تولید علم امروز در دنیا ابزار ایجاد قدرت است.  برای تقسیم بندی کشورها در حوزه قدرت به میزان تولید علم آنها توجه می شود

استان قزوین قزوین
یاد داشت استاد بسیجی حمید رضا مشهدی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین

تولید علم امروز در دنیا ابزار ایجاد قدرت است.  برای تقسیم بندی کشورها در حوزه قدرت به میزان تولید علم آنها توجه می شود

کشوری قدرتمند است که تولیدات علمی بیشتری دارد و می تواند نیاز های علمی و پزوهشی خود را رفع نموده و علاوه بر آن بر پایه یافته های علمی و پژوهشی تولید ثروت نماید.

 

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین ، به مناسبت  سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران  استاد بسیجی حمید رضا مشهدی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین ، یاد داشتی  در خصوص تدوین نموده است .  

 در متن این یا د داشت آمده است :

به نام خدا و تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

قصد دارم در این فرصت در خصوص دستاوردهای علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی در آستانه دهه فجر نکاتی خدمت همکاران عزیز عرض نمایم.

اسفند ۱۳۷۹ مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه‌ها بحث جدیدی تحت عنوان تولید علم مطرح فرمودند.

در حالی که در آن ایام این واژه این برای بسیاری از اهالی علم واژه آشنایی نبود و حتی برخی از دانشگاهیان نمی‌دانستند منظور از تولید علم چیست و دقیقاً باید چه کنند.

در ابتدا نگاهی به تاریخچه این موضوع بیندازیم.

یکی از تقسیم بندی‌های معمول در حوزه انواع زندگی بشر این است که معتقد است بشر  ابتدا زندگی در جامعه سنتی را تجربه کرده است سپس زندگی در جامعه صنعتی و اکنون مدتی است که وارد جامعه اطلاعاتی شده است.

 ویژگی این جامعه محوریت علم و ابزار قدرت در آن تولید علم است.

به عبارت ساده‌تر در این فضا کشوری قدرتمند است که تولیدات علمی بیشتری دارد و می تواند نیاز های علمی و پزوهشی خود را رفع نموده و علاوه بر آن بر پایه یافته های علمی و پژوهشی تولید ثروت نماید.

 تولید علم امروز در دنیا ابزار ایجاد قدرت است.  برای تقسیم بندی کشورها در حوزه قدرت به میزان تولید علم آنها توجه می شود. با این مقدمه بیشتر می‌توان به اهمیت سخنان مقام معظم رهبری در بحث تولید علم پی برد. 

 خوشبختانه شرایط کشورمان امروز در حوزه تولید به گونه‌ای است که در بسیاری از حوزه‌های علمی به خصوص علوم جدید مانند نانو یا سلول‌های بنیادی ایران در زمره برترین‌های جهان به حساب می‌آید.

 در حوزه تولید علم در بسیاری از رشته ها شرایط به گونه‌ای است که ایران از جمله کشورهای صادر کننده علم در آن حوزه‌ها تبدیل شده است یعنی اینکه آن حوزه‌ها برای ایران تبدیل به منابع ارزآوری شده است و منبع درآمد برای کشور به شمار می‌رود.

جمعیت جوان و متعهد کشور و همچنین اساتید مومن و انقلابی و متعهد به آرمان‌های اصیل کشور، در کنار شرایط مناسبی که امروز در دانشگاه‌ها فراهم شده است، در بسیاری از حوزه‌های جدید علمی ایران را در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا و حتی در بعضی حوزه‌ها ۵ کشور اول دنیا قرار داده است. برای نمونه می‌توان به برخی آمار زیر اشاره کرد

نانو دارو

سلول های بنیادی

رادیو دارو

نانو تکنولوژی

موشک ماهواره بر

حوزه باروری و ناباروری

پزشکی

تولید داروهای بیوتکنولوژی

پهپاد های نظامی و پژوهشی 

ساخت نیروگاه خورشیدی

 البته مواردی که ذکر گردید بخش کوچکی از توانمندی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علمی است.

بی شک اگر قرار باشد در خصوص پیشرفت در سال‌های اخیر صحبت شود باید ساعت‌ها و حتی روزها به این موضوع پرداخته شود تا بتوان فقط عناوین آن را  بیان کرد.

 هدف از بیان نکات فوق این است که در جامعه‌ای که تولید علم قدرت محسوب می‌شود و سایر مؤلفه‌های قدرت در کشور تابعی از تولید علم می‌باشد، با اطمینان می توان گفت: کشور ما در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی از قوی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و همانطور که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های اخیر بیان نموده‌اند ما در آستانه رسیدن به قله قرار داریم و راه زیادی برای رسیدن به قله نیست. در این شرایط و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردم هوشمند و به خصوص دانشجویان و اساتید مومن و متعهد دانند که بار دیگر کشور در آستانه یک امتحان دیگر قرار دارد که انشاالله این انتخابات نیز مانند سال های بعد از انقلاب با حضور پرشور همه مردم فهیم و بصیر ایران با حضور حداکثری برگزار خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.