حجاب تجلی شخصیت انسانی زن است

استان قزوین قزوین

حجاب تجلی شخصیت انسانی زن است

ایمن سازی جامعه برای حضور موثر زنان در جامعه و بالا بردن سطح مشارکت اجتماعی آنان

 به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان قزوین 

یادداشت مدرس بسیجی فرشته صفربالی 

بسم الله الرحمن الرحیم  به بهانه هفته عفاف و حجاب "راهی برای تجلی شخصیت انسانی زن " "عفاف حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است. همچنانکه تقوا حفظ خویش از محرمات و چیزهایی است که موجب مخالفت و عصیان می‌شوند پس عفاف متعلق به چیزی است که در نفس است اما تقوا به چیزی تعلق دارد که در خارج است و تمایلات نفسانی به اختلاف اشخاص و موارد متفاوتند" (چکیده ترجمه  التحقیق)  این خویشتن داری و عفت ورزی که به نوعی رعایت حریم الهی نیز به حساب می‌آید آثار مثبتی را برای زنان عفیف در پی دارد : ۱. پاسداشت حرمت زنان و رعایت شخصیت انسانی آنها و پرهیز از نگاه ابزاری به زن  ۲. بیدار باشی برای زنان در توجه به حقوق همسر و در نتیجه پرهیز از ارائه جاذبه‌های جنسی خود در جامعه با دریافت این معنا که کوچه و خیابان ادامه حیات خلوت خانه ها نیست که این حریم خصوصی و آن حریم عمومی است.پس بدین طریق این زنان عفیف بایک حرکت به جا و مناسب و تمکین نسبت به اوامر و نواهی الهی جلوی سردی روابط را گرفته و مانع از فروپاشی بنیان خانواده می‌شوند. ۳.  ایمن سازی جامعه برای حضور موثر زنان در جامعه و بالا بردن سطح مشارکت اجتماعی آنان  ۴. رهایی و آزادگی زنان و پرهیز از انجام عملی مطابق با امیال لذت طلبانه جنس مخالف در رفتار و پوشش  ۵. پرهیز از عواملی که تفکر انسان را در مراتب پایین وجود محبوس می‌سازد.  بعد از اشاره ای گذرا به تعریف عفاف و آثار آن می توان گفت حجاب به معنای مصطلح آن یعنی پوشش و جوهره حکم حجاب در حقیقت یکی از راههای پاسداشت عفاف است و در میان آیاتی که به حکم حجاب دلالت دارند آیه ۵۹ سوره احزاب بیشتر مبین این معناست که می فرماید:" یا ایّها النبیُّ قُل لازواجک و... یُدنین علیهنَّ مِن جَلابیبهنِّ ذلک اَدنی ان یُعرَفنَ فَلا یُوذَینَ" ترجمه: پیامبر به همسران و... بگو جلباب یا روسری های خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه به عفیف بودن شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند نزدیک تر و بهتر است و خدا آمرزنده ی مهربان است . پس همان طور که حجاب و پوشش ظاهری لزوماً به معنای برخورداری از همه مراتب عفاف نیست عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری نیزقابل تصور نیست و پوشش ظاهری یکی از نمادهای عفاف است و میان آن دو رابطه تاثیر و تاثر متقابل یا به تعبیری ریشه و میوه وجود دارد یعنی حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاببرخی حجاب ظاهری دارند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکردند برعکس افرادی که ادعای عفاف کرده و با تعابیری مثل:" قلب من پاک است و خدا با قلب ها کار دارد" سرگرم هستند.  اینان باید  در اندیشه خود این نکته اساسی را بنگارند که:" درون پاک بیرونی پاک می پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاک بی‌حجابی نخواهد شد." (والبلدُ الطیّبُ یخرجُ نباتُه باذن ربِّه و الّذی خبُثَ لا یخرُجُ الّا نکداً...اعراف-۵۸)  پس اینجا قرآن از یک مسئله رمزآلود پرده برمی‌دارد و چنین پاسخ می‌دهد سرزمین پاک گیاه آن به اذن پروردگارش (پربار)برآید و آن( زمینی )که ناپاک است جز حاصلی ناچیز و بی‌فایده بر نیاورد. در این آیه به این اصل مهم اشاره دارد که در به ثمر رسیدن امری علاوه بر فاعلیت فاعل،استعداد و قابلیت قابل نیز شرط است.همین باران که در لطافت طبعش خلاف نیست دریک جا سبزه و گل می رویاند ودر جای دیگر خس و خاشاک.  بنا بر این با بهره مندی از دو آیه محوری که به آن اشاره شد می توان نتیجه گرفت که مهمترین کارکردحجاب این است که زن با"شخصیت انسانی" شناسانده شود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.