم در همه‌ی کشور و همه‌ی ساحتهای زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت.[[15]

افزایش بینش سیاسی مردم، یکی دیگر از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی است. یکی از اهداف سیاسی رژیم پهلوی، دور نگاه داشتن مردم ایران از مسائل و واقعیتهای جامعه بود و از این طریق می کوشیدند تا بینش سیاسی مردم تعمیق نیابد و در بیخبری بهسر برند. پس از انقلاب اسلامی، افزایش آگاهیها و تقویت بینش سیاسی مردم، با استفاده از ابزارهای گوناگون مانند مطبوعات و رسانه های گروهی، به عنوان اصلی مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کانون توجه واقع شد.

 

5) سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور


          ] خامساً: کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتخت‌نشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها بویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اوّلیّه‌ی زیرساختی و خدمت‌رسانی بودند. جمهوری اسلامی در شمار موفّق‌ترین حاکمیّتهای جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه‌جای کشور، و از مناطق مرفّه‌نشین شهرها به مناطق پایین‌دست آن بوده است. آمار بزرگ راه‌سازی و خانه‌سازی و ایجاد مراکز صنعتی و اصلاح امور کشاورزی و رساندن برق و آب و مراکز درمانی و واحدهای دانشگاهی و سد و نیروگاه و امثال آن به دورترین مناطق کشور، حقیقتاً افتخارآفرین است؛ بی‌شک این همه، نه در تبلیغات نارسای مسئولان انعکاس یافته‌ و نه زبان بدخواهان خارجی و داخلی به آن اعتراف کرده است؛ ولی هست و حسنه‌ای برای مدیران جهادی و بااخلاص نزد خدا و خلق است. البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از اینها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوانها است که در ادامه بدان خواهم پرداخت.[[16]

]زمانی در یک جامعه شاهد تحقق مفهوم عدالت در بین آحاد جامعه باشیم، مسلما آن جامعه در اینده پیشرفت خواهد کرد.

 

الف) عدالت در نظام اسلامی


۱) جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در جهان است که فلسفه وجودی آن تحقق عدالت است.
۲) تنها کشور جهان هستیم که: عدالت در اندیشه حکومت داری و همچنین در عمل شخص رهبری کاملاً پیاده شده است.
۳) تنها کشورجهان هستیم که شرط رهبری اش عدالت است.
۴) عدالت در نظام اسلامی است نه سیاست، نه تاکتیک، نه حتی استراتژی، بلکه یک اصل غیرقابل تغییر است؛ در واقع عدالت اصلی حاکم بر همه تاکتیک ها، استراتژی ها، سیاست‌ها و برنامه هاست.


ب) عدالت در قانون اساسی


۱) محتوا و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضامن عدالت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.
۲) قانون اساسی ایران بعنوان مهم‌ترین قانون کشور و میثاق ملی در اصول ۵، ۵۷ و ۱۰۹ صراحتا" به موضوع عدالت پرداخته است.
۳) یازده اصل از اصول قانون اساسی صراحتا اعمال عدالت در خصوص حقوق فردی را تضمین کرده است. (اصول ۲۲، ۲۸، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹ و ۴۳)
۴) روح حاکم بر تمامی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عدالت است؛ و این در مقایسه با قوانین رایج دنیا بی بدیل است.


ج) عدالت سیاسی


۱) ایستادگی ولایت فقیه بر حفظ آراء مردم و حق الناس نامیدن آن، تجلی عدالت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است.

2) فعالیت آزادانه نزدیک به پانصد حزب و گروه سیاسی در فضای آرام در کشوری که پیش از انقلاب با نظام تک حزبی فرمایشی اداره می‌شد، هنر انقلاب اسلامی در عرصه عدالت سیاسی است.

3) حضور حداکثری مردم در بالاترین نصاب مشارکت مردم در انتخابات‌ها نشانگر مهر تایید عمومی بر عدالت سیاسی جمهوری اسلامی است.


د) عدالت اقتصادی


۱) پیش بینی بخش تعاونی در ساختار اقتصادی کشور که منجر به تشکیل بیش از یکصد هزار تعاونی تولیدی، توزیعی و خدماتی گردیده اقدام بزرگی در راستای تحقق عدالت اقتصادی است.

