بررسی تحولات منطقه ای حوزه آسیای مرکزی / سیاست همسایگی و گسترش روابط با همسایگان به عنوان یک اصل خدشه ناپذیرمطرح است

استان قزوین قزوین
توسط محسن محمدی الموتی استادیار روابط بین الملل :

بررسی تحولات منطقه ای حوزه آسیای مرکزی / سیاست همسایگی و گسترش روابط با همسایگان به عنوان یک اصل خدشه ناپذیرمطرح است

نشانه هایی از بروز تغییر در نظم جهانی و فرو ریختن هژمونی امریکا ، انتقال قدرت از غرب به شرق قرار داریم

  به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین   روز گذشته  سخنرانی دکتر محسن محمدی الموتی به صورت برخط باموضوع: بررسی تحولات منطقه ای( حوزه آسیای مرکزی) برگزار شد

 سرفصل ها و عناوین اصلی بحث

محمدی چهار  حوزه را  به عنوان سر فصل و مقدمه بیان کرد : سیاست همسایگی و گسترش روابط با همسایگان به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر بخصوص در دولت سیزدهم و خاصه فشارهای همه جانبه امریکا، حوزه سیاست همسایگی ، ادبیات سیاسی جامعه نخبگانی و رسانه ها ، معطوف به کشورهای خلیج فارس ، شمال افریقا و محور مقاومت است و این که ما درشرایط تغییر ساختار ی در نظام بین الملل هستیم ، نشانه هایی از بروز تغییر در نظم جهانی و فرو ریختن هژمونی امریکا ، انتقال قدرت از غرب به شرق قرار داریم . و نکته چهارم ؛ باتوجه به تغییر قدرت ، در کارکرد قدرت های بزرگ ویژگی مشترک وجود دارد همه ان ها منافع خودشان را الویت می دهند وباعث می شود که ما نتوانیم ارزش گذاری خاصی به قدرت های بزرگ داشته باشیم .

 مسئله دریای خزر

وی  در باره مسائل دریای خزر افزود : وضعيت حقوقي درياي خزر يکي از مهم ترين و بحث انگيزترين مسايل حوزه آسياي ميانه و قفقاز در چند سال اخير بوده است. پديده فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در سال 1991 و ظهور 4 کشور ساحلي جديدالتاسيس آذربايجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسيه در کنار ايران بر پيچيدگي اين موضوع افزوده و آن را از اهميت روز افزوني در سطح منطقه اي و بين المللي قرار داده است.

رژيم حقوقي درياي خزر و تحولات

 این استاد دانشگاه بیان داشت : رژيم حقوقي درياي خزر و تحولات آن طي دهه گذشته از عوامل مختلف - اقتصادي، سياسي، ژئوپوليتيک، استراتژيک و امنيت انرژي در جهان و به خصوص از سال هاي 1993 و 1994 يعني تاريخ شکل گيري کنسرسيوم هاي مهم نفتي و گازي چند مليتي در نتيجه انعقاد قراردادهاي سرمايه گذاري، اکتشاف و بهره برداري از منابع غيرزنده بستر و زير بستر درياي خزر توسط کشورهاي ساحلي اين بحث جدي تر شد و توجه گسترده محافل حقوقي، اقتصادي و سياسي مختلف را در سطح ملي و بين المللي به خود معطوف داشته است . که باید مجلس شورای اسلامی در تصویب خط مرزی دریای خزر تا رسیدن به نتیجه توجه داشته باشد .

سازمان همکاری شانگهای

 کارشناس روابط بین الملل  در باره شانگهای ۵ گفت : سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد. از آن زمان به بعد سازمان همکاری شانگهای، چه از نظر افزایش تعداد اعضا و چه به لحاظ ساز و کار و گستره فعالیت و اهداف، سیری تکاملی را پیموده است.  سه کشور ایران، هند و پاکستان به عنوان اعضای ناظر به این سازمان پیوستند و هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم آن درآمدند. ایران نیزاخیرا به عضویت ان درامده است  . ایران می تواند در زمینه های مختلف و از جمله انرژی (اعم از نفت، گاز و انرژی الکتریکی) صادرات خود به این کشورها را توسعه دهد. نقش ایران در مناسبات اقتصادی، موقعیت ژئوپولیتیک منطقه، راه مواصلاتی خروج آسیای میانه از بن بست، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد .

این تحلیگر مسائل بین الملل در ادامه تصریح کرد: کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای مجموعا بیشترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان هستند که با مساحتی در حدود یک چهارم سطح خشکی‌های زمین و حدود نیمی از جمعیت جهان، دارای پتانسیل قوی  برای ایجاد توازن قدرت در یک جهان چند قطبی هستند .

افغانستان

محسن محمدی  در ادامه بیان داشت : افغانستان از همسايه هاي مهمي است که بيشترين اشتراکات را با ما  دارد؛ افغانستان به دلیل موقعیت استراتژیک و راهبردی خود در آسیا، همواره موجب شده است؛ تا قدرت های مسلط زمان، نسبت به تسخیر و اشغال آن دندان طمع تیز کنند.

وی در پایان با اشاره خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی‌ از افغانستان پس از 20 سال و این که طالبان و تهران هر دو داعش را دشمن خود میدانند.و همچنین  منافع اقتصادی از دیگر زمینه‌های همکاری بین ایران و افغانستان  است. ایران بزرگترین صادر کننده به افغانستان به حساب می‌‌آید و به دلیل تحریم‌های بین المللی نیازمند گسترش بازارهای منطقه‌ای است. طالبان هم برای تثبیت قدرت و جلوگیری از هرج و مرج ناشی‌ از فروپاشی اقتصادی به همکاری دیگر کشورها وابسته است. و هرگونه مذاکره ما با انان در راستای منافع ملی می باشد . و حفظ منافع ملی و جلوگیری از گسترش افراطی گری وهابی در منطقه و حفظ امنیت مرزهای شرقی کشور از مهم ترین مسائل ما می باشد .

 در پایان  این استاد دانشگاه به سوالات  اساتید در باره تحولات منطقه و fatf    پاسخ دادند .  / انتهای پیام

 

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.