عقل و دین در امتداد و همراه یکدیگر هستند

استان قزوین قزوین
نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

عقل و دین در امتداد و همراه یکدیگر هستند

برخلاف نگاه‌های غیر دینی که عقل و دین را مقابل هم و یا کنار هم قرار می‌دهند، آموزه‌های دینی ما نشان می‌دهد عقل و دین با هم یکی و در کنار همدیگر هستند.

 به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج قزوین و یه نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان قزوین آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز سه شنبه دهم شهریور در جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین حاضر  وضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) اظهار کرد: امام حسین (ع) در حدیثی که محتوای آن بسیار مورد نیاز ما است می‌فرماید اگر ۵ خصلت در کسی نباشد خیر و برکتی در او نمی‌توان دید و نفعش به کسی نمی‌رسد.

وی افزود: اولین مورد حضرت "عقل" را بیان فرمودند؛ خدا نعمت عقل را به انسان داده و اگر کسی از آن بهره نگیرد فایده ندارد. دومین مورد هم فرمودند "دین"؛ خدای متعال نعمت علاقمندی و وابستگی به دین را در فطرت انسان قرار داده است و انسان را با او آشنا کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه ۳۰ سوره روم بیان کرد: خداوند می‌فرماید فطرت انسان ثابت است و تغییر نمی‌کند و برخلاف نگاه‌های غیر دینی که عقل و دین را مقابل هم و یا کنار هم قرار می‌دهند، آموزه‌های دینی ما نشان می‌دهد عقل و دین با هم یکی هستند؛ یعنی خدای متعال فهم دین را به عقل داده است و دین را نیز به گونه‌ای تنظیم کرده است که مورد پذیرش عقل انسانی است.

 

عضوهیات علمی دانشگاه افزود:  خدای متعال در آیه ۱۳۰ سوره بقره تاکید کرده کسانی‌که از دین روی برمی‌گردانند، بخاطر این است که از خردشان استفاده نمی‌کنند و به جای خرمندی، سفاهت بر آن‌ها حاکم است.

 

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: ادب و حیا دو خصلت بعدی انسان خیرآفرین هستند و امام حسین (ع) می‌فرماید که یزید کسی است که آشکار فساد می‌کند، یعنی حیا در زندگی او وجود ندارد. پنجمین مورد هم حسن خلق است؛ اینکه انسان با دیگران برخورد خوبی داشته باشد و اصل را بر کرامت و سالم بودن انسان‌ها بگذارد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.