۲) اصلی‌ترین شاخص سنجش عدالت اقتصادی در جهان مفهومی به نام ضریب جینی است؛ که این ضریب هر میزان کاهش یابد، نشان دهنده کاهش فاصله طبقاتی و افزایش عدالت است. ضریب جینی در ایران از بالای پنجاه هزارم در سال ۵۷ به کمتر از سی و نه هزارم در سال ۹۶ رسیده است.

۳) شاخص توسعه انسانی، نشان دهنده تحقق عدالت در عرصه‌های سلامت، امنیت، خدمات آموزشی، دسترسی‌های خدمات رفاهی، سرانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی و ... است؛ ایران هم اکنون از لحاظ این شاخص، رتبه دوم جهان بعد از کشور چین را دارد.

 

و) عدالت خواهی بین المللی


۱) حمایت ازملت‌های مظلوم و ستمدیده دنیا ایران را به رهبری و پرچمداری عدالت خواهان جهان تبدیل کرده است.

۲) گفتمان سازی عدالت خواهانه انقلاب اسلامی در جهان، دست زورگویان بین المللی را از بسیاری از منابع ملت‌های ستمدیده، کوتاه کرده است.

۳) به برکت اعتماد به نفس برخاسته از انقلاب اسلامی، ملت ایران با پیشرفت‌های شگرف علمی و فناورانه نظام تبعیض آمیز دسترسی به علم و فناوری پیشرفته را بر هم زد.

۴) ملت ایران با تقدیم نزدیک به سیصد هزار شهید و صد‌ها هزار جانباز در راه تحقق عدالت جهانی، آمادگی خود را برای ظهور عدالت گستر جهان اثبات کرده است.[[17]

 

6) افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه

 ]سادساً: «عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. این پدیده‌ی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود. هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. پدران و مادران و همسران با احساس وظیفه‌ی دینی از عزیزان خود که به جبهه‌های گوناگون جهاد می‌شتافتند دل کندند و سپس، آنگاه که با پیکر خون‌آلود یا جسم آسیب‌دیده‌ی آنان روبه‌رو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند. مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه‌جا بویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روزبه‌روز بیشتر و باکیفیّت‌تر شده است. و اینها همه در دورانی اتّفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پُرحجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویّت را در بخشهای عمده‌ی عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است.[[18]

 ]با توجه به این که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مذهبی بود، آثار و برکات انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه و تفکر، مرهون درخشندگی ارزش‌های معنوی و اخلاقی است. در این میان، نقش معنویت گرایی امام (ره)، در احیای معنویت و دین اندیشی و ایجاد تحوّلات معنوی و تغییر معادلات جهانی بسیار تعیین کننده بود. از جمله دستاوردهای اخلاقی و معنوی انقلاب اسلامی، گسترش فرهنگ قرآن و نماز و دعا در بین آحاد ملت بود؛ به گونه ای که، قرآن از انزوا درآمد و فرهنگ نماز و نمازخوانی و برگزاری گسترده نمازهای جمعه و جماعت توسعه و تقویت یافت. ایجاد تحوّل معنوی و خود باوری در جامعه به ویژه جوانان، و نیز گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از دیگر برکات انقلاب اسلامی است.

ـ احیای معنویت و دین‌اندیشی

دستاوردهای انقلاب در زمینه‌های گوناگونی قابل پژوهش است؛ اما با توجه به ماهیت دینی انقلاب اسلامی، آثار تربیتی و فکری آن بیش از همه اهمیت پیدا می‌کند؛ و در دو سطح «ملّی» و «جهانی» چاره‌ای باقی نگذاشت.

دکتر فوسبری  می‌گوید: «آیت‌الله خمینی با استفاده از ریشه‌های فرهنگی اسلامی، موجب حرکت تاریخی ملت خویش گشت. وی توانست با یک انقلاب مذهبی ـ سیاسی، حرکت عظیمی در کشورهای اسلامی به وجود آورد... و با بازگشایی این راه، وجدان معنوی غرب را شدیداً به لرزه درآورد؛ از این رو، یکی از مهم‌ترین آثار انقلاب اسلامی، احیای اندیشه و هویت دینی در جهان است».

