جنبش دانشجویی نماد آزادیخواهی واستکبار ستیزی است 

استان قزوین قزوین
به مناسبت بزرگداشت 16 آذر روز دانشجو

جنبش دانشجویی نماد آزادیخواهی واستکبار ستیزی است 

کشور ما ایران علی رغم زور و استثمار هیچگاه مستمره نشد وداستان جنبش دانشجویی آگاهی به حقیقت تاریخی است علاوه بر نهی استبداد داخلی بر علیه نظام امپریالیستی هم بود

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین ؛ به مناسبت 16 آذر روز دانشجو وبینار با موضوع"نیم قرن فراز و فرود جنبش دانشجویی (از تسخیر لانه جاسوسی تا هواداری غرب)" با سخنرانی دکتر سعیدی بصورت برخط  برگزار گردید .

در این نشست ابتدا دکتر جوادی شریف ضمن خیر مقدم به ضرورت توجه به مناسبت ها ؛ بخصوص مناسبت های دانشگاهی پرداخت .

در ادامه دکتر مهدی سعید ی به مناسبت شانزده آذر روز دانشجو بیان داشت : یاد اوری روز دانشجو روی فهم دانشجو اثر دارد ملت ما زودتر از همه مسئولین در قضیه نفت متوجه شد که استعمار قصد خدمت به ما را ندارد . باتشکیل دولت مصدق نظام امپریالیستی آن زمان با محوریت انگلیسی ها نگذاشتند ملت ما سامان یابد و نفت بفروشد ،  علی رغم اینکه مصدق به انان اعتماد کرد ،دولتش  با بحران مواجه شد و بیگانگان بر او مسلط شدند تا ضربه نهایی در 28 مرداد زدندو او ودولتش را از بین بردند . این مسئله که در 28 مرداد رقم خورد به ظاهر پایان همه جیز بود  همه انقلابیون در بایکوت حصر قرار گرفتند پس از چند ماه در 16 آذر جنبش دانشجویی نقش آفرینی کرد ، اوج اقدام دانشجویی در سیزده وشانزده آذر رخ داد تا انجایی که اعتراض در دانشگاه و حضور کاردار انگلیس و نیکسون معاون رییس جمهور امریکا با ریختن خون سه شهید همراه شد .

  این استاد دانشگاه اظهار داشت کشور ما ایران علی رغم زور و استثمار هیچگاه مستمره نشد وداستان جنبش دانشجویی آگاهی به حقیقت تاریخی است علاوه بر نهی استبداد داخلی بر علیه نظام امپریالیستی هم بود و با این خیزش وارد سال 57 پیروزی انقلاب اسلامی می شویم .

وی افزود : در سال 58 مردم به امریکا اعتراض داشتند  سر نخ اتفاقات در سفارت امریکا پیدا می شد اعم از اغتشاشات ، کودتا ، تجزیه طلبی و فعالیت گروهک ها ، در اینجا جنبش دانشجویی وارد میدان می شود و جاسوسخانه امریکا را تسخیر می کند و مورد تایید ملت و امام ( ره ) قرار می گیرد با خواسته استقلال فرهنگی و سیاسی و اقتصادی به اوج می رسد .

دکتر سعیدی گفت : در دهه 60 جنبش دانشجویی عدالت خواه و انقلابی در دفاع مقدس حاضر شده و گفتمان استکبار ستیزی و توجه به طبقات محروم را سرلوحه کار قرار می دهد .

این استاد دانشگاه در ادامه گفت : در سال 70 با روی کار امدن دولت سازندگی جریان سیاسی کشور براینقرار گرفت که باید  به توسعه اقتصادی برسیم بحث توسعه مهم است با این تفکر کار دانشجو وجنبش دانشجویی فقط خوب درس خواندن است نه فعال سیاسی و اجتماعی بودن .این روند دانشجو را از صحنه فعالیت دور می کرد که  حکیم فرزانه انقلاب در روز 13 آبان در جمع دانشجویان می فرمایند دانشجویان باید تحلیل سیاسی داشته باشند این پیام محکم و امید بخش ارزش را به سیاسی بودن می دهد وجامعه توسعه یافته را جامعه ای می داند که دانشجویان ان سیاسی باشند و تحلیل داشته باشند .شجاعت داشته و حرفش را بزند

در ادامه وی افزود  : پرتگاه دیگرجنبش دانشجویی ،  بهره برداری هایی است که احزاب سیاسی میخواهند از ان ها  داشته باشند در صورتی که رهبر انقلاب به موقع یاد اوری می کنند ،  دانشجو باید خودش تحلیل داشته باشد نه این که عمله احزاب باشد حتی متاثر از احزاب هم نشود .

 گفتنی است در سال 76 با به قدرت رسیدن دولت اصلاحات ، جریان اصلاح طلبی که خودش در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشت دچار دگر اندیشی می شود و کم کم در راهپیمایی های 13 آبان شرکت نمی کند و گاهی ساز انفرادی زده و در غیر ساعات اعلامی راهیمایی کرده و شعارها ی خود را عوض کرده و استحاله به جایی رسید که سخنگوی ان ها می گفت چرا باید پرچم امریکا را آتش بزنند و... تا اینکه کاملا راهپیمایی روز 13 ابان را تعطیل کردند و و قسمتی از جنبش دانشجویی تبدیل به ابزار حزب مشارکت شد تا داستان به کوی دانشگاه رسید .و حضرت اقا هشدار دادند که دانشگاه نباید به باشگاه احزاب تبدیل شود ، امروز هم این خطر است باید هشیار باشیم واجازه فرصت به بیگانه را ندهیم پرتگاه جنبش دانشجویی ریزش داشته است .

استا د دانشگاه بیان داشت : چنبش دانشجویی در سه جبهه و جهاد بزرگ تلاش کند . یک : جهاد علمی و جنبش نرم افزاری الگوی اسلامی پیشرفت نیاز به نظریه دارد و ان نظریه را باید دانشجو بدهد پایان نامه ها باید گره از مسائل کشور باز کند راهکار و راهبرد ارائه دهد . جهاد دوم ، جهاد عدالت خواهی  است . مبارزه با فساد است و جهاد سوم : جهاد تبین است که از رسالت های جنبش دانشجویی است . امروز توان دشمن متمرکز شده تا همه دستاوردهای انقلاب اسلامی را مورد استحاله قرار دهد با جهاد تبین مراقبت از انقلاب کند  پس در این سه گانه باید فکر کرد و مراقبت کرد و دچار انحراف نشد .

جنبش دانشجویی نماد آزادیخواهی واستکبار ستیزی ملت ما است و پیشگام بوده وبه خاطر همین بیانیه گام دوم انقلاب با ان ها است .

 در پایان این نشست اساتید سوالات خود را مطرح و نبادل نظر انجام شد . / انتهای پیام  

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.