ادبیات با کلیدواژه مقاومت ارتباط نزدیکی دارد

استان قزوین قزوین
در همایش مقاومت و آینده

ادبیات با کلیدواژه مقاومت ارتباط نزدیکی دارد

دکتر رحیم عیوضی، د در همایش بین المللی مجازی «مقاومت و جهان آینده» با اشاره به ظرفیت‌ها و چالش‌های فراروی جبهه مقاومت بیان داشت: ادبیات با کلیدواژه مقاومت ارتباط نزدیکی دارد چون مقاومت از یک نظام معنایی و ارزشی برخوردار است و باید ابعاد نرم‌افزاری آن را به‌عنوان سرمایه ماندگار مورد […]

 به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین ؛ دکتر رحیم عیوضی،  در همایش بین المللی مجازی «مقاومت و جهان آینده» با اشاره به ظرفیت‌ها و چالش‌های فراروی جبهه مقاومت بیان داشت: ادبیات با کلیدواژه مقاومت ارتباط نزدیکی دارد چون مقاومت از یک نظام معنایی و ارزشی برخوردار است و باید ابعاد نرم‌افزاری آن را به‌عنوان سرمایه ماندگار مورد توجه قرار دهیم. هر حرف از کلمه مقاومت معانی مستتر دارد که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به مودت، قدرت، امنیت، وحدت و محبت اشاره کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت: آموزه‌های مقاومت دقیق است و ملت‌هایی که در راستای مقاومت گام نهادند دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای داشتند. مقاومت دارای سه مرحله نفوذ، تأثیر و جذب است و رضایت در حوزه مقاومت در این سه مفهوم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: چالش با ظرفیت و ظرفیت نیز با ماهیت سنجیده و ماهیت هم در فعلیت دیده می‌شود؛ تمامی این موارد باید در ارتباط با مفاهیم و نگاه ما به مقاومت لحاظ شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد تصریح کرد: انقلاب اسلامی نماد اراده، پایداری، اقتدار و نقطه عطفی در تاریخ کشور بوده است و گفتمان انقلاب بر اساس این نگاه شکل گرفته و منزلت، استقلال و زیست در شرایط منطقه‌ای را تعریف می‌کند.

وی بیان کرد: آموزه‌های مقاومت دقیق است و ملت‌هایی که در راستای مقاومت گام نهادند دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای داشتند. مقاومت دارای سه مرحله نفوذ، تأثیر و جذب است و رضایت در حوزه مقاومت در این سه مفهوم قرار دارد.

عیوضی اشاره کرد: امروز وقتی به منطقه نگاه می‌کنیم محیط جغرافیایی منطقه محیط پیچیده‌ای است بنابراین هنگام صحبت از مقاومت در خصوص این چارچوب سخن می‌گوییم؛ در محیط پیچیده ۲ ائتلاف سازش و مقاومت وارد عرصه شدند و چندین دهه است که با یکدیگر مبارزه دارند؛ ژئوپلیتیک سازش یا همان سلطه و ژئوپلیتیک مقاومت در راستای این ائتلاف‌ها فعالیت دارند.

وی گفت: در ژئوپلیتیک مقاومت کشورهای منطقه رشد کردند. مقاومت دارای ۲ موج است که موج دوم پیش‌روی محور مقاومت قرار دارد که از دهه پنجم آن آغاز شده است. در موج اول با ایدئولوژی مقاومت، نظم سلطه بین‌المللی و حرکت در به چالش کشیدن نظام سلطه آغاز شد و این سیستم مسیر خود را طی کرد و به بازسازی هویتی تبدیل شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تشریح کرد: در موج دوم این سؤال مطرح می‌شود که چگونه باید رویدادهای پیش‌دستانه‌ای که غافلگیری ایجاد نکند را در جغرافیایی جدید رقم زد؟ شرایط جغرافیایی منطقه در موج دوم حساس و ظریف است؛ محیط محور مقاومت باید باثبات و متمرکز باشد و در حال حاضر از انسجام لازم برخوردار است اما محیط دشمن ناپایدار، پیچیده و نامطمئن است و جریان‌هایی مانند داعش که سرنوشت‌ آسیب‌پذیری دارند شرایط نامطلوبی دارند.

وی بیان کرد: محور مقاومت در خارج از مرزها حریم امنیتی را فراهم کرده است؛ این محور ارتباط مستقیم دشمن با مناطق استراتژیکی را قطع و دستاوردهای ارزشمندی را برای مانورهای جدید در صحنه ایجاد کرده است؛ امروز توجه دشمن به منطقه نبردهای درگیر خود معطوف است لذا امنیت جغرافیایی مهم است.

عیوضی گفت: امروز موقعیت ژئوپلیتیک منطقه از حساسیت بالایی برخوردار است ظرفیت‌ها و ساختار قدرت در عرصه و حیطه مقاومت در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با توجه به این موضوع شرایط ورود به موج دوم فراهم است؛ در موج دوم جبهه مقاومت در معرض رخدادهای اجتناب‌ناپذیر قرار دارد و هر اقدام می‌تواند به ترکشی تبدیل شود؛ این شرایط امروز موج دوم مقاومت جبهه بیداری اسلامی نام گرفته است.

وی تأکید کرد: از زمانی که انقلاب اسلامی شکل گرفت دستاوردهای جالبی را به همراه داشته است که ازجمله آن می‌توان به مدیریت جغرافیای سیاسی منطقه اشاره کرد؛ همچنین کسب تجارب ارزنده، قابلیت‌های جدید و تربیت جان برکفان از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در منطقه بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد یادآور شد: در موج دوم مقاومت شاهد نهادینه‌سازی پایداری و مقاومت ملت‌ها در برابر دشمن، بازمهندسی قدرت ایران در عرصه جهانی، جایگاه قدرتمند انقلاب اسلامی، تضعیف اقتدار جهانی نظام سلطه و بی‌ثباتی آن‌ها، افزایش انگیزه مقاومت در بین ملت‌ها، نشاط بالا در تکلیف‌مداری و استمرار حمایت‌های مردمی و باور دولت‌های منطقه‌ای هستیم.

وی اظهار کرد: امروز در موج دوم شکل‌گیری هسته‌های جدید مقاومت را شاهد هستیم و در کنار آن باید نگاه ما معطوف به جغرافیای سیاسی منطقه باشد و در خصوص تهدیدها هوشیار باشیم؛ در این محور باید وضع موجود رصد شود و بازمهندسی شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را داشته باشیم.

عیوضی خاطرنشان کرد: «شکاف هویت دوگانه» از تهدیدهای موج دوم مقاومت به شمار می‌رود که هویت داخلی ملت‌ها در معرض آسیب قرار می‌گیرد اما در هویت منطقه‌ای راه خود را با قدرت ادامه می‌دهند؛ در استحاله ارزش‌ها به‌تدریج شاهد جایگزینی ارزش‌های ایدئولوژی اسلامی بر دیگر ایدئولوژی‌ها خواهیم بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد در پایان بیان کرد: اگر نگاهی به ژئوپلیتیک منطقه داشته باشیم هشدارهای مهمی را خواهیم دید که می‌تواند آینده جبهه مقاومت را مورد تهدید قرار دهد چون امروزه آمریکا و اسرائیل اهداف خطرناکی را برای تغییر جغرافیای منطقه دنبال می‌کنند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.