ـ گسترش فرهنگ قرآنی

قرآن، کلام الهی است که حضور آن در زمان پهلوی تنها به قرائت در مجالس ختم، بر سر قبور اموات، سفرۀ عروسی، اسباب‌کشی به خانۀ نو و رد شدن از زیر آن برای رفتن به مسافرت، محدود شده بود و در امور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقشی نداشت و سیاست رژیم پهلوی نسبت به آن خصمانه بود.

 اما به برکت انقلاب اسلامی، تحولات چشم‌گیری در توجه به قرآن پدید آمد، به گونه‌ای که قرآن از انزوا درآمد و در عرصه‌های گوناگون زندگی مردم حضور پیدا کرد. بدین ترتیب، مردم دریافتند قرآن، کتابی تشریفاتی و مخصوص تلاوت بر سر قبر و سفرۀ عقد نیست، بلکه کتابی دارای دستورالعمل کامل برای زندگی بشر است. نمونۀ عملی، اجتماعی و سیاسی آن در قالب حکومت اسلامی نمایان شد. وقتی جایگاه والای قرآن در بین مردم شناخته شد، توجه به فراگیری قرآن و عمل به مفاد آن در سطح مراکز آموزشی و مجامع عمومی، افزایش چشم‌گیری یافت. 

از سوی دیگر، انقلاب سبب شد که فعالیت‌های قرآنی در قالب حفظ، قرائت، تلاوت، مسابقه‌های کشوری و بین‌المللی، تدوین تفسیر و تربیت مفسران نمود پیدا کند؛ از این رو، امروزه صدها مرکز قرآنی و دانشگاه به این امر اختصاص یافته است. هم اکنون به گفته معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، هم اکنون حدود 2 میلیون حافظ قرآن از "یک تا ۳۰ جزء" در کشور داریم.  همچنین شهرت قاریان و حافظان ایرانی حتی فراتر از خاورمیانه رفته و در سطح جهان مطرح شده است.

ـ پیوند امام و امت

رابطۀ میان رهبری و توده‌های مردم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بدین بیان که هر چه رهبری در میان مردم از محبوبیت بیش‌تری برخوردار باشد، یک منبع مهم قدرت تلقی می‌شود.  متأسفانه پیش از انقلاب این پیوند وجود نداشت؛ زیرا «رژیم‌های سابق مردم را از خودشان جدا می‌دانستند. آن‌ها در یک طرف بودند، مردم هم در یک طرف دیگر بودند». 

ـ تقویت فرهنگ شهادت و ایثار

یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است. این فرهنگ سبب شد که مردم عزت‌مندانه زندگی کرده و انقلاب اسلامی بالنده و پویا ظهور نماید و خط سرخ شهادت ادامه یابد. امام خمینی (ره) فرمود: «خط سرخ شهادت، خط آل محمد و على است؛ و این افتخار از خاندان نبوت و ولایت به ذریۀ طیبۀ آن بزرگواران و به پیروان خط آنان به ارث رسیده است».  شهید مشعل فروزانی است که خود می‌سوزد تا دیگران بمانند، همان‌گونه که شهید مطهری فرمود: «مَثَل شهید، مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده است، بنشینند و آسایش داشته باشند و کار خویش را انجام دهند. آری شهدا شمع محفل بشریتند. سوختند و محفل بشریت را روشن کردند».  به همین دلیل، «تربت پاک شهیدان است که تا قیامت‏ مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاى آزادگان خواهد بود. خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافلۀ نور جان و سر باختند! خوشا به حال آن‌هایى که این گوهرها را در دامن خود پروراندند».

ملت فهیم ایران نیز در پرتو شهادت، منادیان آزادی و آزادگی در جهان شد و همان‌گونه که امام (ره) فرمود: «این ملت بزرگ ایران است که با قامتى استوار بر بام بلند شهادت و ایثار ایستاده است». [[19]

 
 7) ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان 

]سابعاً: «نماد پُرابّهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان‌خوار و جنایت‌کار، روزبه‌روز برجسته‌تر شد. در تمام این چهل سال، تسلیم‌ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته‌ی آن در مقابل دولتهای متکبّر و مستکبر، خصوصیّت شناخته‌شده‌ی ایران و ایرانی بویژه جوانان این مرز و بوم به‌شمار میرفته است. قدرتهای انحصارگر جهان که همواره حیات خود را در دست‌اندازی به استقلال دیگر کشورها و پایمال کردن منافع حیاتی آنها برای مقاصد شوم خود دانسته‌اند، در برابر ایران اسلامی و انقلابی، اعتراف به ناتوانی کردند. ملّت ایران در فضای حیات‌بخش انقلاب توانست نخست دست‌نشانده‌ی آمریکا و عنصر خائن به ملّت را از کشور برانَد و پس از ‌آن هم تا امروز از سلطه‌ی دوباره‌ی قلدران جهانی بر کشور با قدرت و شدّت جلوگیری کند.[[20]

