توسعه دانشگاه، فرهنگیان زمینه اشتغال جوانان را فراهم می‌کند.

استان قزوین قزوین
در مصاحبه با رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین

توسعه دانشگاه، فرهنگیان زمینه اشتغال جوانان را فراهم می‌کند.

رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین با بیان اینکه دانشجویان ورودی‌ به این دانشگاه از همان ابتدا شاغل هستند، گفت: توسعه این دانشگاه، زمینه اشتغال جوانان را فراهم می‌کند.

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین به نقل از  ایرنا ،به مناسبت شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حمیدرضا مشهدی رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین درباره چالش‌های و برنامه های راهبردی این دانشگاه بیان داشت : . قدمت دانشگاه فرهنگیان در کشور به بیش از ۱۰۰ سال و در استان قزوین به حدود ۶۰ سال می‌رسد و به عبارتی دانشگاه فرهنگیان قزوین از گذشته تاکنون با عنوان‌های مختلف در طول این سال‌ها وظیفه ثابتی را به عهده داشته و آن تربیت معلم برای تدریس در آموزش و پرورش بوده است.
دانشگاه فرهنگیان استان قزوین با ۲ پردیس بنت‌الهدی صدر دختران و شهید رجایی پسران و چهار هزار دانشجو در هفت رشته تحصیلی در دوره کارشناسی و همچنین دوره مهارت‌آموزی به تربیت‌ معلم برای آموزش و پرورش مشغول است.
به گفته مسوولان، دانشگاه فرهنگیان در ۱۸ ماه گذشته مانند سایر دانشگاه‌ها با مشکلات کرونا مواجه شد و برخی اصول مهم این دانشگاه مانند زندگی شبانه‌روزی و آموزش‌های معلمی تحت‌الشعاع قرار گرفت و دانشگاه فرهنگیان که خود متولی تربیت مربیان سیستم های آموزشی کشور بود در این دوره با مشکلات خاصی مواجه شد.

به گفته وی دانشگاه فرهنگیان مولود سند تحول بنیادین نظام تربیتی است و در صورت اختصاص زمین مناسب و احداث دانشگاه بزرگ فرهنگیان می توان سالانه ۲ هزار دانشجو معلم در استان جذب کرد.

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه مأموریت‌گرا است و مأموریت اصلی آن تأمین نیروی انسانی برای آموزش‌ و پرورش است. تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سطح کارشناسی هستند و ما در همه مقاطع آموزش ابتدایی، اول متوسطه، راهنمایی و مقطع دوم متوسطه معلم تربیت می‌کنیم.

این دانشگاه علاوه بر تربیت‌ معلم، معاون و مدیر مدرسه برای رشته‌های استثنایی و رشته‌های فنی آموزش و پرورش نیز نیروی انسانی تامین می کند.

این دانشگاه به رغم قدمت خود از سال ۱۳۹۱ با ساختار جدید و به نام دانشگاه فرهنگیان شروع به کار کرد و در حال حاضر در سطح کشور نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و مهارت‌آموزی مشغول به تحصیل دارد.

دانشگاه فرهنگیان استان قزوین نیز با ۲ پردیس بنت‌الهدی صدر دختران و شهید رجایی پسران و چهار هزار دانشجو در هفت رشته تحصیلی در دوره کارشناسی و همچنین دوره مهارت‌آموزی به تربیت‌معلم برای آموزش و پرورش مشغول است.

 

 مشهدی در ادامه بیان داشت : پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر به دو صورت انجام می‌شود.

مرحله نخست به این گونه است که علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هرساله همراه با افرادی که پس از کسب دیپلم تصمیم دارند وارد مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور شوند، در کنکور سراسری شرکت می‌کنند.

در کنکور، سهمیه‌ای برای کسانی که به شغل معلمی علاقه دارند وجود دارد تا در زمان ثبت‌نام، گزینه مربوط به علاقه مندی به دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند. 

این گروه به میزان سه برابر ظرفیت به ما معرفی می‌شوند البته باید تا قبل از اولویت دهم، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرده باشند.

