بخش اعظمی از شعارها و آرمان‌های انقلاب محقق شده است

استان قزوین قزوین
به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مصاحبه با استاد بسیجی محمد رضا خانلری

بخش اعظمی از شعارها و آرمان‌های انقلاب محقق شده است

هیچ گاه در هیچ یک از سخنرانی‌های امام خمینی(ره) لفظ «اسلام» بدون کلمه «عزیز» آورده نشده و اگر اینطور به مساله توجه کنیم، بخش قابل ملاحظه و فراتر از انتظاری از آرمان‌ها تحقق یافته زیرا بعد 42 سال هنوز می‌توانیم نام اسلام را با عزت بر زبان آوریم.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان قزوین   به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران مصاحبه باعضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی در باره  آرمان‌های انقلاب صورت گرفت .در این گفتگو آمده است :

انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن سال 57 در حالی به پیروزی رسید که شعارهای بسیار زیادی در آن روزها مطرح و آرمان‌هایی متعالی بر زبان جاری می‌شد این در حالی است که بسیاری از این آرمان‌ها امروز تحقق یافته و برخی نیز مغفول مانده است.

اصل انسانیت با نظام ستمشاهی سنخیت ندارد

محمدرضا خانلری استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: انقلاب اسلامی ایران به معنای واقعی کلمه انفجار نور بود.

وی با بیان اینکه هر چند انقلاب در بهمن ماه سال 1357 رخ داد اما واقعیت آن است که ریشه‌های پیروزی این انقلاب از 15 خرداد 42 آغاز شد افزود: تقویت روحیه مبارزه با استکبار و سلطه طلبی در جامعه موجب شد افراد زیادی تحت فرمان امام خمینی(ره) قیام کرده و با ایثار و از خودگذشتگی انقلاب را به ثمر برسانند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) که می‌فرمودند ما به عنوان انسان های متدین شیعی باید حکومت اسلامی داشته باشیم تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با پیروزی خود توانست یک نظام 2500 ساله را در بهمن 57 فرو ریزد تا یک دگرگونی واقعی در حکمرانی و نگاه به کشورداری به وجود آید.

خانلری با بیان اینکه امام(ره) تمام آحاد جامعه را برای پیروزی انقلاب بسیج کردند عنوان کرد: اصل انسانیت و فلسفه وجودی آن با نظام ستمشاهی سنخیت ندارد به همین سبب این نظام ظالم و فاسد که محکوم به زوال و نابودی بود، در 22 بهمن ماه فرو ریخت.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی خلط مبحث شده و تلقی بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم این است که نظام شاهنشاهی را واژگون کرده و جمهوری را جایگزین آن کردیم این در حالی است که تنها به کلمه جمهوری اهمیت داده و پسوند اسلامی را تنها زینتی برای نظام جمهوری می‌دانند.

خانلری عنوان کرد: حضرت امام به جز اسلام خواهی هیچ خواسته‌ای نداشته و در راستای تکلیف شرعی هر قدمی را بر می‌داشتند بنابراین در تلاش بودند یک نظام اسلامی را در ایران بنا کنند اما عقیده داشتند شکل اداره نظام باید با اتکا به آرا عمومی باشد.

این استاد دانشگاه گفت: هیچ گاه در هیچ یک از سخنرانی‌های امام خمینی(ره) لفظ «اسلام» بدون کلمه «عزیز» آورده نشده و اگر اینطور به مساله توجه کنیم، بخش قابل ملاحظه و فراتر از انتظاری از آرمان‌ها تحقق یافته زیرا بعد 42 سال هنوز می‌توانیم نام اسلام را با عزت بر زبان آوریم.

 رفتار نامطلوب دولت به تعمیق شکاف طبقاتی دامن زده است

وی با بیان اینکه جنبش‌های دیگر در کشورهای مختلف زمان زیادی دوام نداشتند افزود: انقلاب کبیر روسیه و فرانسه حتی نتوانستند روی آنچه بنا کردند بمانند و انقلاب اسلامی تنها نهضت، حرکت و جنبشی است که پس از 42 سال، هویت خود را حفظ کرده است.

خانلری تصریح کرد: به جرئت می‌توان گفت که آنچه امام اراده کرد و آرمان‌هایی که مردم به سبب آن با ایشان همراهی کردند محقق شده، اما این امر هنوز به مرحله ایده آل نرسیده زیرا انقلاب اسلامی هنوز به تمام دنیا صادر نشده است.

وی با بیان اینکه دولت‌ها نقش بسزایی در برقراری عدالت در جامعه دارند عنوان کرد: تا زمانی که دولت نگاهش رو به بیرون بوده و به توانایی‌های دورن کشور باور نداشته باشد جامعه توحیدی بنا نمی‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: رفتار نامطلوب دولت موجب شده که همچنان شکاف طبقاتی وجود داشته باشد و ما از مسیر عدالت دور باشیم این در حالی است که اگر به توان داخلی تکیه کنیم قطعا بیش از پیش می‌توانیم به عدالتی که مد نظر است نزدیک شویم.

وی افزود: طبق آموزه‌های دینی و متن صریح قرآن کریم، تنها یک حزب و آن هم فقط حزب الله غالب است اما امروز تحزب در جوامع مرسوم شده و همین امر نیز جامعه را تا حدی از مسیر عدالت محوری و توحید خارج می‌کند

خانلری با بیان اینکه امام راحل بر وحدت کار تشکیلاتی تاکید داشتند و به همین سبب می‌توان با حفظ و رعایت مسائل شرعی دو حزب فراگیر داشت، عنوان کرد: در این صورت اداره جامعه از تدوین بالاتری برخوردار می‌شود و دولت‌های حزبی نیز موظف به پاسخگویی خواهند بود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.