]انقلاب اسلامی ایران که در استمرار حرکت انبیاء است تاکنون در چهار مرحله در رویارویی مستقیم با جبهه باطل به مبارزه برخاسته است و در هر مرحله سرافرازی و پیروزی معنا داری در برابر آنان به نام ثبت کرده است:

مرحله اول: ازسال (۵۷) که جرقه انقلاب و سرنگونی رژیم دست نشانده دولت غربی زده شد، مستکبرین، به ویژه آمریکا تلاش کرد مانع از سقوط نظام پهلوی شود ولی ملت قهرمان با راهپیمایی و گذشت از مال و تقدیم در برابر ارتش تا دندان مسلح رژیم پهلوی ایستادگی کرد و سرانجام در (۲۲) بهمن سال ( ۵۷)در برابر مستکبران پیروز شد و آنان را درمقابل اراده و تصمیم خود تسلیم کرد تا نظام اسلامی را به رسمیت بشناسند.


مرحله دوم:  هنوز از عمری ازحکومت نوپای حکومت مردمی و اسلامی نگذشته بود، حکومت دست نشانده در عراق را به قصد تصرف کردن خاک ایران و تسلیم کردن حکومت اسلامی در برابر خواست خود وادار به جنگ هشت ساله کردند ولی ملت و امت اسلامی با تقدیم کردن ۲۲۰ هزار شهید ۵۵ هزار جانبازو ۴۴ هزار آزاده  در برابر مستکبرین جهان ایستاد  و پیرزوی در جنگ را نیز به نام خود ثبت کرد.


مرحله سوم: دشمن که در تمام مراحل خود را در برابر ملت ایران شکست خورده می دید به بهانه انرژی هسته ای تصمیم به تحریم همه جانبه دارویی، غذایی، نفتی، و تسلیحاتی کشور مظلوم و ملت تنهای ایران گرفت ولی ملت ایران به دلیل داشتن رهبر فرزانه و کارگزان با هوش با دور زدن تحریم و مقاومت و شکیبایی کردن در برابر مشکلات اقتصادی در این مرحله نیز پیروز و سربلند بیرون آمد و بزرگتری پروژه های اقتصادی و عمرانی و تسلیحاتی و فضایی  را در این شرایط به بسامان رساند.


مرحله چهارم: استکبار جهانی برای اینکه بتواند آخرین شانس خود را در تقابل با نظام اسلامی امتحان کند جنگ نیابتی را توسط گروه بسیار خطرناکی بنام داعش در عراق و سوریه به راه انداخت تا با این جریان تکفیری مزاحمت همیشگی در مرز نظام اسلامی ایجاد کند، و ایران اسلامی با داشتن هشت سال تجربه جنگ و سردارانی با ضریب هوش بسیار بالا به عنوان مستشاران جنگی به کمک برادران دینی خود در عراق و سوریه شتافت و با طراحی و اجرا ی عملیات جنگی به وسیله نیروهای مردمی این دو کشور و تنگ کردن عرصه بر مزدوران استکبار جهانی و نابود کردن اساس گروه تکفیری، با دادن «۲۰۰» هزار شهید مدافع حرم آمریکا و همپیمانانش را به شکست وا داشت به گونه ای که امریکا بعد از خرج کردن هفت تریلون دلار امروز هواپیمای حامل رییس جمهوریش قدرت نشستن با چراغ روشن در پایگاه خود در عراق را ندارد، اما کشور عراق که در دکترین ارتش ایران در زمان پهلوی خطرناک ترین دشمن  محسوب می شد امروز مرزش با ایران امن ترین و کشورش شریک قدرت ایران در مقابله با مستکبرین است .[[21]

 

دانشگاه فنی و حرفه ای و رسالت آن:

