در نگاه امیرالمؤمنین (ع) «صداقت» تنها مسیر رسیدن به مقصد است.

استان قزوین قزوین
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در گردهمایی مجازی دانشجویان و کارکنان دانشگاه پیام‌ نور کشور

در نگاه امیرالمؤمنین (ع) «صداقت» تنها مسیر رسیدن به مقصد است.

در ماه مبارک رمضان تلاش اهل ایمان به اوج خود می‌رسد تا به عهد و پیمان های خود با خدا عمل کرده و متقی باشند، دستورالعمل دانشگاه ماه مبارک رمضان و متن درسی این ماه شریف و بابرکت، تقوا است

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در "گردهمایی مجازی دانشجویان و اساتید بسیجی  دانشگاه پیام‌ نور کشور  با موضوع ویژگی‌های کارگزاران در حکومت علوی با تکیه بر نهج‌البلاغه" که با حضور آقای اکبر زاده سرپرست دانشگاه پیام نور استان قزوین و کارکنان دانشگاه در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: خداوند در آیه 119 سوره مبارک توبه فرموده ای کسانی که ایمان آورده‌اید چگونه می‌خواهید با هم تعامل داشته باشید؟ آیا می‌خواهید پراکنده و آشفته بوده و هر کس در انزوای خویش مؤمن باشد؟ خداوند در این رابطه دو دستور داد، نخست اینکه در آیه 102 سوره اعراف فرمود تقوای الهی را رعایت کنید، یعنی همیشه عهد و پیمان خود را با خدا حفظ کنید، زیرا رکن مهم زندگی انسان‌ها عقیده است، مبادا لحظه‌ای فراموش کنید خالق شما پروردگار متعال است.

وی ادامه داد: دومین دستور خدا و جلوه‌ی تقوا نیز این است که خداوند در آیات 60 و 61 سوره یاسین فرمود ای بنی‌آدم، مگر با شما عهد و پیمان نبستیم که شیطان را نپرستید؟ هر پرستشی غیر از پرستش خدا، شیطانی است، یعنی خدا می‌گوید اعمال عبادی شما نه برای خود و نه برای دیگران باشد، بلکه فقط برای رضای خدا باشد، البته رضایت مردم را باید برای رضای خدا جلب کرد، راه درست این است که همه بنده خدا باشیم و خود را در پرستش خدا نگه داریم و از این معنا تخطی نکنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: سومین عهد و پیمان که معنای تقوا در آن نهفته، این است که خدای متعال فرمود سوگند به نفس انسان و آن سامانی که خدا به نفس انسان بخشیده است، خدای متعال همه خوبی‌ها و بدی‌ها را به نفس انسان الهام کرده است؛ قبل از هر مدرسه و دانشگاهی، قبل از دخالت والدین و مربیان هر انسانی زشتی‌ها را می‌شناسد و خوبی‌ها را می‌فهمد، طرفدار خوبی‌هاست و از بدی‌ها منزجر است، معنای آیات فوق این است که خدای متعال فرموده زشتی‌ها و بدی‌ها را به شما الهام کردم، مبادا خوبی را زمین بگذارید و سراغ بدی‌ها بروید، یعنی جانب اخلاق را رعایت کنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در ماه مبارک رمضان تلاش اهل ایمان به اوج خود می‌رسد تا به عهد و پیمان های خود با خدا عمل کرده و متقی باشند، دستورالعمل دانشگاه ماه مبارک رمضان و متن درسی این ماه شریف و بابرکت، تقوا است.

وی خاطرنشان کرد: تقوا بسترساز برنامه ماه مبارک رمضان بوده که شامل قرآن است، ماه مبارک رمضان برای این است که ما قرآنی شویم، قرآن و تقوا با یکدیگر خویشاوندی دارند، چرا که تقوا زمینه‌ساز فهم قرآن است، آن‌ها که حتی پایین‌ترین حد تقوا را دارند می‌توانند در عرصه قرآن وارد شوند، وقتی افراد با قرآن همراه شدند تقوا افزایش می‌‌یابد، زمانی که تقوا افزایش پیدا کرد درک و فهم قرآن افزایش پیدا می‌کند، این رابطه تنگاتنگ بین قرآن و تقوا وجود دارد، یعنی تقوا در عرصه قرآن تبیین می‌شود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند فرمود زمانی‌که جامعه‌ای باتقوا شد و عهد و پیمان خود را با خدا حفظ کرد، گام بعدی این است که نباید به‌صورت آحاد پراکنده باشند، این وظیفه مسئولین است که مردم را در این زمینه ساماندهی کنند، خداوند می‌گوید همه شما با صادقین هماهنگ شوید، منظور از صادقین انبیا و اهل‌ بیت (ع) هستند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) نخستین صادق بزرگ عالم است و از همه می‌خواهد که صداقت داشته باشند، وقتی به ایشان پیشنهاد شد که بگو من به کتاب خدا، سنت پیامبر(ص) و سیره شیخین عمل می‌کنم تا بتوانند خلیفه شوند، ایشان فرمودند من این کار را نمی‌کنم، من به کتاب خدا، سنت پیامبر (ص) و سیره خود عمل می‌کنم، پایه صداقت و راستی و پایه حفظ دین را امیرالمؤمنین (ع) بنا کرد، درست است ایشان در یک مقطعی خلیفه نشد، اما تا قیامت امیر دل‌ها شد و مهندسی دین را با تسامح و تساهل خراب نکرد.