اگر نمره علمی این افراد قابل قبول بود در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند؛ در مرحله بعدی نیز مصاحبه از این افراد انجام خواهد شد و پس از آن برای گزینش معرفی می‌شوند، در نهایت نمره علمی، مصاحبه و نتیجه گزینش باهم در نظر گرفته می‌شود و پذیرش شخص برای شغل معلمی مشخص می‌شود. 

گروه دوم کسانی هستند که به عنوان مهارت آموزان ماده ۲۸ از سایر دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌اند. 

هرساله از طرف سازمان امور استخدامی کشور بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود تا افرادی که مایل به کار در دستگاه‌های اجرایی کشور هستند در رشته‌هایی مورد علاقه خود ثبت نام کنند که در این راستا بخشی از آنها هم به آموزش و پرورش وارد می شوند. 

Image removed.

 

 در ادامه رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت : خوشبختانه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و از ۹ هزار نفر به ۲۵ هزار دانشجو رسیده است اما قزوین به دلیل محدودیت فضای آموزشی سالانه ۴۵۰ دانشجو جذب می کند که در صورت افزایش فضای آموزشی تا ۲ هزار نفر ظرفیت تحصیلی داریم .

در حال حاضر در سال تحصیلی جدید حدود ۳۵۰ دانشجو کارشناسی پیوسته از طریق کنکور سراسری جذب شدند و در یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی مهارت آموز داریم.

یکی از ویژگی های دانشگاه فرهنگیان این است که دانشجویان آن از بدو ورود استخدام می شوند، معافی پسران از سربازی و اشتغال فارغ التحصیلان آن تضمین شده است.

تعداد قابل توجهی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری امسال اقبال خوبی برای حضور در دانشگاه فرهنگیان نشان دادند و اکنون نیز در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند.

در پاسخ به سوال ،   شیوع بیماری کرونا چه تاثیری در سیستم آموزشی این دانشگاه گذاشت؟ روند برگزاری کلاس‌ها در سال تحصیلی جدید به چه شکل است؟

 وی بیان داشت : شیوع بیماری کرونا طی ۱۸ ماه گذشته به عنوان یک چالش اساسی برای بحث آموزش در دنیا مطرح بود و حتی بسیاری از دانشگاه های پیشکسوت در حوزه آموزش مجازی در این دوران با مشکلات متعددی مواجه شدند، اما ما در همین بازه تلاش کردیم تا با مدیریت شرایط و استفاده از تجهیزات و زیرساخت های موجود بتوانیم فرآیندهای آموزشی موجود در دانشگاه ها را در سیستم مجازی اجرایی کنیم.

طی برنامه ریزی هایی که از سوی مدیران دانشگاه فرهنگیان تدوین شده بود مقرر شد تا آموزش های این دانشگاه در یک بازه زمانی چند ساله تا ۷۰ درصد به صورت مجازی و ۳۰ درصد به صورت حضوری تبدیل شود که زیرساخت هایی نیز برای تحقق این امر فراهم شد که پس از گذشت یک سال از شیوع بیماری کرونا ۱۰۰ درصد آموزش در بستر فضای مجازی مطالبه شد از این رو دانشگاه فرهنگیان با داشتن پیش زمینه و مطالعات تخصصی این مبحث توانست به خوبی شرایط را مدیریت کند.

البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود داشت که طی سه ترم گذشته تلاش کردیم تا با شناسایی و رفع آنها بتوانیم به شرایط ایده آلی دست پیدا کنیم.

بر همین اساس آموزش‌ها در ترم جدید نیز همانند سه ترم گذشته کاملاً مجازی خواهد بود و با کمک نرم افزار خاصی که مخصوص برنامه دانشگاه فرهنگیان است آموزش‌ها در حال اجرا است.

Image removed.

 واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه، 

خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان استان قزوین جزو دانشگاه هایی بود که از روزهای نخست برای دریافت واکسن اقدام کرد و هم اکنون ۱۰۰ درصد دانشجویان و اساتید این دانشگاه واکسینه شده اند، از این رو این آمادگی وجود دارد که کلاس‌های درس به صورت حضوری برگزار شود و ما منتظر اعلام کمیته ملی ستاد کرونا هستیم اما موقتا در ترم جاری آموزش‌ها مجازی خواهد بود چون با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه از ۱۷ استان هستند بحث اسکان، خوابگاه دانشجویی، سلف و غذا خوری و تردد این افراد مطرح است که به تبع در شرایط فعلی، کلاس‌ها مجازی خواهد بود.

 

آموزش مجازی در دانشگاه و  چالش­‌هایی در این زمینه 

مهمترین مشکل در استان پوشش اینترنتی است، چرا که در برخی از مناطق محروم از جمله طارم و الموت و برخی مناطق آوج و خرمدشت پوشش اینترنت کامل نیست و دانشجو با مشکل مواجه می‌شود و برخی مجبور هستند بعد از اتمام کلاس ها درس مورد نظر را دانلود کنند، البته با توجه به اینکه از استانهای دیگر دانشجو داریم فراگیری اینترنت در استان قزوین به مراتب بیشتر از سایر استانها مانند کرمانشاه، ایلام، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، ارومیه و گیلان است اما به هر حال مشکلات زیرساختی در حوزه اینترنت امروز به یکی از مهمترین دغدغه ها تبدیل شده است.

به همین دلیل و براساس ابلاغیه وزارت علوم از زمان همه گیری کرونا تغییرات زیادی در آیین نامه امتحانات اجرا شده است، بخش زیادی از نمرات به فعالیت ها در طول ترم اختصاص دارد و اگر دانشجو اعلام کند که نمی تواند به صورت مجازی در امتحانات شرکت کند راه های جایگزین دیگر مانند آزمون تلفنی یا حضوری خواهد بود و این اطمینان خاطر را می دهیم که هیچ حقی از هیچ دانشجویی ضایع نخواهد شد.

 بستر ویژه ای برای آموزش دانشگاهیان و حضور دانشجویان  در شبکه شاد

طی این مدت نرم افزاری مختص دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شد که دانشجویان و اساتید از این طریق در کلاس ها حضور دارند اما چون دانشجویان این دانشگاه بحث کارورزی نیز دارند و باید هفته ای یک روز در کلاس درس باشند بنابراین بخش زیادی از دانشجویان ما عضو شبکه شاد هستند و در کنار معلمان تدریس می کنند .

این افراد به صورت مجازی در کلاس های کارورزی حضور دارند و کسانی که در این دوره شرکت دارند هر ۱۲ دانشجو تحت نظر یک استاد قرار دارند که از قبل توجیه شده اند.

Image removed.

 

به دلیل افزایش جمعیت در مراکز واکسیناسیون قزوین این دانشگاه در راستای اقدامات خیرخواهانه و وظیفه اجتماعی خود فضای دانشگاه فرهنگیان را در اختیار واکسیناسیون تجمیعی قرار داد.

برای این امر با همکاری سپاه استان، تمام امکانات دانشگاه را به صورت رایگان در اختیار این طرح قرار دادیم و قرار است ۱۵۰ هزار نفر در سطح قزوین در این مرکز، واکسینه شوند که با دو دز واکسن به ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید که تاکنون ۷۵ هزار دز واکسن در این مرکز تزریق شده است .

در این مدت کادر دانشگاه هم کاملا جهادی و بسیجی پای کار  آمدند، بسیج دانشجویی دانشگاه نیز وارد میدان شد، خانواده معظم شهدا و ایثارگران استان نیز پذیرش را برعهده گرفتند که کلیه این خدمات به صورت رایگان و به منظور کمک به سرعت واکسیناسیون و ریشه کنی کرونا بوده است.

در حال حاضر دو راه برای معلم شدن وجود دارد که کنکور سراسری یکی از آنها است، در سال های اخیر با تلاش های صورت گرفته، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بسیار افزایش یافته و ظرفیت سالانه پذیرش دانشجو در کشور به ۹ هزار نفر رسیده است.