توسعه آموزش های فنی حرفه ای در کشور های توسعه یافته و یا در حال توسعه، وابسته به زیر ساخت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فناوری آن کشور است و شرایط اقتصادی و اجتماعی هر کشور باید تعیین کننده الگوی آموزش های فنی و حرفه ای آن کشور باشد. دانشگاه فنی و حرفه ای بایدزمینه های خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی و توسعه مهارت هایی که منجر به اشتغال می شود را فراهم آورد. بنابراین ابعاد دانشگاه فنی حرفه ای با رویکرد جدید مطرح گردیده است.. عمده مأموریت این دانشگاه معطوف به اجرای دوره هایی است که بخش خصوصی به آنها نمی پردازد و نقش زیر بنایی برای صنعت، خدمات و کشاورزی کشور خواهد داشت. همچنین دارای اهداف والا و اساسی به این شرح می باشد:

  1. افزایش شایستگی های حرفه ای نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم شغلی
  2. افزایش کارایی خارجی و اثر بخشی آموزش های فنی و حرفه ای و کاهش نرخ ضایعات
  3. ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالا بردن نرخ بهره وری نیروی انسانی
  4. پاسخگویی به نیازهای صنایع در حوزه های مهارتی و فناوری در سطح آموزش عالی
  5. گسترش آموزش های کارآفرینی به منظور افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری
  6. افزایش شایستگی های مدیریتی و پشتیبانی برای اداره و راه اندازی محیط های کسب و کار
  7. ایجاد جاذبه های لازم برای افزایش سهم دانشجویان رشته های فنی و حرفه ای
  8. ارتقای فرهنگ کار و تلاش در کشور از طریق ارایه آموزش های فنی و حرفه ای با کیفیت
  9. ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی اموزش های فنی و حرفه ای
  10. بالا بردن نرخ پوشش تحصیلی واقعی در دوره های کاردانی و دوره متوسطه فنی و حرفه ای
  11. بومی سازی و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای حسب آمایش سرزمین

 

 

 

فنی و حرفه ای و اهمیت ضرورت آن

              ]آموزشهای فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کاردر کشورهای مختلف جهان ایفا می کنند. این آموزشها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصاداین کشورها می باشند، بلکه ازطریق بستر سازی خود اشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می نمایند.[[22]بحث آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش تا حدی دارای اهمیت است که در این رابطه رهبر معظم انقلاب همواره تاکید فرموده اند و به مناسبتهای مختلف لزوم توجه ویژه به این بخش را به مسئولین یاداوری کرده اند.

]تامل در فرآیند و وضعیت رشد و گسترش دوره های آموزش فنی و حرفه ای در ایران،خصوصا بعد از انقلاب اسلامی ایران ،حاکی از اهمیت و ضرورت آن برای نظام اقتصادی و اجتماعی ایران است. که می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

ضرورت دستیابی به استقلال و خودکفایی در اقتصاد کشور،به عنوان یکی از شعارها و اهداف انقلاب اسلامی ایران،مستلزم تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و مهارتی بود. آموزش های فنی و حرفه ای با افزایش توان کاری افراد باعث کاهش فاصله ی طبقاتی و قشرهای اجتماعی می شود.آموزش های فنی و حرفه ای موجب پیوند کار مهارتی یدی و فکری و گسترش توام آن ها می شود و مهم تر از همه، آموزش های فنی و حرفه ای و دیگر آموزش های مهارتی با افزایش سطح مهارت و دانش افراد ،موجب توسعه و اشتغال پایدار می شود.افزایش کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای موجب بالا رفتن کارایی و کارآفرینی نیروی انسانی برای کمک به رشد اقتصادی و اشتغال در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم می گردد.[[23]

 

تدوین و تصویب نخستین سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای

  • ]گسترش شایستگی حرفه ای از طریق توسعه دانش،مهارت و نگرش در سطوح تربیت کاردان و کارشناس فنی و حرفه ای
  • اصلاح هرم تحصیلی و شغلی نیروی کار و ارتقا توانمند سازی سرمایه های انسانی
  • کاهش فاصله شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی
  • تربیت نیروی انسانی متناسب با فرصت های جدید شغلی و فنی و حرفه ای
  • ارتقای جایگاه آموزشهای رسمی فنی و حرفه ای در نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور
  • افزایش قابلیت های مهارتی نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم شغلی
  • ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالا بردن نرخ بهره وری نیروی انسانی
  • پاسخ گویی به نیازهای صنایع در حوزه های مهارتی و تکنولوژیکی در سطح آموزش[[24]

