جامعیت فقه در تسری به موضوعات در فضای حکمرانی اسلامی

استان قزوین قزوین
نهضت استادی بسیج استان قزوین  برگزار کرد:

جامعیت فقه در تسری به موضوعات در فضای حکمرانی اسلامی

دین در تمام شئونات زندگی سخن وبرنامه دارد و فقه مطالبه دین را نشان می دهد .

 

به گزارش روابط عمومی نهضت استادی بسیج استان قزوین ، این نشست تخصصی در  29 آبان 99 و  با سخنرانی ایت الله عبدالکریم عابدینی ، حجه الاسلام دکتر هادی فنایی ، دکتر مهدی نوریان ، دکتر سیدامراله حسینی بصورت وبینار برگزار شد.

 آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در موضوع فقه و سیاست بیان کرد: اسلام دین جهانی و جهان شمول است این اصل در ایه 40 سوره احزاب مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا محمّد، پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است؛ و خدا به هر چیزی داناست.خداوند پیامبر را خاتم النبین معرفی کرده است .

وی ادامه داد  : خداوند در باره پیروان  سایر پیامبران لفظ قوم بکار برده است ولی در مورد پیامبر ما می فرماید :  وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی  ( انبیا 107 ) تمام جهانیان چشم امیدشان به تو است مخاطب قران انسان و بنی ادم است

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اهمیت رابطه و اشتی دین وسیاست افزود نمی توان جدایی بین دین و سیاست قائل شد لن یفترقا زیرا دین در تمام شئونات زندگی سخن وبرنامه دارد و فقه مطالبه دین را نشان می دهد .

دکتر مهدی نوریان با موضوع فقه و فرهنگ اظهار داشت :  فرهنگ نقاط مشترک با فقه دارد این سوال که دین اعم از فرهنگ است ویا فرهنگ جزیی از دین است پاسخ داده می شود . در فرهنگ رفتار ،  مناسک ،  اداب ،  سرمایه های فرهنگی ، تنوع فرهنگی ، روابط فرهنگی و منابع فرهنگی مطرح است فقه منتسب به اهل بیت بی پاسخ به این مسائل نیست بدان جهت که فقه  از لحاظ موضوع فعل مکلف را بررسی می کند یعنی علم به احکام شرعی فرعی از ادله استنباط بنابر این باید پاسخگو است ،  نسبت به حرکت انسان که به کدام جهت می رود ، سمت و سوی زندگی جمعی انسان ها ،  به کدام سو حرکت می کند و غایت نهایی او چه می باشد . یکی از نقاط اشتراک فقه و فرهنگ ، رفتارسازی فقه است فقه می خواهد سامان دهنده رفتار انسان باشد اگر جزیی از فرهنگ رفتار  و مناسک شهروندان است ، فقه به عنوان ورود به فعل مکلف نمی تواند فارغ از احکام تکلیفی و فردی با حوزه فرهنگ برخورد کند .

این نشست تخصصی که با دبیری دکتر ذوالفقار زاده انجام شد در پایان هریک از سخنرانان اساتید سوالات خود را مطرح و سخنرانان پاسخ ارائه می دادند .                                               

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.