امروزه متقاضی به این دانشگاه زیاد است و شاهد ورود دانشجویان نخبه تک رقمی کنکور به کلاس های درس هستیم که نوید بخش آینده خوبی برای آموزش و پرورش است.

روش دوم ورود به دانشگاه فرهنگیان شرکت در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش است و افرادی که در این آزمون استخدامی قبول شوند تحت عنوان مهارت آموزی در ماده ۲۸ دوره یکساله روش تدریس را در دانشگاه فرهنگیان سپری خواهند کرد.

با توجه به بازنشستگی بخش عظیمی از جامعه فرهنگیان طی دو سه سال آینده، هر ساله سهمیه جذب دانشجو در این دانشگاه افزایش می یابد تا در آینده با مشکل کمبود نیرو مواجه نشویم .

 

 نحوه جذب اساتید در  دانشگاه 

بعد از اینکه رتبه های برتر کنکور در این دانشگاه جذب می شوند شرایط برای جذب اساتید بسیار متفاوت تر از گذاشته خواهد شد چراکه در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد دانشجویان این دانشگاه، رتبه های زیر هزار هستند.

در این شرایط انتظارات بیشتر خواهد شد و سرعت بخشیدن به  جذب اعضای هیات علمی متخصص و خبره در دستور کار قرار خواهد گرفت اگرچه می توان گفت در حال حاضر روند جذب مطلوب نیست چراکه بر اساس استانداردهای موجود باید به ازای هر ۲۵ دانشجو یک نفر عضو هیات علمی داشته باشیم ولی در دانشگاه فرهنگیان قزوین به ازای هر ۱۰۰ دانشجو یک عضو هیات علمی داریم اما این روند در حال بهتر شدن است و در حال حاضر ۱۵ عضو هیات علمی داریم و امسال نیز سه نفر به اعضای هیات علمی افزوده خواهند شد.

ما در حال بهبود این چرخه هستیم و روند جذب اعضای هیات علمی مانند سایر دانشگاه هاست و افراد علاقه مند دارای مدرک دکتری از دانشگاه های بین المللی در سامانه  جذب وزارت علوم ثبت نام کرده و بعد از طی فرآیندها و مصاحبه به عنوان اعضای هیات علمی جذب خواهند شد.

دانشگاه فرهنگیان قزوین در حال حاضر از ظرفیت ۱۴۰ استاد مدعو که عمدتاً همکاران آموزش و پرورشی و اعضای هیات علمی سایر دانشگاه‌ها هستند بهره می‌برد و همچنین در حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۵ نفر عضو هیات علمی است و بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته با همکاری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در ترم جاری نیز شاهد افزایش تعداد اعضای هیات علمی خواهیم بود.

جذب هیات علمی در این دانشگاه همانند سایر دانشگاه‌های وزارت علوم از طریق سامانه جذب وزارت علوم و به صورت متمرکز صورت می‌گیرد و در حوزه اساتید مدعو نیز همه افرادی که دارای مدرک دکتری هستند پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش، امکان تدریس در دانشگاه را به صورت مداوم دارند و هر ساله نیازهای دانشگاه در زمینه رشته‌های مورد نیاز جذب اساتید مدعو از طریق سایت دانشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.

مضهدی گفت : دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه شبانه روزی است و بحث تغذیه و اسکان دانشجو را بر عهده دارد حتی برای دانشجویان استان های همجوار که بیش از ۳۵ کیلومتر از دانشگاه فاصله دارند در صورت درخواست در خوابگاه اسکان‌ می یابند.

امسال یک فضای خوابگاهی با ظرفیت ۳۰۰ نفر در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت و با ریشه کن شدن بیماری کرونا این ظرفیت افزایش خواهد یافت .

 پروژه های عمرانی دانشگاه 

متاسفانه اعتبارات لازم برای توسعه فضای فیزیکی دانشگاه فرهنگیان در طول سال های گذشته تامین نشده، اما امسال ترمیم فضای فیزیکی دانشگاه با پنج میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است.