 

 

دانشگاه فنی و حرفه ای و بیانیه گام دوم

                  بیانیه گام دوم دارای آموزه ای جامع و کامل است. نکته آن است که به ‌صورت شفاف آرمان بزرگی را برای انقلاب اسلامی با عنوان ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان می ‌کند. به‌ عبارتی هدف غایی انقلاب اسلامی ایران را ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان می ‌کند.یانیه گام دوم در دو بحث مورد توجه قرار گرفته است؛ بحث اول جمع بندی افتخار آمیز گذشته است. رهبری در این بخش با توجه به دشمنی‌هایی که صورت می‌گیرد و برخی جریان‌ها تلاش می‌کنند، عملکرد نظام را در چهل سال گذشته سیاه و غیر درخشان جلوه دهند، به بیان دستاوردها در کنار اشاره به ضعف‌ها پرداخته اند و نشان داده اند حرکت نظام، حرکت موفقی بوده است.در بخش دوم بیانیه، رهبری نگاه به آینده دارند و با برشمردن ظرفیت‌های نظام و کشور سخن از امید دارند و بیان می‌کنند که این امیدواری مبتنی بر توهم و از روی ندیدن واقعیت‌ها نیست، بلکه حتی با دیدن ضعف‌ها، توانمندی‌های به قدری برجسته است که باید به گام دوم انقلاب امیدوار بود. نخبگان علوم انسانی و دانشگاهیان باید برای مفاهیم این بیانیه ادبیات تولید کنند و در کنار این مسئله برای بخش‌های مختلف مثل نگاه به گذشته و آینده دست به تولیدات علمی بزنند تا بیانیه بتواند خود را در حوزه‌های مختلف غالب کند و به عنوان یک نقشه راه در نظر گرفته شود.آن گونه که مشهود است اساسی‌ترین نقش در تحقق گام دوم انقلاب را جوانان برعهده خواهند داشت که این نشان دهنده نقش و مسئولیت خطیر دانشگاه‌ها در پرورش دانایان توانمند است. در حال حاضر متاسفانه فارغ التحصیلانی که وارد جامعه می‌شوند توانمندی علمی و مهارتی لازم را ندارند و لازم است در دانشگاه‌ها اهتمام جدی صورت گیرد تا خروجی‌ها مطلوب‌تر شوند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب می فرماید:لازمه ی افزایش کیفیت تولیدات داخلی و بالا بردن بهره وری ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای و ایجاد زمینه برای ابتکارات است.درواقع یکی از ماموریت های مراکز علمی و دانشگاهی کشور،تولید علم و حرکت به سمت آخرین تکنولوژی پیشرفتهای پژوهشی دنیاست که وجود دانشگاهی به نام فنی و حرفه ای با توجه به رسالتی که دارد بدون شک می تواند به عنوان متولی یا عنصر اصلی تربیت دانشجوی مهارتی در قالب متخصصان و تکنسین های علمی نقشی بسزایی ایفا کند، زیرا دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی ماموریت گراست و می تواند در هر آنچه که امروز کشور در بحث توسعه و رشد اقتصادی نیاز دارد ورود پیدا کند،با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مسئله اقتصاد ،دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند در حوزه اقتصاد بویژه در بحث رونق تولید به عنوان یک دانشگاه هدفمند به ایفای نقش بپردازد و با توجه به کارگاهها و نوع مهارتهایی که آموزش می دهد می تواند مهارت آموزی را به یک موضوع عام تبدیل کند.این دانشگاه دارای ظرفیت ایجاد نهضت مهارت افزایی و ایجاد شغل در کشور است .]دانشگاه فنی و حرفه ای نقطه امید و جهش در نظام اسلامی و جامعه ما خصوصا در این مقطع خاص است که دشمنان دین و انقلاب در جریان استکبار جهانی ،نظام اقتصاد مارا هدف قرار داده است.[[25]

 

نتیجه گیری:

 