وی ادامه داد: در خطبه 41 نهج‌البلاغه آمده است ای مردم بدانید که رسیدن به مقصد فقط با صداقت میسر است، علت این خطبه این است که حضرت را بسیار تحت فشار قرار می‌دادند، دستگاه معاویه شایعاتی را علیه امیرالمؤمنین (ع) پخش می‌کرد و با این کار تلاش می‌کرد ته دل مؤمنین را خالی کند، حضرت به آنان می‌فرمود هم و غم معاویه دنیاست، شما که مقصد خدایی دارید و چشم‌انداز قیامت را برای خود ترسیم کرده‌اید، بدانید که بدون صداقت به مقصد نمی‌رسید تا ایمان و شخصیت شما حفظ شود، هر کس قوانین نظام عالم را بداند، کنش‌ها و واکنش‌های هستی را بشناسد، هرگز به حیله و نیرنگ روی نمی‌آورد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: حضرت در ادامه گلایه کرده و می‌فرمایند متأسفانه ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اکثر مردمان آن حیله و نیرنگ را زرنگی می‌پندارند، باید حیله و نیرنگ را کنار گذاشت و با صداقت پیش رفت و مقید به دستورات الهی بود، رمز پیروزی امیرالمؤمنین (ع) و رسوایی و روسیاهی دشمنان ایشان در همین نکته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت در خطبه 56 نهج‌البلاغه می‌فرمایند وقتی پیغمبر آمد ما را به اسلام دعوت کرد، شرایط به گونه‌ای شد که بین حق و باطل جنگ در گرفت، وقتی خدا صداقت و درستی را در ما دید بر دشمنان خواری و ذلت و بر ما پیروزی را نازل کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مهمی که امیرالمؤمنین (ع) و همه ائمه اطهار (ع) به‌دنبال آن بودند برپایی عدل بود، اگر یک صدای عدالت‌طلبی بلند شد و این صدا سرکوب شد، این خلاف ایده قرآن و رفتار امیرالمؤمنین(ع) و ائمه است، عدالت‌خواهان باید تشویق شوند، البته ما باید بین عدالت‌خواهان و افرادی که سیاه‌نمایی می‌کنند فرق قائل شویم، گاهی اگر در عدالت‌خواهی ناشی‌گری شود عدالت‌خواهی تبدیل به سیاه‌نمایی می‌شود و به جای ثواب مرتکب گناه خواهیم شد، لازم است این مرزها را با دقت بررسی کرد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: ملتی که در آن حق ضعیف زیرپا گذاشته شود، این ملت قابل احترام نیست، باید جامعه به گونه‌ای باشد که در آن به سهولت حق ضعیف از قوی گرفته شود، در زیارت حضرت اباعبدالله (ع) می‌خوانیم که ما شهادت می‌دهیم که تو مردم را به قسط و عدل فرمان دادی و تو صادق‌ترین‌ها هستی، بنابراین عدل و صداقت دو نکته حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: زمانی که حضرت به مالک‌اشتر مسئولیت داد، به او فرمود تا می‌توانی قلبت پر از رحمت و مودت نسبت به آحاد مردم باشد، این‌ها یا در دین با تو هم عقیده هستند و یا در خلقت و آفرنیش با تو یکی هستند، همین دیدگاه بود که حاج قاسم سلیمانی را فریادرس ایزدی‌های عراق و مسیحیان سوریه قرار داد

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان عنوان کرد: در اسلام باب‌های متعددی وجود دارد، باب کرامت انسانی، باب رأفت و رحمت، باب عدالت و باب‌های فراوان دیگر؛ یکی از باب‌های پر ترافیکی که مردم دسته‌ دسته از آن باب وارد دین می‌شوند، باب عدالت با نگاه امیرالمؤمنین(ع) است که لازم است مسئولین توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.