در نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی نسبت به سایر قوای نظام از شأن و جایگاه خاصی برخوردار است

استان قزوین قزوین
یادداشت استاد بسیجی مهدی بشکوه درباره اهمیت مجلس شورای اسلامی

در نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی نسبت به سایر قوای نظام از شأن و جایگاه خاصی برخوردار است

حضور میلیونی مردم آگاه و تحت هدایت های رهبری در صحنه های مختلف یکی از ارکان و اضلاع اصلی هندسه نظام اسلامی است و در حقیقت با حضور مردم و پیوند ناگسستنی آنان با مسئولان نظام، مردم سالاری دینی شکل واقعی خود را باز می یابد.

 

 

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی قزوین ، استاد بسیجی مهدی بشکوه عضو هیات علمی  دانشگاه آزاد اسلامی قزوین  یاد داشتی تحت عنوان ". درباره اهمیت مجلس شورای اسلامی " تدوین نموده است . 

در متن این یاد داشت امده است :

حماسۀ حضور ملت در انتخابات و تعیین سرنوشت خویش، تجلّی مشارکت فراگیر سیاسی مردم در شکل گیری نهادها و ارکان نظام اسلامی است. در این میان انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل وظایف و اختیاراتشان از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو امام خمینی و مقام معظم رهبری در هر دورۀ انتخابات، انتظارات خود را در قالب رهنمود به ملت ایران ارائه داده و می دهند. 

در نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی نسبت به سایر قوای نظام از شأن و جایگاه خاصی برخوردار است. نمایندگان مجلس با رأی مستقیم مردم انتخاب می گردند و مسئولیت نظارت بر کارکرد سایر قوا و نهادهای نظام و قانونگذاری را بر عهده دارند.

امام خمینی (س) نمایندگان مجلس را عصارۀ فضائل ملت می داند و دربارۀ اهمیت و شأن مجلس شورای اسلامی می فرماید: مجلس تنها مَلْجئیی است که برای یک ملت است. مجلس قوه مجتمع یک ملت است در یک گروه. تمام قوای یک ملت در یک گروه مجتمع است . 

مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. 

مقام معظم رهبری دربارۀ والایی جایگاه مجلس در نظام اسلامی می فرماید: مجلس مرکز قانونگذاری است. قانون یعنی جاده ای که باز می شود تا مسئولان اجرایی از آن جاده حرکت کنند... مجلس ناظر بر دولت است. اگر دولت در جایی بد یا کج حرکت کند، پا در راه نادرستی بگذارد و خدای ناکرده سوء استفاده ای بشود و فسادی به وجود آید. مرکزی که می تواند جلو فساد و انحراف را بگیرد مجلس است. 

حضور میلیونی مردم آگاه و تحت هدایت های رهبری در صحنه های مختلف یکی از ارکان و اضلاع اصلی هندسه نظام اسلامی است و در حقیقت با حضور مردم و پیوند ناگسستنی آنان با مسئولان نظام، مردم سالاری دینی شکل واقعی خود را باز می یابد.

از این رو امام خمینی (س) شرکت مردم در انتخابات را یکی از مظاهر اقتدار سیاسی نظام اسلامی در مقابل تهدیدات بیگانگان می داند و بر این حضور باشکوه اصرار می ورزد: اگر مجلس لطمه ای بر آن وارد بشود به جمهوری اسلامی لطمه وارد می شود. اگر مجلس یک مجلس قوییی باشد برای خاطر اینکه پشتوانه اش همه ملت باشد، این مجلس می تواند با دنیا که در مقابل ایران واقع شده است کارهایش را بشایستگی عمل بکند، و این تابع این است که قوی باشد، و قوتش هم تابع این است که شماها رأی بدهید. 

مقام معظم رهبری دربارۀ نقش مردمی نظام و تبلور اراده مردم در انتخابات مجلس می فرماید: حضور شما در پای صندوق های رأی بارزترین مظهر حضور مردمی است و این پشتوانه انقلاب و کشور است. مجلس، مظهر آرای مردم در ادارۀ این نظام است. 

انتخابات شکوهمند و میلیونی نظام اسلامی در مقاطع مختلف، تجلّی تقویت مؤلفه مردمی حاکمیت دینی و از عوامل قدرت بازدارندگی تهاجمات دشمن به شمار می اید.

از این رو دشمنان برای تخریب یا تضعیف این قدرت پروژه چند مرحله ای را طراحی می کنند تا به این حضور میلیونی مردم خدشه وارد سازند.

۱. تحریم انتخابات جهت کاهش یا عدم حضور مردم.

۲. جنگ روانی و تبلیغاتی جهت کم رنگ نمودن حضور مردم در انتخابات.

۳. دخالت های نامرئی توسط عوامل نفوذی در تبلیغات انتخابات جهت تقویت خط سازش و برهم زدن امنیت اجتماعی با ایجاد اختلاف میان هواداران نامزدهای انتخاباتی. بنابراین، امام خمینی (س) همواره این گونه تحرکات دشمن را با دقت رصد می نمود و با هشیاری کامل به ملت ایران فرمود: انتخابات آینده[مجلس شورای اسلامی]از اهمّ اموری است که مسئولیت آن با همۀ ماست و توجه دارید که دشمنان اسلام در نظر دارند کاری بکنند که انتخابات درست صورت نگیرد و از دست مسلمان ها و متعهدین خارج شود ولی شما باید تمام قدرت تان را صرف کنید که به خوبی انجام شود. 

مقام معظم رهبری با توجه به تأثیرگذاری حضور مردم در اعتلای قدرت اسلام و اقتدار ملی نظام اسلامی به تلاش های مذبوحانه دشمنان جهت تضعیف قدرت مردمی یا دخالت در امر انتخابات می فرماید: این ها می خواهند این انتخابات [مجلس شورای اسلامی] یا اصلا برگزار نشود تا این پشتوانه مردمی گرفته شود؛ یا اگر برگزار شد، بسیار سرد و بی روح برگزار شود.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری یکی از مهمترین و حساس ترین انتخابات های نظام جمهوری اسلامی است.

اکنون جهان اسلام با گسترش بیداری اسلامی و خیزش های مردمی کشورهای منطقه به ویژه فلسطین عزیز در تلاطم سیاسی قرار دارد و مسلمانان خاورمیانه علی رغم تلاش ها و توطئه های استکبار جهانی شمول امام و رهبری، بنیان های کاخ استبداد را ویران می سازند.

بنابراین هوشیاری، بصیرت، عبرت آموزی و ولایت مداری مردم تحت اشراف و هدایت های روحانیون جامعه می تواند همانند گذشته طرح های دشمنان را در تصرف سنگرهای کلیدی نظام اسلامی خنثی نماید. ان شاء اللّه.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.