تعویض کلیه درب و پنجره های دانشگاه با اعتبار بیش از سه میلیارد تومان، ساخت یک زمین چمن مصنوعی، تعویض کف پوش سالن ورزشی با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان و تجهیز خوابگاه ها با ۱۰۰‌ میلیون تومان اعتبار از جمله این طرح ها بوده است.

طرح های زیر ساختی دیگر نیز تجهیز دانشگاه به سرور مجهز به اینترنت، دستگاه سانترال، تلفن سخن گو و تجهیز اتاق اعضای هیات علمی از جمله کارهای انجام شده است .

تاسیس مرکز رشد و کار آفرینی نیز از مهر ماه سال گذشته در دانشگاه آغاز شد تا دانشجویان دارای رتبه برتر که علاوه بر تحصیل به دنبال نوآوری و تبدیل ایده به عمل هستند بتوانند در این مرکز فعالیت کنند.

Image removed.


 

خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی است که ورودی های آن به محض ورود به این دانشگاه استخدام رسمی می شوند و از بدو ورود به دانشگاه حقوق دریافت می کنند و افزایش حقوق دارند.

همچنین دانشجویان پسر از سربازی معاف می شوند و چهار سال تحصیل این افراد جزو سوابق شغلی آنها محاسبه می شود و انصافا اتفاق خوبی است که در دانشگاه فرهنگیان می افتد.

مردم نیز این موضوع را به خوبی درک کردند و استقبال رتبه های برتر در این فضای شغلی تضمین شده و محل خدمت این افراد مشخص است و راه برای ادامه تحصیل این افراد فراهم شده و بیش از ۴۰ درصد اساتید دانشگاه از فارغ التحصیلان دانشگاه هستند.

این ظرفیت و پذیرش دانشجو در استان قابل افزایش است در صورتی که مسوولان نیز همراهی لازم را داشته باشند و بتوانیم فضای آموزشی را گسترش دهیم و سهمیه دو تا سه برابری دانشجو در قزوین داشته باشیم چون هزار نفر جذب بیشتر برابر با ایجاد هزار شغل است که اثرگذاری زیادی در اقتصاد استان به همراه دارد.

 برنامه های علمی، پژوهشی و فرهنگی را در دوره کرونا 

خوشبختانه فضای کرونا هم تهدید و هم فرصت بود؛ یکی از فرصت های که فراهم کرد افزایش ضریب نفوذ آموزش های مجازی بود و برگزاری برنامه های علمی، پژوهشی و سمینار در سراسر کشور به صورت مجازی با کمترین هزینه برگزار شد که در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

در این مدت، اعتبارات خوبی برای هزینه کرد در بخش پژوهشی تخصیص یافت که با همین اعتبارات در حال حاضر برنامه های متعددی در حوزه کتابخانه ها، نمایشگاه ها و اساتید در حال برگزاری است.

کانون های دانشجویی دانشگاه نیز در بخش های  ادبی، هنری، تعلیم و تربیت برنامه هایی را در سال جاری برگزار کردند که در آینده نیز با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت.

اعتقاد ما به فعالیت های ارزشی و فرهنگی همواره در سرلوحه امور این دانشگاه قرار دارد که این مهم را در طول دفاع مقدس هم به نمایش گذاشته و با وجود اینکه تنها پنج درصد از دانشجویان کل کشور را در خود جای داده، یک سوم شهدای دانشجویی کشور از این دانشگاه بوده است.

همچنین در دوره شیوع بیماری کرونا راه اندازی کارگاه های تولید ماسک، توزیع اقلام غذایی به مناطق محروم، تهیه اقلام دیجیتال برای آموزش مجازی دانش آموزان محروم، همچنین حضور افتخاری دانشجویان در مناطق محروم استان قزوین و ارائه آموزش های حضوری به دانش آموزان کم بضاعت از اقدامات دانشجویان این دانشگاه است.

همواره افتخار می کنیم که دانشگاه فرهنگیان مورد تایید مقام معظم رهبری بوده است و تلاش می کنیم تا رسالت خود را در بخش آموزش عمومی به خوبی به سرانجام برسانیم.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.