رهبرمعظم انقلاب در آستانه ورود کشور به چهل سال دوم، راهبرد استمرار حرکت روبه جلو را با لحاظ کردن تمامی شرایط موجود در جهان  ترسیم کرده اند. بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک سند بالادستی، مسیری را ترسیم می کند که با طی آن، ایران اسلامی نه تنها از موانع و مشکلات پیش رو عبور خواهد کرد بلکه به قله های عزت و سربلندی نیز خواهد رسید. دستاوردها و پیشرفت های ایران در چهل سال گذشته حاصل ایستادگی در برابر فشارها و شکوفاشدن توانایی های علمی ملت ایران است و نشان می دهد هیچ عاملی نمی تواند مانع از دستیابی ایران به قله های بلند علم وپیشرفت شود این موفقیت ها نشانه این است انقلاب مسیر درستی را پیموده است.

اکنون نیز گام دوم انقلاب در حالی برداشته شده که حرکت پر شتاب ایران در مسیر توسعه و پیشرفت از اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی است . در این راستا استراتژی که رهبرانقلاب در گام دوم  تبیین کرده اند  مبتنی بر علم آموزی وپژوهش است ؛ چرا که  امروز علم  و دانش از منابع قدرت و عزت است.

فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی نیروی کار کشور در سطح میانی و بالای مهارت، از تشخص بین المللی در حوزه فنی و حرفه ای عام برخوردارند. آموزشهای فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش به سزایی در اشتغال دارد. این آموزشها هم مهارتهای خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارتهای عمومی بازار کار را فراهم می سازد و همچنین برای شاغلینی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارایی می شوند امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می کند. لذا به این نوع آموزشها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری بالاخص بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی می باشد، نگریسته می شود. در واقع خصیصه این آموزشها، نوعی پرورش «کارآفرینی» است، به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی، قادر خواهند بود که فرصتهای شغلی مناسبی را به دست آورند و یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد نمایند. یکی از اهداف آموزشی کارآفرینی در آموزشهای فنی و حرفه ای، بهبود توانایی های فردی و تخصصی مهارت آموزان است. آموزش فنی و حرفه ای می تواند از طریق دانش افزایی، باعث افزایش فرصت های بازار شده و سطح تقاضای کارآفرینی را ارتقاء بخشد. دانشگاه فنی و حرفه ای با کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی و تربیت نیروی انسانی متناسب با فرصتهای جدید شغلی و فنی و حرفه ای ،ارتقای جایگاه آموزشهای رسمی فنی و حرفه ای در نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور،افزایش قابلیت های مهارتی نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم شغلی،ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالا بردن نرخ بهره وری نیروی انسانی ،پاسخگویی به نیازهای صنایع در حوزه های مهارتی و تکنولوژیکی در سطح آموزش عالی،گسترش آموزش های کارآفرینی به منظور افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری،گسترش آموزش های کارآفرینی، به منظور توسعۀ اشتغال مولد،توانمندسازی اجتماعی دانشجویان به منظور راه اندازی محیط های اشتغال و کارآفرینی،بهبود و توسعه پیوندهای دانشگاه، بنگاه های اقتصادی و بازار در چارچوب رویکردهای نظام های محلی و ملی نوآوری،آموزش منابع انسانی کار و تولید برای تحقق اولویت های اقتصادی کشور بویژه در منابع انرژی، آب، حمل و نقل، فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، فلزات و فولاد نقش به سزایی در پیشرفت ورشد اقتصادی دارد.

 

 

منابع:

 

1. فضائلی مهدی،27/11/97،khamenei.ir  

2. محمد صادق عبدالهی،1/12/97 Javan.ir

3. حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97                                              

4. دشتی، نهج البلاغه، نامه ۵۳، بند ۱۳۳، ص ۴۲۴                                                                                                   

5. معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی،انقلاب چهل ساله،نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول زمستان97                                                                                                                                                

6. معاونت فرهنگی هیات رزمندگان اسلام،دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، زمستان 97                                                        

7. نوراله قیصری و دیگران، مدیریت انتخابات در ایران؛ کیفیت و ارزیابی اجرا، فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، دوره 4، شماره 13، پاییز 1394، ص9.                                                                                                                                       

8. جاسم نیکفر و حسن علی یاری، «آسیب شناسی انحطاط دولت اقتدارگراي بوروكراتیك محمدرضا پهلوي»، فصلنامه دولت پژوهی، سال سوم، شماره 21، زمستان 1396، ص204.

