مطالبه گری در حقیقت ضامن حفظ نظام است.

استان قزوین قزوین
به مناسبت سالرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مصاحبه با استاد بسیجی نرگس انصاری

مطالبه گری در حقیقت ضامن حفظ نظام است.

بعد از لطف و عنایت الهی و درایت حکیمانه رهبری، مردم مهمترین عامل خروج از بحرانهای مختلف در جامعه بوده­ اند. هرجا توفیقی در کشور حاصل شده است به واسطه رشد و درک بالای مردم و حضور آنها در صحنه بوده است.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان قزوین در مصاحبه  استاد بسیجی نرگس انصاری که به  مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران  ، بیان  شده ، آمده است :

مطالبه گری آرمانهای انقلاب وظیفه همیشگی

اصولا در هرجریان و حرکتی اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ادبی و .. که در جوامع شکل میگیرد وجود چشمان ناظر بر آن امری حیاتی تلقی میشود. چشمانی که با پایبندی به اصول اولیه حرکت، مانع از انحراف آن شود و با مشاهده هر تغییر از مسیر اصلی، خواهان بازگشت به مسیر باشد. انقلاب اسلامی نیز از آغاز بواسطه وجود اهداف و اصولی شکل گرفت که هویت و ماهیت اصلی آن را تشکیل می داد ارمانهایی که از دست رفتن آنها موجب تهی شدن آن از درون و بی هویت شدن و از دست دادن کارکرد اساسی آن میشود. انقلاب به عنوان یک جریان پویا و در حال حرکت نیازمند مراقبت همیشگی برای حفظ هویت خود است امری که با مطالبه گری صاحبان اصلی این انقلاب یعنی مردم باید اتفاق بیفتد. مطالبه­گری در حقیقت ضامن حفظ نظام است. مردم به دور از منفعت طلبی ها، حرص ورزیهای و ... دل در گروه  انقلاب خود دارند و بی هیچ چشمداشتی میتوانند حافظان آن نیز باشند. البته متاسفانه این مساله آنگونه که بایسته است در نظام اسلامی نهادینه نشده است و به همین خاطر است که سودجویان به راحتی با اقدامات نابخردانه هر ازچندی به نظام آسیب وارد میکنند. مطالبه گری باید در جامعه تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود باید برای آن مجراهای قانونی در نظر گرفته شود تا از طرفی مردم انقلاب را از آن خود بدانند و از طرفی مانع سوء استفاده و مصادره این حق مردم از طرف دشمنان شود.

------------------------

انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی

  مسئول اندیشکده سبک زندگی ایرانی اسلامی بیان داشت : اسلامیت نظام موجب شده تا شعار تحقق عدالت در جامعه یکی از پایه های مهم شکل گیری انقلاب گردد؛ چراکه در کلام خداوند متعال نیز هدف از ارسال رسل و نزول کتابهای آسمانی برپایی عدل و قسط توسط مردم بر شمرده است:«لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» از این رو انقلاب نیز با شاخصه اسلامی بودن به دنبال رهایی مردم از ظلم و تبعیض دوران سیاه گذشته و برپایی عدالت بوده است. حال در میدان عمل اینکه تا چه میزان در تحقق این هدف موفق عمل کرده است خود بنا به علل مختلف قابل تحلیل است و هرگز نباید کوتاهی برخی مسئولان و یا کمرنگ شدن نقش مردم در این زمینه را به پای اصول انقلاب نوشت همانطور که بد عمل کردن مسلمان را نباید به پای اسلام نوشت. یک نکته مهم در این زمینه این است تحقق عدالت در جامعه مسیر دوطرفه است: از یک سو مسئولان و از طرف دیگر مردم؛ و حتی می توان نقش مردم را با توجه به آیه مذکور در برپایی عدالت بیشتر دانست؛ لذا آسیب شناسی در این زمینه حتما باید در هر دو جهت رخ دهد.

