مسئله کاهش جمعیت یک ابربحران است

استان قزوین قزوین
نشست کرسی آزاد اندیشی ایران جوان

مسئله کاهش جمعیت یک ابربحران است

تا چند سال آینده با خروج از پنجره جمعیتی و از دست رفتن فرصت باروری زنان متولد دهه ۶۰ و ۷۰ و عدم توجه به بحث ازدواج و فرزندآوری با مشکلاتی همچون ورشکستگی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی روبرو خواهیم بود.بحران جمعیت با 10 درصد کاهش سقط جنین مدیریت می‌شود

 

به گزارش دفتر رسانه وارتباطات قزوین ، عصر اروز شنبه 31 اردیبهشت ماه در برنامه کرسی آزاد اندیشی با موضوع " ایران جوان " که با همت معاونت فرهنگی و امور بانوان دانشگاه امام خمینی ره وبا همکاری معاونت بانوان بسیج اساتید استان قزوین در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی برگزار شد فاطمه محمد بیگی نماینده مردم شریف قزوین ، الوند و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان  بحران  کاهش جمعیت کشور گفت : اینکه تا چند سال آینده با خروج از پنجره جمعیتی و از دست رفتن فرصت باروری زنان متولد دهه ۶۰ و ۷۰ و عدم توجه به بحث ازدواج و فرزندآوری با مشکلاتی همچون ورشکستگی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی روبرو خواهیم بود . وی تصریح کرد :  اکنون در حوزه ۱۰ درصدی سالمندی قرار داریم، بیش از ۹ درصد و ۱۰ درصد به بعد ما با پدیده سالمندی جمعیت روبرو می‌شویم. متاسفانه این روند در کشور ما سرعت گرفته، به صورتی که ما به سوی قعر چاه جمعیتی در حرکت هستیم و بر اساس چنین شرایطی از سال ۱۴۳۰ سالمندان ما یک سوم خواهند بود و پشتیبانی صندوق‌های بیمه‌ای به کلی از بین می رود.و باید وزارت آرامستان تشکیل شود .

 

  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت مقابله با سقط جنین و طلاق به عنوان دو عامل مقابله با بحران جمعیت تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم 10 درصد از میزان سقط جنین کم کنیم، می‌توانیم بحران جمعیت را مدیریت کرده و از این گردنه خطرناک به سلامت گذر کنیم.

محمدبیگی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تنها به مباحث تشویقی و اقتصادی محدود نمی‌شود، افزود: جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور برای افزایش کیفیت ذخیره ژنتیکی و همچنین افزایش امنیت غذایی برای افزایش کمی و کیفی زادآوری‌های موفق از جمله موارد مطرح در این قانون است. آخرین تحقیقات انجام‌شده درباره الگوی باروری در میان خانواده‌های ایرانی اظهار داشت: داده‌های تحقیقات جدید نشان می‌دهد که 61 درصد خانواده‌‌های ایرانی تمایل به داشتن سه فرزند یا بیشتر دارند. به طوری که 19.5 درصد خواستار داشتن سه فرزند، 26 درصد خواستار داشتن چهار فرزند و 15.5 درصد خواستار داشتن پنج فرزند و بیشتر هستند.

نماینده قزوین گفت : موضوع غربالگری به هیچ عنوان در طرح حمایت از خانواده حذف نشده است.سال گذشته شبهات زیادی در این خصوص مطرح شد و کمیته غربالگری کمیسیون مشترک و همچنین کمیسیون بهداشت جلساتی در این خصوص داشتند. ما این موضوع را با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها بررسی کردیم. باید بگویم که به هیچ عنوان غربالگری حذف نشده است. بلکه اختیاری، علمی و مطابق با استانداردهای روز بین‌المللی مورد حمایت قانون خواهد بود. ارتقای سلامت مادر ارتقاء کیفیت مراقبت دوران بارداری، ترویج زایمان طبیعی در این قانون مورد حمایت نیز می‌باشد..

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس گفت: مسئله کاهش جمعیت یک ابربحران است و از این مسئله حادتر در کشور نداریم؛ کاهش جمعیت صرفاً به جمهوری اسلامی ضربه نمی‌زند بلکه به ایران ضربه می‌زند. واقعیت این است که در یک دهه اخیر شاخص‌های جمعیتی به‌شدت پایین بوده است و نگرانی جدی‌ داریم؛ سیاست‌های جمعیتی می‌تواند پیشران توسعه در کشور باشد.به همین منظور  طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تصویب شد

قابل ذکر است این نشست با حضور اساتید دانشگاه ها و دانشجویان وبرگزار گردید و نمایندگان دانشجویان در تشکل های مختلف در ابتدای نشست سخنان و انتقادهای خود را نسبت به طرح جوانی جمعیت مطرح کردند .

در پایان نشست کرسی آزاد اندیشی جمعیت اساتید و دانشجویان سوالات خود را به صورت شفاهی و کتبی مطرح کردند .

 این برنامه با بیش از یک  ساعت وقت اضافه پایان یافت 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.