مراسم خانه های آسمانی با موضوع نقش زن در سلامت معنوی خانواده

استان قزوین قزوین
به مناسبت ماه مبارک رمضان و میلاد کریم اهل بیت در دانشگاه برگزار شد:

مراسم خانه های آسمانی با موضوع نقش زن در سلامت معنوی خانواده

به مناسبت ماه مبارک رمضان و میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) مراسمی با عنوان خانه های آسمانی و موضوع نقش زن در سلامت معنوی در خانواده از سوی مشاور امور بانوان دانشگاه همراه با افطاری روز یکشنبه ۲۸ فروردین ماه برگزار شد. در این مراسم دکتر همیز، استاد و مشاور حوزه ایراد سخن کرد .

 

 به گزارش دفتر رسانه وارتباطات ننننهضت استادی قزوین ، به مناسبت ماه مبارک رمضان و میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) مراسمی با عنوان خانه های آسمانی و موضوع نقش زن در سلامت معنوی در خانواده از سوی  معاونت امور بانوان بسیج اساتید استان قزوین و با همکاری مشاور امور بانوان دانشگاه امام خمینی ( ره ) همراه با افطاری روز یکشنبه ۲۸ فروردین ماه برگزار شد.

در این مراسم دکتر همیز، استاد و مشاور حوزه و دانشگاه و کارشناس خانواده در خصوص نقش زن و مرد در خانواده و در تربیت فرزندان بیان داشت: خانواده از نخستین نظام بندهای اجتماعی، جهانی و عمومی برای رفع نیازمندی های حیاتی و عاطفی است و مهارت های عاطفی متاسفانه آموزش داده نشده و شاهد طلاق عاطفی هستیم.

وی در خصوص نقش خانواده در رشد عاطفی و معنوی خانواده افزود: باید تدارکات عبادت توسط پدر و مادر در خانواده فراهم شود و با برنامه ریزی درست، عبادت بچه ها حفظ شود، اگر رابطه عاطفی در خانواده ایجاد شود، معنویات هم بخوبی در خانواده بنیان نهاده می شود زیرا رشد عاطفی خانواده، مایه بقاء جامعه است و جامعه بهترین مکان برای خانواده هاست.

دکتر همیز با بیان کارکردهای دیگر خانواده در جامعه اظهار داشت: یکی از کارکردهای خانواده، ارضاء نیازهای عاطفی و ایجاد آرامش در خانواده و داشتن خانه شاد است، خانواده فقط یک رابطه عاشقانه  بین زن و مرد نیست بلکه یک سازمان است و نباید بگونه ای باشد که مردسالاری یا زن سالاری باشد که اینگونه خانواده ها متزلزل بوده و فرزندان این خانواده نیز در زندگی و جامعه دچار مشکل خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به ویژگی های ذاتی و مختص زن و مرد در خانواده بیان داشت: زنان و مادران در خانواده به خاطر ویژگی عاطفی باید بتوانند بگونه ای در خانواده مدیریت کنند که هم بچه ها معنویات را بدست آوردند و هم از خودپسندی و خودشیفتگی درآمده و دگر اندیش شده و به دیگران هم کمک کنند و مردان در خانواده قوام و حامی زن و خانواده هستند.

دکتر همیز با اشاره به ویژگی های سه بیتی که در قرآن کریم آمده گفت: در قرآن سه نوع بیت آمده است بیت عنکبوت، بیت خراب، بیت الله که بیت عنکبوت، بیتی است که مادر سالاری بوده، پول حلال وارد نمی شود و سست است، بیت خراب، بیتی است که خانواده از خدا و رسول خدا جدا شده و با دست خود خانه خود را خراب می کنند و شخصیت خود را تخریب می کنند و بیت الله، بیتی است که در آن خدا اجازه می دهد که نام خدا بالا رود و نماز و عبادت اجرا شود، خانه ها باید بیت الله باشند، کار، عبادت، تفریح و خواب باید در خانه بخوبی برنامه ریزی شود.

همچنین دکتر قاسم زاده، سرپرست دانشگاه در این مراسم بیان داشت: از ویژگی های جامعه سالم این است که زنان محور فعالیت های آن جامعه باشند. وی با اشاره به گفتمان های موجود در خصوص زنان افزود: دو گفتمان افراطی در خصوص زنان وجود داشت یک گفتمان سنتی و مردسالاری که برآمده از نگاه متعب مردانه و محروم کردن زنان از حقوق خود بود و یک گفتمان فمنیستی که برآمده از غرب و مدعی حقوق برابر زنان و مردان و فراتر از مردان در نظر می گیرد، اما یک گفتمانی که با پیروی انقلاب اسلامی شاهد بودیم گفتمان انقلاب اسلامی است که تحول و انقلابی در حقوق زنان ایجاد کرد و برخلاف دو تفکر و گفتمان قبلی به زنان عزت و کرامت می بخشد و در کنار این عزت و کرامت ،حقوق آنان نیز حفظ می شود و این همان نقطه کلیدی است.

وی در ادامه بیان داشت: بنابراین انتظار ما در این برهه و در راستای جهاد تببین این است که نقش زنان در جامعه اسلامی بیش از گذشته برجسته شود و انقلاب اسلامی به این موقعیت زنان کمک کرد و در هیچ برهه ای از زمان این اتفاق نیفتاده بود.

وی با اشاره به جایگاه زنان و حضرت زهرا(س) در دین اسلام بیان داشت: اسلام برای زنان جایگاه والایی در نظر گرفته اما در برهه ای از تاریخ اسلام، زنان از عرصه های اجتماعی دور ماندند اما اکنون در جمهوری اسلامی شاهدیم  زنان در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، هنری، ورزشی و .. نقش برجسته ای داشته اند و به فرموده امام زنان، پشتوانه اسلام هستند و دوره طلایی زنان است و شما بانوان باید قدر این جایگاه را بدانید و برای ساختن جامعه معنوی بکوشید.

اجرای مولودی خوانی و صرف افطاری از دیگر بخش های مراسم بود.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.