احزاب سیاسی و دستاوردهایشان /احزاب سیاسی و نسبتشان با آرمانهای انقلاب اسلامی

 عضو هیات علمی دانشگا ه بین المللی امام حمینی ( ره )  افزود : مایلم ابتدا در این زمینه بگویم قطع و یقین وجود چندصدایی در هر جامعه پویا، لازم و ضروری است. شنیده شدن صداهای متفاوت موجب تلاش برای رشد و پیشرفت و رفع نواقص در جامعه میشود. به چالش کشیده شدن گفتمان های مختلف موجب سرزندگی و حرکت در فضای فکری و سیاسی جامعه می شود و در عین حال زمینه را برای اندیشیدن و انتخاب کردن و در نتیجه رشد تعقل و انتخاب مخاطبان فراهم میکند، اما نکته مهم تر دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه در کنار قبول حضور گفتمان های متفاوت در هر جامعه، پایبندی به اصول و آرمانهای آن جامعه نیز اصلی بسیار ضروری تلقی میشود. جوامع مختلف با سلائق و گرایشهای مختلف سیاسی، برای خود اصولی دارند که تخطی از آن را نمی پذیرند. در انقلاب اسلامی نیز در کنار حضور جریانهای مختلف در جامعه که امری ضروری به شمار می آید، فعالیت این جریان ها تا زمانی که به خطوط قرمز نظام آسیب نزند قابل قبول و ضروری است. بررسی حضور جریان ها و احزاب در انقلاب اسلامی نیز هرچند گاهی موجب حرکت در فضای سیاسی جامعه شده است اما عملکرد نادرست آنها نیز گاه موجب آسیب های جدی به مردم و نظام شده است. به نظر می رسد آنگونه که باید و شاید احزاب- البته اگر بتوان آنها را حزب نامید-  نتوانسته­اند کارکرد اصلی خود را داشته باشند و گاه شاهد انحراف جریانهای مختلف کم یا زیاد- از اصول پذیرفته انقلاب بوده ایم.

مردم ظرفیت مغفول برای پیشبرد انقلاب اسلامی

 انصاری بیان داشت : انقلاب اسلامی یک نظام مردمی بوده و در کنار وجود رهبری، مهمترین عامل پیروزی آن به شمار می آید. با درک نقش موثر مردم در تحقق و تداوم انقلاب اسلام است که دشمنان بعد از ناامید شدن از حربه های مختلف سیاسی و نظامی و ... با تحریم حداکثری اقتصادی به دنبال ایجاد نارضایتی عمومی و ایجاد آشوبهای خیابانی و گرفتن پایگاه مردمی انقلاب هستند چون به این باور رسیده اند که اگر مردم از حمایت انقلاب دست بردارند، دیگر مشکلی با عنوان انقلاب اسلامی نخواهند داشت.

از این رو رشد و بالندگی این پایگاه مهم درابعاد مختلف، تاثری مستقیمی در حفظ انقلاب دارد و عقب نگاه داشتن مردم چه از جانب جبهه خودی و یا دشمن موجب دور شدن از مسیر و تحمیل هزینه­ های سنگین به نظام خواهد شد. تاریخ پس از انقلاب هم به خوبی نشان داده است بعد از لطف و عنایت الهی و درایت حکیمانه رهبری، مردم مهمترین عامل خروج از بحرانهای مختلف در جامعه بوده­اند. هرجا توفیقی در کشور حاصل شده است به واسطه رشد و درک بالای مردم و حضور آنها در صحنه  بوده است.

بایدهای حکمرانی برای تحقق اهداف انقلاب

 وی گفت :  اسلامی بودن و مردم سالاری دو مشخصه اصلی انقلاب اسلامی است که به نظر می آید اقدامات حاکمیت بر تقویت این دو پایه بیش از پیش گردد. فراهم کردن زمینه های قدرت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... مردم از جمله عوامل مهم و نیازمند برنامه ریزی مدیریتی است. متاسفانه تاکنون آنچه در جامعه اغلب شاهد بوده ایم مشارکت سیاسی مردم بوده و حضور آحاد جامعه در دیگر عرصه ها بصورت فعال و نه منفعل کمتر مشهود است. تقویت این عرصه موجب تقویت پایه های حمایتی نظام میشود و آن را در برابر ضربات بیرونی حفظ میکند. توانمندی درونی و رشد مشارکت مردمی موجب کارآمدی مسئولان در عرصه های مختلف میگردد چراکه در برابر مطالبه عمومی، مسئول چاره ای جز تلاش بیشتر ندارد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.