9. سارا ناطقیان فر و فاطمه امیری‌پری، مجالس عصر پهلوی، فصلنامه یاد ایام، شماره 57، خرداد1389                      

10. سيد حسين اسحاقي، ارمغان انقلاب (تلخيصي از نود و دو دستاورد انقلاب اسلامي ايران)، قم، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما،1386، فصل اول.                                                                                                                                     

11. سیدحسین ملکوتی هشجین و فرزاد جنگجوی خراطا، تحلیلی بر توقف انتخابات مجلس شورای اسلامی (موضوع اصل 68 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران)، فصلنامه حقوق اسلامی، دوره 11، شماره 41، تابستان 1393، ص131.                                                                                                                                                                  

12. سایت فرهنگ سدید،دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه عدالت،7/11/97                                                                      

13. معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی،انقلاب چهل ساله،نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول زمستان97                                                                                                                                               

14. حجت الاسلام قادری،21/12/97                                                                                                                                    

15. حامد فاضلی کبریا،مهناز و گاناز نورمحمدی، نقش دانشگاه فنی و حرفه ای در توسعه آموزش های مهارتی و اشتغال زایی،فصلنامه علمی-ترویجی کارافن شماره 43ص15

16. دکتر حسین سلمانی و همکاران،اقدامات و فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای بهینه سازی،گسترش و توسعه،ص5

17. علم الهدی،سید احمد،افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان فنی و حرفه ای کشور،مشهد مقدس

 

 

 

 

[1] مدرس و مدیرگروه حسابداری دانشگاه فنی و حرفه ای  بقیه الله دختران قزوین    S.RAMEZANI5921@gmail.com

[2] فضائلی مهدی،27/11/97،khamenei.ir

3 محمد صادق عبدالهی،1/12/97 Javan.ir

[4] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[5] دشتی، نهج البلاغه، نامه ۵۳، بند ۱۳۳، ص ۴۲۴

[6]معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی،انقلاب چهل ساله،نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول زمستان 97

7حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[8] معاونت فرهنگی هیات رزمندگان اسلام،دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران،زمستان 97

[9] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[10] نوراله قیصری و دیگران، مدیریت انتخابات در ایران؛ کیفیت و ارزیابی اجرا، فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، دوره 4، شماره 13، پاییز 1394، ص9.

[11] جاسم نیکفر و حسن علی یاری، «آسیب شناسی انحطاط دولت اقتدارگراي بوروكراتیك محمدرضا پهلوي»، فصلنامه دولت پژوهی، سال سوم، شماره 21، زمستان 1396، ص204.

[12] سارا ناطقیان فر و فاطمه امیری‌پری، مجالس عصر پهلوی، فصلنامه یاد ایام، شماره 57، خرداد1389

[13] سيد حسين اسحاقي، ارمغان انقلاب (تلخيصي از نود و دو دستاورد انقلاب اسلامي ايران)، قم، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما،1386، فصل اول.

[14] سیدحسین ملکوتی هشجین و فرزاد جنگجوی خراطا، تحلیلی بر توقف انتخابات مجلس شورای اسلامی (موضوع اصل 68 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران)، فصلنامه حقوق اسلامی، دوره 11، شماره 41، تابستان 1393، ص131.

 

[15] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[16] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[17] سایت فرهنگ سدید،دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه عدالت،7/11/97

[18] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[19] معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی،انقلاب چهل ساله،نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول زمستان97

[20] حسینی خامنه ای،سیدعلی،بیانیه گام دوم انقلاب،خطاب به ملت ایران،22/11/97

[21] حجت الاسلام قادری،21/12/97

[22] خامنه ای،سیدعلی

[23] حامد فاضلی کبریا،مهناز و گاناز نورمحمدی، نقش دانشگاه فنی و حرفه ای در توسعه آموزش های مهارتی و اشتغال زایی،فصلنامه علمی-ترویجی کارافن شماره 43ص15

دکتر حسین سلمانی و همکاران،اقدامات و فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای بهینه سازی،گسترش و توسعه،ص5[24]

[25]  علم الهدی،سید احمد،افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان فنی و حرفه ای کشور،مشهد مقدس

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.